Vraag

te strenge ouders

  • 24 November 2020
  • 4 reacties
  • 220 Bekeken

Badge

Hey, ik ben het heel vaak oneens met mijn ouders, ze behandelen me niet zoals ik behandeld hoor te worden bijvoorbeeld; ik mag niet buiten spelen/afspreken met vriendinnen waarvan mijn ouders hun ouders niet kennen, en als ik het dan mag, mag ik alleen bij het parkje recht voor ons, zodat mijn moeder uit het raam kan kijken en ik mag niet langer dan 17:00 buiten zijn. Ik krijg maar €14 euro zakgeld en moet alles zelf betalen. Ik mag niet eens naar de winkel om een zak chips te halen ofzo en elke dag als ik kom van school en als ik vertrek van huis staat mijn moeder uit het raam te kijken. Ik moet 21:00 uur naar bed, en heb vaste tijden voor mijn telefoon (1,5 uur per dag) ik mag na 20:00 uur niet op mijn telefoon, die moet dan in de woonkamer. Als ik me misdraag, moet ik bij me ouders in de kamer slapen als straf, of wordt mijn telefoon afgepakt. En mijn telefoon wordt vaak gecontroleerd, ik mag geen Snapchat of Instagram of iemand in mijn contacten behalve mijn familie. En als ik huiswerk maak op mijn laptop, moet ik mijn scherm zo draaien dat ze kunnen zien wat ik doe. Maar mijn zus mag aan de andere hand alles. Ik heb ook heel vaak ruzie met mijn moeder. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze minder streng voor mijn zijn?

Groetjes, een 14 jarige meisje.


4 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Oei! dat klinkt niet prettig.

Voor nu is als eerste belangrijk dat je met je ouders gaat praten. Vraag ze waarom ze dit doen geef voorbeelden en zeg wat je precies dwars zit en wat je niet fijn vind. Bedenk hoe jij het graag zou willen vertel wat je denkt dat je tekort komt. Bedenk daar een paar oplossingen voor. Het is handig om je gesprek al een beetje voor te bereiden en dus alvast een keer alles te bedenken voordat je daadwerkelijk het gesprek aangaat. Laat duidelijk merken dat je er mee zit en dat je je niet prettig voelt op deze manier. Als je in gesprek gaat zorg er dan voor dat het geen discussie wordt of een ruzie. Dus praat rustig lief en ga zeker niet schreeuwen. En luister naar wat jou ouders zeggen en laat ze uitpraten. Als het niet de goede kant op gaat en je ouders worden boos stop dan het gesprek en probeer het een andere keer weer. Het helpt als je het gesprek start als je ouders in een goede bui zijn en als ze de tijd hebben. Als je richting het einde van het gesprek gaat en het is goed verlopen vraag dan of je samen nieuwe regels kan maken. Als je dit te eng vind (wat ik kan begrijpen) kun je ze ook een brief schrijven. :heart:

succes girl! laat je nog even een berichtje achter?

Oei 

Klinkt niet goed  maar heb je al eens met iemand vertrouw naar gepraat en met je ouders proberen te praten  of met een familie liet en weet je waarom ze zo streng zijn  

 

Sterker free  ✋✋✋

Reputatie 4
Badge +4

Dat klinkt heftig , ik ben ook 14 en heb ook best strenge ouders (vooral mijn moeder) maar toch echt niet zo erg als bij jou . Veel sterkte :(

Hey wat vervelend dat je ouders zo doen, ik zou misschien een keer met ze praten en gewoon vertellen dat je meer privacy wilt bvb, of ga een keer naar je familie lid of een mentor/docent. Ik snap dat het misschien lastig of eng kan zijn. Of vertel ze dat je niet zo behandeld wilt worden.

Ik hoop dat het beter gaat en veel succ6 

 

 

Reageer