Hoi allemaal, ik ben 14 jaar en ik heb het gevoel dat mijn ouders te streng zijn. Ik weet zeker dat andere topics met dit onderwerp veeelleee male erger zijn alleen ik wil toch even mijn verhaal kwijt en weten of dit normaal is en bij iedereen zo gaat. Ik vind het leuk om in de avond met vrienden af te spreken al moet ik wel om 20:00 thuis zijn terwijl andere dan wel langer mogen. Ik heb vaak dat bij een slaap feestje of als we willen afspreken tot wat later dat iedereen mag behalve ik, ik vind het dan heel naar dat mijn vrienden het leuk en gezellig hebben terwijl ik er niet bij kan zijn vanwege me ouders. Mijn ouders vinden jongens vrienden maar raar en ik mag niet met een vriendin logeren als er een jongen bij is. Ik ben bi dus of ik met een jongen of een meisje logeer komt op het zelfde neer. Met de jongen en een vriendin waarmee ik dit weekend wou logeren mag het niet omdat het een jongen is.. we zouden zelfs op aparte kamers gaan liggen. Ik mag ook niet logeren of afspreken wanneer ik wil en als ik de vaatwasser of de was niet wil doen word er naar me geschreeuwd en mag ik niet meer afspreken. Dan daarbij moet ik ook in de avond mijn telefoon en iPad beneden inleveren en gaat de WiFi uit dus ik kan ook geen stiekeme telefoon gebruiken. Ik moet met de corona crisis om 22:00 in bed als ik online les heb en 21:30 in bed als ik school heb in het lokaal. Ik vind bedtijden een beetje kinderachtig worden nu. Ik wil ook graag roken (doe ik al) maar dat mag dus ook niet en daardoor doe ik het stiekem. Kort gezegd zeggen dat het niet mag is bij mij geen reden om het niet meer te doen want dan gebeurt het stiekem. Ik ben ook niet vies van wat alcohol. Ik heb dagelijks ruzie met mijn ouders over van alles maar het ergste vind ik denk ik dat ik gewoon niet vaak mag afspreken als anderen wel mogen en dat ik mijn telefoon in moet leveren enz. Ze moeten me gewoon iets meer los laten vind ik maar als ik dat zeg word er geschreeuwd en rennen ze soms achter me aan op de trap alsof ze me gaan slaan (deden ze vroeger heel vaak) ik weet gewoon niet wat ik moet doen en of dit normaal is. Xx mij
Hallo Mandy :)
Vervelend! (Een troost: Ik moet om 20:30 naar bed doordeweeks :() Je kunt naar docenten gaan ofzo.
-TheMightySlayer <3
Hallo,
Niemand had hier nog op gereageerd, dus dan doe ik dat wel.
Dat je maar tot 20:00 af mag spreken, is heel normaal.
Dat je niet met een jongen mag logeren, vind ik ook normaal, maar dat is alleen omdat mijn ouders daar precies hetzelfde over denken. Een jongen heeft een ander geslachtsdeel en daardoor mag je niet met een jongen logeren. Heel suf vind ik.
Dat er naar je wordt geschreeuwd als je de vaatwasser of de was niet wilt doen, is niet zo normaal. Al gebeurd het volgens mij bij genoeg kinderen. Aan de andere kant is het wel terecht dat ze het niet leuk vinden, want hun hebben waarschijnlijk ook hun handen vol, en een beetje hulp zal dan vast wel fijn zijn. Maar, wat ik al zei, het is terecht dat ze het niet leuk vinden. Het is niet terecht dat ze dan boos worden en gaan schreeuwen.
Ik snap best dat je bedtijden kinderachtig vindt worden. Ik ben 13 en ik moet nog steeds om 21:30 in bed liggen, iedere dag, terwijl anderen zelf mogen kiezen hoe laat ze gaan slapen.
Het is wel een beetje vroeg om te roken. Sowieso is het niet goed voor je, dus je kan er later heel veel spijt van krijgen. Vooral omdat je pas 14 bent. Ik snap dat je ouders het niet goed vinden dat je rookt.
Met alcohol hetzelfde verhaal. Je hoort nog geen alcohol te drinken op je 14de. Al lijkt alcohol mij beter dan roken.
Dit is niet lelijk bedoeld, maar dat je ruzie hebt met je ouders snap ik als je rookt en drinkt. Vat het echt niet stom op!
Ze horen je natuurlijk niet te slaan. Dat is mishandeling vind ik. Als ze het vaker gaan doen lijkt het me handig om de kindertelefoon te bellen.
Ik kan me niet heel goed verplaatsen in jouw leven, maar ik wil je wel een tip geven: Wees iedere dag zo aardig mogelijk tegen je ouders en doe gewoon wat je gevraagd wordt. Misschien gaan ze dan ook aardiger tegen jou doen.
Ik weet niet of je iets aan die tip hebt, want, nogmaals, ik kan me niet heel goed verplaatsen in jouw leven.
Sorry dat deze reactie zo lang is geworden.
Groetjes,
Stoutje
hey
TheMightySlayer gaf al aan dat je niet de enige bent die vroeg in bed moet liggen.
Ik zelf moet eigenlijk niet iets zeggen want mijn ouders zijn bijna niet thuis, dus ben vaak alleen, ik doe ook alle klusjes en dat boeit mij niet echt. Mijn ouders boeit het niet echt hoelaat ik naar bed ga, dat mag ik dus zelf beslissen maar ik kan makkelijk praten. Bij jou zijn je ouders net als bij de meeste gewoon thuis.
Als ik ga afspreken met vrienden (gebeurd niet vaak) of logeren maakt het ze niet uit hoelaat ik thuis ben. Ik heb ook geluk dat ze mij vertrouwen en dat ze bijna niet thuis zijn.
Ik snap wel je gevoel (heb er geen ervaring mee met deze situatie ,de rede weet je nu ook) dat dat niet fijn is dat je ouders zo doen!
Ik ben zelf geen voorstander van roken, maar dat is jouw keuze .
Ik kan wel zeggen dat je misschien gewoon moet luisteren naar je ouders en aardig tegen ze te zijn . Misschien zullen ze dan wat meer toestaan.
Groetjes gebruiker c
edit : wat stoutje al zei als tip ja.
ben ook eens met haar reactie
Hee, troost. ik moet mijn apparatuur om 9u (soms rek ik nog wat, maar niet vaak) inleveren. Ik moet met online en school les om half 10 naar bed. ik heb wel nog geluk dat ik nog een tv op mn kamer heb, maar nu over jou.
ik snap dat je met jou ouders ruzie hebt om een sigaret en alcohol, op je 14e is nog erg jong. maar dat ze achter je aan rennen om de vaatwasser? nee dat snap ik dan weer niet...Ik zou het er gewoon eens met je ouders over hebben. Ik mag zelf ook niet vaak afspreken. en meestal maar tot ongeveer 4,5u in de middag. Groetjes!
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.