(te) strenge ouders?

  • 14 October 2017
  • 5 reacties
  • 4081 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Steeds vaker krijg ik het gevoel dat mijn ouders misschien iets té streng zijn. Ik mag bijvoorbeeld minder dan vriendinnen en ze zijn vaak bezorgd en vanalles.
Bijvoorbeeld dat ik na 21:00 (vooral in de winter) niet meer mag fietsen en dat ik als het 's morgens donker is ook om moet fietsen langs een 'veiligere' weg. Ook als ik volgens mijn ouders "straattaal" (dingen als wtf enzo) gebruik worden ze boos en pakken ze mijn telefoon af (voor 24 uur).
Als ik met vrienden naar feesten wil mag ik meestal tot ongeveer 23:00 (soms iets later maar nooit later dan 0:00) terwijl mijn vrienden vaak veel langer mogen en het voor hun nooit een probleem is.
Ook heb ik een broertje die altijd heel druk is (door zijn ADHD) en mij daardoor irriteert, maar soms doet hij het ook expres en zegt hij: "Ik heb ADHD dus ik kan er niks aan doen." als ik dan tegen mijn ouders zeg dat ik hem irritant vind of als ik hem ga negeren (op zulke momenten ook als hij gewoon iets normaals vraagt) is het niet goed, maar als ik tegen hem in ga is het ook niet goed.
Als ik mijn ouders zeg dat ik ze te streng vind worden ze boos. Ze zeggen altijd dat ik eigenwijs ben, altijd een weerwoord heb, dat ze nooit met mij in gesprek kunnen en zo nog meer dingen. Ook dat ik opstandig ben enzo.
Hier praat ik weleens over met vriendinnen en zelfs die zeggen: Ja je ouders zijn idd best wel streng.
Vaak denk ik dan dat het aan mij ligt en sluit ik mezelf op in mijn kamer. (gewoon de deur op slot doen).
Verder hebben we nog allemaal regeltjes, bijvoorbeeld dat de wifi om 21:15 uitgaat, zodat we daarna niet meer op onze telefoon kunnen. Ook dat we een half uur voor het slapen niet meer op onze telefoon mogen. (ik ga om 21:45 naar bed (dan moet ik liggen)) Als mijn broertje een keer schreeuwt of wegloopt uit de situatie vinden ze dat goed, maar als ik dat doe is het makkelijk doen, om maar weg te kunnen gaan. (hij heeft ADHD en ik niks) Dit vind ik ook best oneerlijk. Ik heb dan geen ADHD maar ik kan ook wel een keer de behoefte hebben om rustig te worden. Ze gooien met straffen, bijvoorbeeld telefoon 24 uur (of langer ligt eraan) inleveren, om 20:00 naar bed, huisarrest...hier ben ik ook wel klaar mee. Als ik mijn excuses aanbied zeggen ze dat dat lekker makkelijk is en dat ik er toch niks van meen of er iets mee doe, want dat zeg ik "altijd". Kortom veel gezeur met mijn ouders. Als je een normaal gesprek aangaat over bijvoorbeeld minder straf of als ik vraag of ik mijn telefoon eerder terug mag, doen ze er bijna nooit wat mee. HET IS GEWOON EEN KUT THUISSITUATIE. (als ik dit zou zeggen zou ik mijn telefoon 24 uur kwijt zijn, want ik zeg kut, dit is echt zo want op dit moment ben ik hem kwijt omdat ik kut zei)
Heeft iemand misschien tips of moet ik me maar gewoon gedragen?
x BlueBerrie

5 reacties

Hoi!

Je ouders zijn inderdaad best streng. Je telefoon voor 24 uur kwijt zijn omdat je één ongepast woordje hebt gezegd? Dat is er echt over. Je broertje doet ook niet gezellig. Hij heeft dan wel ADHD, jij niet, maar dat wil niet zeggen dat jij zo veel strenger behandelt moet worden.

Je kunt een brief schrijven, met daarin alles wat je hier geschreven hebt. Alles heel goed uitgelegd, met hoe jij je erbij voelt, zodat je ouders je eens beter kunnen begrijpen. Leg die brief dan op de keukentafel voordat je naar school vertrekt, doe het zo dat je broertje hem niet eerst vindt, en dan kunnen jouw ouders een hele dag hierover nadenken.

Jij gedraagt je vast normaal, alleen reageren je ouders nogal fel als je iets kleins doet.

Groetjes
x
Hey BlueBerrie,

Het valt eigenlijk best wel mee, ik mag om 18.00 niet naar buiten, mag vaak niet afspreken met vrienden/vriendinnen, zelfs als ik even naar de supermarkt ga om een zak chips te halen mag het niet. Ik mag heel veel dingen niet die een normaal meisje wel mag. Maar nu even over jou.

Ik weet zeker dat ze alleen maar het beste voor je willen. Je ouders weten veel dingen die jij niet weet, misschien ligt het gewoon in hun verleden. Ze hebben misschien iets meegemaakt, en willen niet dat het ook jou overkomt, Ze weten misschien wel hoe ze met een normale dochter om kunnen gaan, niet met een wat drukkere zoon. Misschien dat ze hem daarom toch even alleen laten en hij wat meer mag. Over het naar buiten gaan na 23.00: Als jij ook een dochter hebt, die houd van uitgaan, maar de gevaren van een donkere straat niet kent, wil jij toch ook alleen maar dat ze veilig is? Ik klink nu echt als een moeder, maar ben pas 13 🙂. Het ligt vast allemaal bij je ouders, je doet niks verkeerd. Wanneer jij er rustig over wilt praten, worden zij boos. Dat begrijp ik niet. Probeer even een tijdje alles te doen wat zij zeggen, even er voor zorgen dat ze niet meer denken over hoe "opstandig en eigenwijs" je bent. Zo kalmeren ze even een beetje. Later kan je het er rustig over hebben.

Wens je veel succes! x
Mag ik vragen hoe oud je bent want als je 17/18 bent is dit zeker niet normaal maar als je nog een stukkie jonger bent snap ik veel dingen wel niet alles zoals telefoon inleveren dat je broertje veel meer mag en dat praten moeilijk is maar ik ben 18 bijna 19 en ik kies er zelf voor om bijv om te fietsen als het donker is. Eem bed tijd heb ik niet en tijd om thuis te zijn ook niet meer maar op mijn 16e moest ik ook gewoon in het weekend 1 uur thuis zijn en dat mocht niet altijd telefoon moest benede blijven wat ik best snap en een bed tijd had ik tot mijn 14e volgens mij
Luister dit klinkt misschien als een opstandige puber. Maar als je ouders zeggen ga maar om 20.00 naar bed. Zeg dan NEE! En blijf staan waar je staat. Je ouders moeten stoppen met je zien als een 10 jarige. Je ouders zijn streng maar sommige hebben het erger. Dus ik denk dat als je je ouders laat zien dat je ook bijna een volwassenen bent, dat ze je ook zo gaan behandelen. Vaak zie je namelijk dit soort ouders bij kinderen die het pikken en niks terug durven te zeggen. Het is zeker niet in een ding gedaan maar het is het waard. Je mag best wel een beetje puber zijn en je ouders negeren als ze boos worden. Je ouders kunnen alleen je leven overnemen als je het toelaat. Dus ZEG ER WAT VAN
Badge

Hallo je hebt inderdaad best strenge ouders maar ik heb het eigenlijk nog erger ik mag na 5 uur niet meer naar buiten omdat het donker wordt (in de winter) ik mag geen scheldwoorden zeggen anders krijg ik straf voor een week ofzo geen straattaal 1 uur per dag op telefoon krijg geen zakgeld altijd met ogen naar beneden kijken de ouders niet aankijken niet hard praten alleen zachtjes en anders wordt ik altijd op geschreeuwd ik mag ook al niet aan projecten werken aan school als het iets met drugs of alcohol te maken heeft niet thuis praten over alcohol en drugs mijn ouders kijken altijd door mijn geschiedenis en appjes heb geen privacy deur mag ook al niet op slot op mijn kamer dus ja ik heb het ook niet veel beter O en feestjes mag al helemaal niet

groeten

Reageer