Vraag

te strenge moeder (ouders gescheiden)

  • 15 September 2022
  • 1 reactie
  • 69 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hey iedereen, alvast ter info: ik ben een meisje van 13 met gescheiden ouders.

Ik ben tegenwoordig nogal in strijd met mijn moeder. Ik mag mijn telefoon eigenlijk nergens mee naartoe nemen. Alleen naar school. Eigenlijk wilt mijn moeder dat ik hem ook niet mee mag nemen naar mijn vriendinnen, maar ik doe het gewoon, want ik vindt het gewoon onzin. Ze gebruikt allemaal smoesjes. Bij mijn vriendinnen zegt ze dat ik via hun telefoon contact kan houden (want zij hebben ondertussen ook haar telefoonnummer). En anders zou ie gestolen worden. Ik heb ook maar 45 minuten telefoontijd. Soms krijg ik nog extra, omdat ik ook nog schooldingen moet doen, en ik anders helemaal niks kan doen (Ik zit in vwo 2 gymnasium). Ik vindt dit allemaal onzin, want ik heb genoeg verantwoordelijkheid. Ik ben altijd al met alles heel braaf geweest (niet om op te scheppen) , en eigenlijk is dit ook het enige puntje wat misgaat. Ze heeft nu een app waarop ze kunnen zien waar ik ben, wat ik doe voor apps op mijn telefoon, hoelang ik er op zit, ALLES. Zelfs als ik geen limiet had van schermtijd, doe ik nog steeds goed mijn huiswerk en zit en nog lang geen 2 uur op. Ik vindt dat gewoon een prima schermtijd. Maar mijn moeder heeft gewoon iets tegen telefoons ofzo.

Ze wilt dit, omdat ze anders denkt dat ik verslaafd word, maar dat is niet zo, ik heb genoeg verantwoordelijkheid, en dat weet ik zeker. Als ik 14 word (over 3 maanden ongeveer) zou ze kijken of ik iets meer telefoontijd krijg (en 4g want dat heb ik ook nog niet. En ik moet dan de 4g zelf betalen van mijn zakgeld). Maar ik weet nu al zeker dat ik dan maar een uurtje schermtijd ofzo krijg. En op zich is dat geen probleem, maar ik wil gewoon de volle vrijheid. Ik zit nu op een punt dat ik bijna afhankelijk ben van andere hun telefoons. Mijn vriendinnen hebben zelfs medelijden met mij, en dat WIL ik helemaal niet.

Dus hebben jullie tips? 

 


1 reactie

Badge

Ik denk dat het beste wat je kan doen is echt met je moeder en een andere volwassene een gesprek aan kan gaan, Bijvoorbeeld je mentor, Deze persoon hoeft niet compleet aan jouw kant te staan, maar zou in het gesprek mee doen om te zorgen dat jij en je moeder elkaar ook echt uithoren!

Leg uit waarom jij gelooft dat jij meer vrijheid met je telefoon verdient, Probeer andere niet als voorbeeld te gebruiken, aangezien mijn moeder het ook altijd heel leuk vond om te zeggen "maar iedereen is dan ook anders". Natuurlijk zou ze dan gelijk hebben, maar niet op een manier die echt met het argument te maken heeft!

Je wilt ook tot overeenkomst komen, dus zeg bijvoorbeeld dat je onbeperkt schermtijd wil en dat je het goed vind als ze dan je telefoon in de gaten houd, Zodat ze dus kan kijken of je niet "verslaafd" eraan raakt! 

Spreek af dat jij bijvoorbeeld zal proberen niet meer dan x aantal uren op je telefoon zal zitten, en zoek naar een schermtijd widget om te zorgen dat jij je ook echt aan deze afspraken houd!

 

Als zij voelt dat jij je eraan kan houden, zal ze hopelijk ook in zien dat jij gewoon te vertrouwen ben met een telefoon

Reageer