Vraag

Tante wil haar oudste dochter dwingen om haar haren te doneren

  • 13 October 2019
  • 7 reacties
  • 186 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De titel klinkt misschien wat vaag, maar ik ga het allemaal uitleggen.

Mijn tante is zelf donor, ze doneert ook bloed en ze heeft ook al meerdere keren haar haren heel kort laten knippen omdat ze die heeft gedoneerd. Haar haar groeit snel, dus binnen een aantal maanden heeft ze weer lang haar. Maar het haar van haar oudste dochter groeit niet zo snel. En toch moet zij ook haar haren doneren.

Dan denk je: heeft dat meisje zelf geen keuze? Nou, nee. Over een paar dagen moet mijn nichtje naar de kapper en dan halen ze er 30cm af. Haar haar wordt dan echt kort, en daar is mijn nichtje heel ongelukkig over. Maar mijn tante wordt boos als ze dat zegt. Dan is ze zogenaamd een "egoïstisch rotkind".

Wat kan ik hiertegen doen? Ik vind het echt vervelend voor mijn nichtje, maar ik heb ook geen zin in extra bonje met mijn tante.

7 reacties

Ik ben een transseksueel meisje en mijn haar is lang en blauw tot mama zei jij gaat nu naar de kapper kleine tot ik zei waarom en mama zei blauw haar ik nou en wie haar haar is het? Toch die van mij, ma stond tilt maar ik vind met je eigen haar doe je wat je wilt want het staat op je hoofd en haar moeder is egoïstisch omdat ze niet kijkt wat haar dochter wil
Ik wist niet dat transseksualiteit overal iets mee te maken had, maar goed.....


Hoewel jij bonje wilt vermijden, lijkt het mij toch het beste om de confrontatie aan te gaan en voor je nichtje op te komen.
Jouw tante lijkt niet echt naar jouw nichtje te willen luisteren, maar dat betekent niet dat ze niet naar jou zou willen luisteren.
Anders kun je ook met jouw ouders hierover praten en vragen of zij ook aan willen geven dat dit niet OK is.
Immers heb jij zeggenschap over jouw lichaam en mag alleen jij kiezen wat er mee gebeurt, wat ook geldt voor je haar
Sommige dingen beslissen wel de ouders maar tot een bepaalde leeftijd want ik ben 15 en heb een paar tattoos daar beslissen je ouders wel over door een handtekening want als ouders willen ze niet dat ik voor de rest van mijn leven met iets op mij rondloop warvan ik spijt krijg op een dag want eens op je lichaam gaat een tattoo niet weg dus maak wijze keuzes dat geldt ook voor piercings want een ouder beslist van ok of nee nee nee.

Je haar is anders want dat staat op uw hoofd en jij beslist wat je ermee doet maar zoals ik zei tatoos is anders want als kind kan zijn dat je zegt hihi ik laat een piemel op mij tatoeëren ok als kind is dat rebels maar je blijft geen kind en leg maar eens uit waarom er piemel op je getatoeëerd is.
Maar je tante zit fout het gaat niet om tatoeages maar haar en dáárover beslist nog altijd je nichtje

Wat een vreemde tante heb jij… Sorry als dat misschien wat onbeleefd klinkt, maar je kind dwingen om zijn/haar haren te doneren is… vreemd.

 

Is het al gebeurd? Zo ja, dan kun je het haar niet meer terugkrijgen, maar je kunt je nichtje wel helpen door haar zich beter te laten voelen over haar nieuwe kapsel. Wilde ze geen kort haar omdat ze bang was dat het lelijk zou zijn, of is er iets anders aan de hand (veel pesten op school?). Je kan er altijd over praten met haar.

Hallo Vanessa.V.R. :)

Waarom dwingt ze haar dochter om haar haar te doneren. Het is niet echt pedagogisch verantwoord om je kind te dwingen om dat te doen en haar een egoistisch rotkind te noemen als ze het niet doet. Ik vindt het maar raar.

-Dr8gon99

Reputatie 1
Badge +1

Hey

vraagje, waarom dwingt ze een kind om iets te doen wat ze zelf helemaal niet wil? Ik bind het echt apart. Het is toch haar keuze? Ik zou er eens met je nichtje over gaan praten en dan naar je tante toegaan. Als je gang enu nog steeds dwingt kun je het misschien ook samen met je nichtje doen! Dat lucht misschien voor haar! 

Groetjes van Victoria

Het is een heel mooi idee en ik zou het wel willen doen, maar mijn haar is niet lang genoeg. Bij mij komt het tot de helft van mijn rug en bij mijn nichtje komt het tot de onderkant van haar rug. Dat is een verschil. Ook groeit mijn haar heel langzaam.

 

Wel heb ik erover gepraat met mijn tante. Haar antwoord is: "Ik ben haar moeder, dus ze moet doen wat ik wil. En als ze daar niet gelukkig mee is, dan is dat maar zo."

Reageer