Strenge ouders

  • 19 January 2023
  • 7 reacties
  • 154 Bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Hii,

Ik heb dus hele strenge ouders, mijn moeder is 'de ouder’ voor mijn kleding, met wie ik omga, en ze zegt allerlij dingen over mijn vrienden(niet posetief). Bijvoorbeeld: Toen we vandaag zaten te eten, praatte ze over mijn (beste)vriendins moeder, mijn moeder zei dat haar moeder een grote voorhoofd had, en een puntige neus. Mijn vader is 'de ouder’ voor schermtijd(op mijn telefoon EN laptop), hoelaat ik terug moet zijn, en dat soort dingen. Dit zijn een paar regels die zij hebben over mij (alleen ik heb dit, mijn broertje niet)

-Geen strakke kleding

-Geen croptops

-Geen korte rokjes

-Geen korte broekjes die te ver boven je knieën komen

-Geen croptops (belangrijkste regel volgens mijn moeder)

-Geen jurkjes (die met spaghetti straps, of die te kort zijn) 

-Om 6.30 terug (dat betekent weg gaan om 6 uur zodat ik op tijd ben)

-Schermtijd op je telefoon (heb ook schermtijd op verschillende apps)

-Geen snapchat, Insta (de enige sociale media die ik heb is youtube, tiktok, whatsapp en pinterest)

-schermtijd op je laptop

-altijd met je benen gekruisd zitten ('dan lijk je op een echte vrouw’)

En het is zo oneerlijk, ik ben oud genoeg om zonder schermtijd te leven. En de meeste regels gelden voor mij omdat ik een meisje ben. Ze hebben letterlijk geen een van dit soort regels voor mijn broertje. Ik haat het. Maar ik weet niet wat ik moet doen. Ik weet dat ze dit soort regels om een rede hebben, maar dit is een beetje te ver gegaan. Wat moet ik doen?? help!!


7 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Echt wel vervelend en ook oneerlijk omdat je broertje zich niet aan die regels hoeft te houden.

Je zou kunnen proberen te onderhandelen met ze. Bijv. iets langere schermtijd of 30 minuten later thuis. Als je ouders echt niet willen bijdraaien wordt het wel moeilijk ben ik bang.

En bedenk ook dit. Er komt een keer een moment dat je het huis uit gaat om te gaan studeren, werken of wat dan ook. Dan ben je van die regels verlost.  Het is nu misschien heel erg k*t maar er komt een keer een eind aan.

Hoi aahw wat balen en streng.  Weet je ook waarom ze dat doen? Het klinkt als té beschermend. Misschien kun je er eens op een goed moment als ze een heel goed humeur hebben over praten. En proberen langzaam de regels wat minder streng te krijgen. En ze zeggen dat het voelt alsof ze bang zijn dat ze je niet vertrouwen. Ik ken ze natuurlijk niet maar misschien kan het zo. Ik ken een jongen met heel strenge ouders die is 14 en mag nog minder dan ik van 12 en die doet dat ook zo. Telkens kleine stapjes. Hoe oud ben je dan dat ze dit doen?

Nou ik hoop dat het wat beter voor je wordt en je kan altijd ook bellen of chatten met de kindertelefoon. Zie bovenin deze pagina. Veel sterkte !

Sjammetje xxxxx

Hoe oud ben je? 

 

Ik vind je ouders echt te streng,  maar als je 12 bent begrijp ik het nog.  

Je kan er alleen niks aan doen,  want je ouders bepalen toch de regels.  Ik ben altijd bij als ik dit soort dingen lees dat mijn ouders echt hartstikke chill zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor elke tip, ik ga proberen kleinere stapjes te maken. Ik hoop wel dat ik mijn kledingstijl mag dragen, anders draag ik het onder een trui en kan ik op school omkleden:/. Ik ben op het moment 13, maar word in een weekje 14:). (25 Jan). Ik hoop dat ik tenminste langere schermtijd heb, en dat ik wat later naar huis mag.

Badge

hoi queertje
ik ben op dit moment zelf 18 jaar en ik heb zeker ook geen makkelijke jeugt gehad met mijn ouders. Nu nog altijd eigelijk niet.

Sinds dit jaar heb ik durven praten met mijn school over de problemen thuis en wat ik eigelijk echt niet leuk vind.

Mijn tip aan jou is om iemand te kunnen vinden om mee te kunnen praten je kan bijvoorbeeld: school of vrienden of een familie lid om hulp vragen die een paar jaar ouder is dan jij maar ook niet te veel ouder en iemand da je mee goed kan praten.

fijne dag nog

Reputatie 7
Badge +9

Je kan sommige regels ook stiekem verbreken bijvoorbeeld de kleding die je niet mag dragen stiekem kopen en verstoppen en als je die kleding wilt dragen dan doe je die kleding aan en iets er over heen die je wel mag dragen en als je bijvoorbeeld naar school gaat doe je de kleding uit en als je klaar doe je de kleding weer aan

Dat is wel een goed idee van @Gekehenkie . Je zou dan ook een rokje onder een langer rokje kunnen doen en een top onder een shirt etc

Sjammetje xxxxx

Reageer