strenge ouders

  • 10 October 2020
  • 3 reacties
  • 170 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben een meisje van 14 jaar en zit in het derde jaar gymnasium. Ik doe erg m’n best op school en heb nooit problemen gehad met wie dan ook. Alsnog behandelen m’n ouders mij alsof ik een klein kind ben en heb ik nauwelijks vrijheid. Zo mag ik maar 1x (heel soms 2x) in de week afspreken met vriendinnen,  moet ik voor 6 uur thuis zijn en mag ik niet afspreken met jongens. Als ik vraag waarom dit zo is, is hun antwoord letterlijk ‘daarom’.  Als ik bv een halfuurtje telaat ben ( ik kom bijna nooit telaat), mag  ik 2 weken niet afspreken met vriendinnen. Ook moet ik na school direct naar huis toe en moet ik  altijd laten weten waar, met wie en waarom ik ergens ben. Ze hebben zelfs een tracker op m’n telefoon geïnstalleerd.  Ze zeggend dat dit ‘voor de zekerheid’ is en mij volledig vertrouwen, wat nergens op slaat aangezien ik een tracker op m’n telefoon heb.  het lijkt de laatste tijd alleen maar erger te worden. Hoe ouder ik word hoe minder dingen ik mag, zo was het vorig jaar normaal om naar het winkelcentrum naast m’n huis te gaan, en mag dat nu opeens niet meer..

ligt dit nou aan mij of niet???


3 reacties

Badge

Hey anoniemuis.

Ik snap dat dat mogelijk is ik woon zelf in een gezinshuis en toen ik daar kwam wonne mocht ik ook bijna niets .maar ik heb toen tegen mijn pleegouders gezegt  dat ik meer verantwoordelijk wil en dat als ik dat misbruik ze me mochten straffen .ik heb toen meer vrijheid gekregen en ik liet aan hun zien dat ik verantwoordelijk kan zijn en nu ze dat weten dat ik dat kan en het  niet misbruik mag ik supper veel dingen doen die ik eerst niet mocht doen.

 

Ik hoop dat je een beetje iets hebt aan dit advies. 

Hee lieve lezer,

 Je zegt dat je 14 jaar bent. Je moet wel begrijpen dat je grenzen hebt, en ja ik weet dat je deze grenzen te extreem vind. Eerst zal ik je eens wat over mezelf vertellen. Ik (18 jaar) heb zelf een erg strenge moeder. Toen ik 14 was toen had ik een eerste vriendje en had ik een vreselijk rebelse fase. Ik stond tegen haar op, maar ik had (en heb!) heel veel geheimen voor haar, mijn moeder gaf en geeft me nooit het gevoel dat ik openhartig met haar kan praten over allerlei onderwerpen. Iets zegt mij dat jij dat ook hebt bij je ouders. Misschien weten je ouders zelf ook wel dat het vaak averechts werkt, al die regels. Ik wil je wat dingen meegeven die ik van mijn afgelopen tienerjaren heb meegekregen. Wees vooral heel behoedzaam voor jezelf, ik weet hoe slopend dit kan zijn. Ik hoop echt, écht voor je dat als je ouder bent het allemaal wat soepeler gaat. En als dat niet zo is, ik lees dat je gymnasium doet en dat je (denk ik) naar de uni gaat. Mijn tip voor de toekomst is dat je dan je eigen plek zoekt als dat mogelijk is. Mijn tip voor nu is als je het nodig hebt om te praten over wat je dwars zit, doe dat alsjeblieft! Dit kan een vertrouwenspersoon zijn, mentor/vriendin etc. Ik raad dit je erg aan want opkroppen is nooit een goed idee. Heel veel liefs en sterkte met dit probleem, en onthoud: je bent nooit alleen meid. Liefs!

Badge +1

Heyyyyyy,

Heb ik ook!!!! Ik mag meer niet ik mag niet:

- jongens afspreken

-vriendinnen afpreken

- social media

-jongens omgaan

Ik heb het erg zwaar maar hou vol. Ik ben erg druk ik denk dat ik ADHD heb het zit in de familie me moeder wil er niet aan toegeven maar dat is niet erg. Ik doe erg mijn best ik heb hoge cijfers en heb er met iemand over gepraat en het ligt niet aan jou of mij😘 kan het zijn dat je ouders stress hebben of dat er iets ergs in de verleden is gebeurd?? Dit is bij mij het geval waardoor me moeder beschermd zijn mijn vader is weg bij ons. Sorry voor dit hele levensverhaal maar miss helpt het je😘😘

HET LIGT NIET AAN JOU

XXX

Groetjessss

Reageer