Skip to main content

inleiding: ik ben 15 jaar, meisje en mn moeder en vader zijn niet samen al sinds mn 5e ofzo. Vader niet meer echt in beeld en alleenstaande moeder van 3. 

Ik heb een strenge moeder, t is een feit. Dit is hartstikke vervelend en vooral omdat er niks aan te doen is. De laatste paar jaren wordt t steeds erger, en nog ergr is dat ze het zelf niet ziet. Ze wilt mijn hele rooster zien van school, elke dag, hoe laat ik uit ben, wanneer ik welke toetsen heb, of ik huiswerk heb en of ik absenties heb. Wanneer ik dan een toets heb vraagt ze elke dag of ik heb geleerd en met huiswerk of ik het heb gemaakt. Dan kijkt ze in mijn magister en zegt ze"Maandag toets he, geleerd?' of 'huiswerk af morgen?". en misschien denk je van, dit is niet zo heftig, maar stel je voor dat dit ELKE dag na school wordt gezegd tijdens avondeten.  Dan zit je al tot half 5 op school en dan kom je thuis en vraagt je moeder gelijk naar toetsen en huiswerk. 

onderdeel 2

Mn familie is niet zoo streng gelovig maar proberen dat wel steeds meer te zijn, mn ma dus. Zelf ben ik niet erg met mn geloof bezig en hou ik me ook niet aan de meeste normen en waarden ervan. Ik mag van mn ma geen strakke broeken aan en mn trui of tshirt moet altijd onder mn kont komen (Ik denk dat dit meer ligt aan dat ik een wat grotere bouw heb dan mn zus want die mag dat wel gwn aandoen. ben ik er total niet mee eens). Een rok of jurk moet persee onder mn knie komen terwijl ze zelf kleding draagt boven haar knie, ver boven soms. 

onderdeel 3

Ik mag geen vriendje, als ik met iemand wil zijn moet hij hetzelfde geloof hebben (ookal ben k zelf nie zo gelovig), we mogen geen vriend en vriendin zijn, hij moet gelijk trouwen met mij. K moet met alles wachten tot het huwelijk volges mn geloof, zelf weet ik niet of ik dat wil. Mijn moeder heeft ook niet gewacht, net als de rest van mn familie dus vind ik het raar dat de kinderen het nu wel moeten doen. De meeste zijn niet eens getrouwd voordat ze kinderen kregen.  Mijn moeder moet degene met wie ik wil zijn, goedkeuren. wel zij ze dat ik met een jongen naar de film mag maar dan brengt ze me en haalt ze me op.

onderdeel 4

Ik mag niet uit huis totdat ik ben getrouwd. Niet op mn 18e, 25e, 30e. tot. ik. ben. getrouwd. en soms zegt ze zelfs dat ik met mn man naast haar of dichtbij moet wonen.

onderdeel 5

ik zit verplicht op een sport die zij heeft gekozen. meerdere keren is duidelijk gemaakt dat ik er niet op wil zitten maar er wordt niet geluisterd. zelf zij ze dat ze het op mijn leeftijd ook niet leuk vond en het daarom niet heeft gedaan. mar wnr ik zeg dat k t nie leuke vind, moet ik nog steeds doorgaan. doe het al 8 jaar inmiddels

onderdeel 6

ik mag niet bij mn vriendinnen thuis slapen. ik mag niet eens daar komen als er een vader of broer aanwezig is. mischien mag ik langskomen als mn moeder haar moeder kent en haar nummer ook heeft. ik mag niet naar feestjes alleen met vriendinnen. 

onderdeel 7

als ik lach naar mn telefoon, denkt ze dat k met een jongen praat. Als ik lang weg ben, denk ze dat ik met een jongen was. ik moet persee werken dichtbij zodat ze langs kan komen op mn werk. 

verder hou k natuurlijk van mn moeder, meer dan van iemand anders. dit zijn alleen de negatieve dingen die ik heb benoemd maar er zijn ook genoeg positieve. wat vinden jullie hiervan? is dit normaal of beetje ernstig?

mvg anoniem

Hallo, 

Jouw moeder klinkt inderdaad wel erg streng, maar ze doet het wel vanuit 'liefde uit haar hart’.

Onderdeel 1: veel ouders doen dat, zeer irriterend, maar normaal gedrag. Ze willen dat hun kind de braafste en het beste is, zodat ze trots kunnen zijn en kunnen pronken dat jij een goede toekomst hebt.

Onderdeel 2: ik heb niet veel te zeggen op gebied van mode, maar ik denk niet dat je een dress-up pop voor je moeder moet zijn. Als je ouder wordt, begin je je eigen stijl te ontwikkelen, en ik denk dat ouders daarvoor ruimte moeten bieden.

Onderdeel 3: dit is enigszins aanwezig gedrag in veel ouders. Misschien omdat ze bang zijn voor misbruik, ze willen zeker weten of degene waarmee je bent niet potentieel een toxische relatie kan zijn ofz. En in jouw geval ook religieuze redenen. (Dit zijn maar theorieën). Het wordt tijd voor je moeder om minder rond jou te helikopteren en gewoon los te laten; jij bent een zelfstandig persoon die in staat is om eigen oordelen te maken, of in ieder geval, dat moet je leren, maar dat gaat niet lukken als je altijd vastzit in de luwte van moeders’ schaduw. 

Onderdeel 4: hier heb ik een actief probleem mee. Als je 18 bent, ben je volwassen en heb autonomie over je eigen leven en beslissingen, en je hebt je eigen rechten. Je moeder kan niet voor je bepalen wat je doet en waar je heengaat met je leven.

Wel hebben veel ouders te lijden aan het legenestsyndroom wanneer de kinderen uit huis gaan. Het instinct om kinderen te beschermen in diepgelegen, en ik denk dat ze je langer bij haarzelf wil houden meer uit zelfzuchtigheid.

Onderdeel 5: sporten is wel een gezond. Maar ik snap wel hoe stom het is om een sport te doen die je niet leuk vindt. Uit ervaring met een vriendin, die ook geforceerd op een sport moest, kan ik zeggen dat onderhandelen misschien mogelijk is. Zij heeft nu geld gevraagd (€6) voor elk uur dat ze sport doet. Ook is het een idee om eens te kijken naar sporten die je wel leuk zou vinden, en bespreken of je het kan inruilen met de originele sport. 

Onderdeel 6: nogmaals: zij moet leren loslaten. Er gaat niks ergs gebeuren (99,9% van de gevallen). Veel van jouw leeftijd doet weleens aan sleepovers. 

Onderdeel 7: ouderswaanzin, noem ik het. Net zoals ik theorieën zit te maken over hoe jouw moeder denkt, zit zij steeds het ergste te denken; het geloof wil natuurlijk niet dat je ontmaagd wordt voordat je getrouwd bent. Zij heeft nu de wildste fantasieën over hoe de wildste fantasieën voor iemand op jouw leeftijd zijn, op een afkeurende manier.

Reageer