soms geslagen


  • Anonymous
  • 0 reacties

Soms dan wordt er iemand thuis geslagen. Vroeger deed vooral mijn vader dat - als straf,  als opvoeding - Nu doet mijn moeder het soms. Dat gebeurde net ook. Tijdens het avondeten was er veel ruzie. Na het eten was het even heel gezellig, we hadden een kussengevecht met elkaar.  Toen daarna deed mijn moeder (en vader) weer heel boos. Toen gaf ze m'n broertje een draaien om z'n oren en een paar klappen op z'n hoofd. Daar was ik wel van geschrokken. Het gebeurt trouwens niet heel vaak.


35 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hey!!

Wat naar om te horen!

Zoals je zelf zei gebeurt het niet heel vaak, gelukkig maar! 

Wat doe je dan als het gebeurt?

En als ik mag vragen hoe vaak gebeurt het ongeveer per week? 

 

Het is natuurlijk voor sommige ouders normaal om zo op te voeden en soms ben ik het daar mee eens! Maar teveel is helemaal niet oke..

Helaas gebeurd dit nogsteeds wel in de wereld en ook zeker in NL

 

Laat maar weten!

Mvg Durpyy!

Het is niet zo dat het echt een gemiddeld aantal keer per week gebeurt. Het is heel onvoorspelbaar. De dreiging,  spanning is er wel altijd.

Ik doe niet zoveel als het gebeurt,  wat kun je doen? Ik wil het niet erger maken.. Meestal praat ik daarna wel met degene die geslagen is. Als ik geslagen wordtrek ik me meestal terug in mijn kamer of soms ga ik dan even naar buiten, weg van huis.

 

Reputatie 2
Badge +1

Ja das waar stomme vraag van me sorry!

Hoe is de sfeer op dit moment thuis?

Voel je je veilig/geliefd (als dat een woord is) thuis? 

 

Durpyy :)

Nee, geeft niet het is niet een stomme vraag.  Als je tips hebt graag…

Op dit moment is het thuis redelijk, iedereen is op z'n eigen kamer. Eigenlijk verplicht. Maar dan is er in ieder geval geen ruzie.

Soms voel ik me wel veilig en geliefd en soms niet. Vanavond dan niet en dat wel vaker en dat is wel lastig

Reputatie 2
Badge +1

Ik snap wat je bedoeld!

Ik probeer altijd als het slecht gaat thuis zo lang mogelijk van thuis weg te zijn WEL LEGAAL DUS NIET WEGLOPEN!! 

met vrienden afspreken is fijn of ga ergens wat te drinken/eten halen! alleen even een rondje wandelen is ook heel relaxed vooral met muziek op :) ik las dat je een broertje hebt! Hoe is je band daarmee? Anders kun je singetjes met hem doen voetballen! Dat sokrt dingetjes zijn goeie tijd verdrijf!

 

Durpyy :D

Heyy

 

Wat naar dat dit gebeurd zeg!


Je kan als je je onveilig voelt thuis contact opnemen met veiligthuis. Ook kan je iedere dag tussen 11 en 21 uur bellen of chatten met de kindertelefoon.

 

Site van veiligthuis > https://veiligthuis.nl

Telefoonnummer veiligthuis > 0800-2000

Telefoonnummer de kindertelefoon > 0800-0432

 

Het is goed dat als het je te veel word thuis dat je dan even jezelf terug trekt. Een stukje wandelen of naar je kamer gaan is dan een goede optie. Je kan als je je dan nog meer wilt afzonderen ook een koptelefoon met muziek op doen en even in je eigen wereld duiken!

 

Verder is het misschien toch een idee om met iemand te gaan praten over je thuissituatie als jij dat zelf wilt. Je kan bijvoorbeeld met je huisarts gaan praten aangezien je in je vorige topic aangaf dat je niet meer naar school toe gaat. Dat is misschien een grote stap, maar het helpt echt en het lucht ook op! De huisarts kan je namelijk steun bieden om te kijken of je thuissituatie verbeterd kan worden. Dat je ouders je slaan is natuurlijk niet oké en het valt onder mishandeling.

 

Je kan eventueel nog een gesprek met de kindertelefoon nemen die mensen kunnen je ondersteuning bieden en kijken hoe je het kan aanpakken om naar je huisarts te gaan.

 

Verder kan je om nog meer afleiding te zoeken tijdens dit soort momenten bijvoorbeeld een boek lezen, een tekening maken of een verhaaltje schrijven. Iets wat je leuk vind om te doen!

 

Groetjes van mij!

Ja,  ik ga ook vaak legaal weg van huis. Soms eerder naar school of later naar huis van school. Alleen nu is het schooljaar afgelopen..

Ik heb wel een prima band met mijn broertje en hij houd erg van voetbal,  dus we gaan wel samen voetballen.

En ik luister zelf ook heel veel muziek of ik lees boeken dan kan ik mij in een andere wereld wanen. En vergeet ik heel soms eventjes de problemen om me heen.

Zien jullie dit als mishandeling? Want in die definitief staat vaak en het is bij ons niet vaak

 

Heyy 

Zien jullie dit als mishandeling? Want in die definitief staat vaak en het is bij ons niet vaak

Ik vind wel dat het onder (kinder)mishandeling valt ook al gebeurt het niet heel erg vaak. Je ouders horen je niet te slaan dat is niet oké.


Op de site van de Rijksoverheid staat het volgende:

  • Lichamelijke mishandeling

    Van lichamelijke mishandeling is bijvoorbeeld sprake als een volwassene regelmatig een kind slaat.

Bron > https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kindermishandeling/wat-kindermishandeling-is

 

Je geeft aan dat het af toe gebeurd, maar het gebeurt dus wel vaker en dan valt het volgens mij onder mishandeling.

 

Groetjes van mij!

Het schijnt mishandeling te zijn omdat het bij de wet verboden is. En dat kinderen dan altijd in spanning en angst leven. Ook omdat het vaker voorkomt, al is het niet heel vaak.  Er is wel heel vaak ruzie.

Wat moet ik hier nu mee? Want ik weet het allemaal niet meer zo goed..

Naar de huisarts gaan is ook geen optie..

Heyy

Wat moet ik hier nu mee? Want ik weet het allemaal niet meer zo goed..

Naar de huisarts gaan is ook geen optie..

Het beste is praten met iemand in je omgeving, maar je geeft duidelijk aan dat dat geen optie is. Onthoud in ieder geval wel dat het echt mag!

 

Als je anoniem met iemand wilt praten kan je natuurlijk altijd met de kindertelefoon chatten of bellen. Daar zitten hele lieve medewerkers die iedere dag tussen 11:00 en 21:00 voor je paraat staan!

 

Als je je onveilig voelt thuis kan je ook contact opnemen met veiligthuis. Ik heb even een stukje tekst van de site van veiligthuis hieronder neergezet zodat het misschien wat duidelijker word wat de mensen bij veiligthuis doen.

 

Over Veilig Thuis

Veilig Thuis is er voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor jezelf, maar ook als je je zorgen maakt over de veiligheid van iemand anders kun je een beroep doen op Veilig Thuis; ook als professional. Of je nu vragen en vermoedens hebt, of het zeker weet. Je zorgen delen is een belangrijke eerste stap.

Je krijgt als je belt een medewerker van Veilig Thuis aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert. Deze medewerker zet samen met je alles op een rij, beantwoordt vragen en geeft advies. Ook kijkt hij of zij samen met jou welke hulp er nodig is. Als je wilt, kun je anoniem blijven. Bel 0800-2000 (gratis).

Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt?

  • Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een medewerker aan de lijn.
  • De medewerker luistert naar je verhaal, stelt vragen en beantwoordt jouw vragen.
  • De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen.
  • Komen jullie tot de conclusie dat de situatie te lastig is? Dan kan de medewerker van Veilig Thuis je helpen om een melding te maken van je vermoedens. Dit kan anoniem.
  • Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roepen ze de hulp in van lokale hulpverlener, zodat het gezin geholpen kan worden.
  • Als je melding maakt, vertelt Veilig Thuis wat er met de melding gaat gebeuren.

 

Site naar veiligthuis > https://veiligthuis.nl

 

Als het je weer te veel word thuis kan je je in ieder geval het beste terug trekken door bijvoorbeeld naar je kamer te gaan en een van de dingen te doen die jou rustig maken zoals muziek luisteren en naar je eigen wereld gaan.
 

Ook kan je kijken of je eens een keertje bij een vriend, vriendin of een familielid kan logeren zodat je even weg bent van je thuissituatie en even geen stress hebt aan je hoofd.

 

Groetjes van mij!

Praten mag dus echt niet. Zo makkelijk is dat ook niet. Ik ben ook bang dat ik het veel erger maak dan het is en dat ik me aanstel.

En het is ook mijn schuld. Want mijn ouders worden boos als ik het niet goed doe, iets fout doe, niet luister, brutaal ben, niet snel genoeg iets doe, allemaal van dat soort dingen. Dus ligt het aan mij,  anders hadden ze ook geen reden om ruzieste maken te schreeuwen en soms te slaan.

Ik heb weleens gechat met veilig thuis, dan geven ze wel tips en advies maar je moet echt met ze bellen willen ze echt iets doen. En dat ga ik niet doen. Alleen als ik niks doe wordt het er ook niet beter op. En ik heb ook nog mijn broertje dan voel ik me verantwoordelijk en schuldig.

Wij hebben niet echt familie of naasten om ons heen. En ik mag niet zomaar logeren bij andere mensen ook niet bij een vriend of vriendin.

Ik ben meestal alleen

 

Iemand enige opties?

Het gaat de laatste dagen best wel slecht door dit alles. Ik zit veel na te denken en te piekeren. Ik maak me veel zorgen. Ik slaap slecht. Ik weet niet meer wat ik hiermee moet. Hoe kan ik deze last volhouden..

Iemand enige opties?


Nee, niemand??

Reputatie 6
Badge +12

Je kan naar een psycholoog gaan

 

Reputatie 1
Badge +1

Hoiii

wat naar dat dit gebeurt! Dat je ouders jou slaan is niet goed en niet normaal. Je ouders horen jou en je broertje ook geen pijn te doen! Ik ben zelf niet echt zo’n persoon die niks doet maar dit is mij ook nooit overkomen. Ik ken iemand die dit had en die persoon had keihard terug geslagen en toen stopte het. Ik zou als ik jou was niet meteen keihard terug slaan maar ik zou vragen waarom ze je slaan en hoe ze het zouden vinden als jij hun slaat.

hopelijk gaat het gauw weer beter met je!

groetjes avocado

 

Waarom moet ik naar een psycholoog gaan?

Ze slaan omdat ze vinden dat wij het niet goed doen dat denk ik omdat hun dat zeggen. Hun vunden het ook niet leuk waarschijnlijk maar ze zeggen dat het heel normaal was in hun tijd

Tussen toen ik het topic had aangemaakt en nu is er niet meer echt geslagen. Alleen ze dreigen er wel telkens mee. Als je dit niet doet of nu niet luistert dan.. en dan is het of slaan of schoppen of allebei.

Ze willen het ook soort systematisch instellen.  Als je bijvoorbeeld na drie keer iets zeggen niet geluisterd heb dan moet je dat maar even voelen. Het dreigen ermee wordt wel steeds meer en erger.

Als het niet echt slaan schoppen is ze schelden ook heel veel dat doet vooral mijn moeder heel veel. Over wat voor kinderen wij zijn en hoe verschrikkelijk wij zijn

Reputatie 7
Badge +7

Hey @Ballon ,

 

wat naar om dit te horen, en wat goed dat je er hier over komt praten!

Wist je dat dit bij de wet verboden is? Ouders mogen hun kinderen niet slaan, ook niet af en toe. Dat is lichamelijke mishandeling. Uitschelden en ermee dreigen dat ze je gaan slaan, is geestelijke mishandeling. Dat mag echt niet. Ook niet als het zogenaamd je eigen schuld lijkt, omdat je brutaal bent geweest of iets dergelijks.

 

Zoals hierboven al eerder is gezegd, kan je contact opnemen met Veilig Thuis om je situatie te bespreken.

Natuurlijk ben je ook welkom om eens met de Kindertelefoon te bellen of te chatten. Je kunt ons iedere dag bereiken tussen 11:00 en 21:00 uur, gratis en anoniem.

 

Veel sterkte en groetjes,

Marieke

De Kindertelefoon

oke bedankt @Marieke 

alleen het is dus niet altijd zo. en mijn ouders kunnen ook anders zijn. niet dat ze alleen maar slaan schelden of dreigen. valt het dan nog steeds onder mishandeling? ik vind dat zo moeilijk

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Ballon ,

 

heel begrijpelijk dat je het moeilijk vindt. Mooi om te horen dat je ouders niet altijd zo zijn.  Het is wel zo dat slaan, uitschelden en dreigen onder mishandeling valt. Dus soms word je inderdaad mishandeld.

 

Groetjes,

Marieke

De Kindertelefoon

oke bedankt @Marieke 

alleen het is dus niet altijd zo. en mijn ouders kunnen ook anders zijn. niet dat ze alleen maar slaan schelden of dreigen. valt het dan nog steeds onder mishandeling? ik vind dat zo moeilijk

Ik snap dat het lastig is om daar een keuze in te maken. Desalniettemin blijft het zeker mishandeling op de momenten dat zij wel zo zijn.

Hulp zoeken gaat er niet om dat je ouders gestraft worden, maar meer dat er voor jou, en uiteindelijk ook voor je ouders, een oplossing komt.

Daarom wil ik je zeker adviseren om contact op te nemen met Veilig Thuis.  Zij hebben vaker dit soort situaties gezien/gehoord en kunnen je waarschijnlijk goed helpen.

Ik weet het niet. ergens wil ik het wel doen maar dan wil ik het ook niet.  ik twijfel ook heel erg. ik ben echt bang dat ik het dan erger maak..

 

Het was weer helemaal mis. mijn vader was mijn broertje achterna aan het rennen. toen werd mijn moeder daarom boos maar vervolgens wil zijn mijn broer voor zijn kop slaan zegt ze. eerst dit weekend nog doorkomen en dan nog een hele vakantie. ik weet niet meer wat ik moet doen hoe ik dit moet volhouden..

 

soms denk ik aan weglopen. ik snap wel dat geen optie is maar ik weet het niet

Reageer