Skip to main content

Hoi! 

Ik ben een meisje van 14 jaar. Ik moet van mijn ouders altijd om 21.15 in bed liggen, omdat dat op internet staat. Ik ben meestal niet moe en ik zit meestal tot 22.00 nog op mijn laptop stiekem in bed. Mijn ouders slapen zelf ook rond 22.00 😞 Ik heb het vaak met hun erover gehad dat ik later naar bed wil (omdat veel vriendinnen ook rond 22.00 / 22.30 slapen en ik ben rond 21.15 niet moe!), alleen luisteren ze niet naar mij omdat ze ‘goede’ ouders willen zijn, zij moesten vroeger ook vroeg naar bed en willen dus dat ik dat ook doe zodat ik genoeg energie heb voor school.

Ik vroeg me dus af hoelaat jullie slapen en wat je leeftijd dan is 🙂 En hebben jullie misschien tips hoe ik aan mijn ouders kan vragen of ik later naar bed mag?

Liefs x

Rond die leeftijd mocht ik tot ongeveer 22.00 opblijven. Wat misschien kan helpen is soms eens vroeger te gaan slapen dan dat je ouders zeggen dat je moet. Hierdoor laat je zien dat je zelf aanvoelg wanneer je moe bent en dat je ook gaat slapen als je moe bent misschien dat 'a een aantal keer je ouders je dan eens langer laten opblijven omdat ze denken dat je weet of je moe bent of niet. Zeg ook vooral nooit dat je moe bent en als je lang wilt opblijven tegen je ouders tenzij je dan eerder gaat slapen.

Heyo,

Toen ik 14 was moest ik altijd om 8.30pm naar boven en uiterlijk 9.30pm slapen. Ik deed dat toen ook niet, want rond 9.00/9.30pm leek ons forum op te staan, en waren er heel veel mensen actief. Ik sliep toen rond 11.00pm. 

Omdat mijn opa en oma ook rond die tijd gaan slapen merkte ze er niks van.

Toen ik bijna 2 jaar geleden begon met streamen veranderde de tijden enorm. Ik heb wel verschillende maatregelen genomen door bijvoorbeeld van dat foam te kopen om geluid te dempen, en ik sliep pas na 1.00am.

Momenteel slaap ik pas rond 2.30am/3.00am. Ten eerste omdat ik zelf stream meestal tot 1.00am en daarna ben ik moderator op een ander kanaal, die gast streamt meestal tot 2.00am.

Ik ben momenteel 16 jaar.

See ya!

Spookyzx. 

Hai,

Bij mij verschilt het heel erg, de ene keer ga ik om 2.00 am slapen, heel soms om 3.00 am.

Mijn ouders letten er niet zoveel op aangezien ik sowieso oud genoeg ben om zelf te kijken wanneer ik moe ben, daarnaast  chat ik ook nog wel vaak met veel Engelse/Amerikaanse vrienden van mij tot laat op discord enzo, en Amerika heeft natuurlijk andere tijdzones, dusja het ligt er maar een beetje aan. Ook ben ik zelf wel meer een nachtmens, ik blijf soms liever s'nachts wakker en ga overdag slapen, doe ik bijna nooit tho 😂

Ik ben 18 trouwens, dusja doe daarmee wat je wil.

Groet,

Knight17

Hey!

Vannaf ongeveer 13 jaar veranderd je biologische klok. Het is dan zo dat ne lichaam pas echt moe word om 23.00 en dat je dan om 9.00 wakker zou moeten worden... das natuurlijk best laat maar er zijn een hoop onderzoeken die dat hebben aangetoond.

Misschien is het een idee om dat tegen je moeder te zeggen?

Xx🍀

Heeyy

Ik snap erg goed dat je dat vervelend vind. Ik heb zelf niet een vaste tijd dat ik naar bed moet, maar meestal zeggen mijn ouders tussen 21.30 en 22.00 dat ik langzaamaan naar bed moet gaan. Dat probeer ik zelf ook echt wel aan te houden, ookal ben ik een nachtmens. Ik weet dat ik , o.a. doordat ik snel last heb van teveel prikkels, anders de volgende dag heel snel moe. 

Je ouders vinden het blijkbaar moeilijk om jou zelf de verantwoordelijkheid te geven, al is dat soms juist goed. Wij moeten leren om zelf de verantwoordelijkheid voor iets te nemen. Misschien kan je aan je ouders vragen of je het een week of een paar daagjes zelf mag proberen, om zo te laten zien dat je zelf de verantwoordelijkheid kan nemen

Greetzzz Daniëlle 

Reageer