Skip to main content

sinterklaas verdwijnt

• October 7, 2026
  • 3 reacties
  • 21 Bekeken

Froukje17
Forum|alt.badge.img+2

Hai!!! 

Ik merk dat iedereen nu al bezig is met kerst en Halloween, maar Sinterklaas is mijn favo feestdag samen met de tradities die erbij horen. Wat vinden jullie is Sinterklaas gewoon niet meer leuk en is er te veel gedoe omheen? ( Zwarte Piet en Liegen tegen kinderen) Deze argumenten hoor ik vaak en ook dat leeftijdsgenoten het gwn saai vinden. Maar zeker met kleine neefjes/nichtjes of broertjes en Zusjes is dit super gezellig toch? Of vinden jullie dat Sinterklaas voorbij is en we gwn kerst moeten vieren…

Groetjes Van mij ✨🌱🪐🌑

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • October 7, 2026

Tsja, ik zou gewoon het lekker doorzetten, als wij doorgaan ermee sterft het niet uit

Sony
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • October 7, 2026

Hi Sony hier,

in mijn familie vieren we ook Sinterklaas en dat ondanks dat er geen jonge kinderen meer in de familie zijn die erin geloven. Ik denk dat het juist heel mooi is om voor andere families om dit ook te doen, want ik vind get inderdaad ook echt een leuke feestdag waarin de meeste families hun eigen tradities vormen. 

Daarnaast hoef je niet per se te liegen tegen kinderen, ik zag laatst namelijk een video waarin een vader zei dat toen zijn kinderen begonnen te twijfelen aan Sinterklaas, hij ze zelf aanmoedigde om daarover na te denken ipv ze te vertellen dat “Sinterklaas natuurlijk wel bestaat”. Ik vind dat een goeie manier om je kinderen zelf te laten nadenken zonder de magie van het verhaal te ontnemen. 

En dat de pieten veranderen is te begrijpen, de traditie was redelijk oud en er zat ook zeker een racistisch randje aan als je erover nadenkt dat de knechten van Sinterklaas gekleurd waren. Ik denk dat het goed is dat we kritisch nadenken over onze tradities en deze ook bekijken in het licht van de context van nu. We hoeven natuurlijk niet te ontkennen dat zwarte pieten ooit een traditie waren, want in de tijd dat deze ontstond waren zwarte pieten nou eenmaal normaal. 

Sony

Tartan17
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 7, 2026

Hoi, ik ga dit jaar weer Piet spelen voor scouting en dan gaan we langs families die ons boeken. Het is al helemaal volgeboekt! Dus ik heb er wel vertrouwen in hoor. Dingen gaan nu eenmaal op en af en weet je trouwens dat de kerstman in feite gewoon "onze" Sinterklaas is ? Check maar eens na 😉🙂

Groetjes liefs Tartan X