hoi, ik ben een meisje van 15 jaar met autisme. ik heb recentelijk weer een ruzie gehad met mijn ouders. omdat ik m'n stem te snel verhef, ik merk dat zelf niet. dit soort ruzies zijn vaker gebeurd in huis. ik ga dan meestal naar mijn kamer en begin dan te huilen, ondertussen luister ik dan muziek hopen dat het misschien zou kunnen helpen. als mijn moeder/vader komt om te vragen waarom ik huil of wat er is kan ik niet antwoorden. ik blijf dan schreeuwen ‘GA WEG’ of ‘WEET IK VEEL ROT OP’. als het me niet lukt om thuis t eruit te laten loop ik weg. weg omdat ik het niet meer aankan. wanneer mijn vader geïrriteerd/boos wordt van onze ruzies dan dreigt hij te slaan/ gooien/(schoppen) met spullen. ik wordt er niet meer bang van maar vroeger wel. ik zou graag willen weten wat jullie hierop te zeggen hebben. ik heb namelijk geen idee wat ik moet doen.
Hallo
Als je weet waar of hoe die ruzies ontstaan thuis, probeer ze anders te voorkomen? Je kunt bijvoorbeeld wanneer jouw moeder/vader weer op bezoek komt in je kamer, binnenlaten en erover praten. Dan kun jij ook je eigen grenzen aangeven en dat je misschien, wanneer je in je kamer zit, het liefst alleen gelaten wilt worden.
Je zegt ook dat je vader spullen begint te gooien en vernielen wanneer hij geïrriteerd is, praat hierover met je moeder of je vader zelf desnoods. Het is ongewoon dat jij het slachtoffer word/bent wanneer je vader ‘geïrriteerd’ is. Dus als ik jouw was zou ik erover praten als ik jou was, wellicht dat jullie tot een oplossing/deal komen? :)
Geef het aan op school, aan je vrienden of familie. Het is fijn als je iemand hebt om mee te kunnen praten en verhalen mee kunt delen.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Gewoon erover praten, het komt goed. En als je vragen hebt, gewoon stellen. :)
Groet,
Heyy Maud_jvx
Boven mij worden al tips gegeven die ik je ook zou geven. Zit er een reden achter dat jullie ruzie’s krijgen? Als dat zo is kan je proberen om een keertje als het rustig is en ook weer rustig is in jouw hoofd is hier met je ouders over te praten. Een ruzie tegen iemand met autisme is nooit echt een goede combinatie daar heb ik zelf ook ervaring mee namelijk (ik heb ook autisme). Als je overprikkeld raakt en je ouders komen binnen probeer dan hoe lastig het ook is rustig te blijven. Je kan een gesprek aangaan met je ouders als ze je kamer instappen na een ruzie, maar je kan proberen op een rustige toon te vertellen dat je alleen wilt zijn omdat het je teveel is. Als je het eng vind om te praten kan je ook een brief schrijven aan je ouders waarin je verteld wat je hier allemaal van vind en denkt. Dat is misschien wat makkelijker.
Het is ook niet de bedoeling dat als je vader geïrriteerd/boos is tijdens de ruzie dat hij met jouw spullen gaan gooien en gaat slaan / schoppen.. daar zal ik ook even over gaan praten.
Verder zijn er natuurlijk ook nog andere mensen waar je mee kan praten! Als dingen je dwars zitten kan je praten met je mentor, huisarts, een (lievelings)docent, een familielid of een vriend/vriendin. Deze mensen zijn er namelijk voor jou en als het je even allemaal te veel in je hoofd helpt het misschien om je gedachtes te vertellen aan iemand. Dan kunnen de mensen in je omgeving je hiermee helpen en je steun bieden.
Je kan ook iedere dag tussen 11 en 21 uur met de kindertelefoon bellen of chatten. Misschien werkt dat ook voor je en lucht dat ook op.
Ook is het goed van je dat je als je overstuur raakt dat je dingen gaat doen die je leuk vind en tot rust brengt! Blijf dat vooral doen! Lekker muziek luisteren of even je hoofd legen door een stukje te lopen. Misschien helpt het je als je overprikkeld bent om je gedachtes op te schrijven op een papier en je gedachtes als het ware uit je hoofd schrijft en op het papier zet zodat ze uit je hoofd zijn verdwenen.
Als je meer kwijt wilt of nog meer vragen hebt mag je natuurlijk ook altijd op het forum stellen!
Groetjes van mij!
Reageer
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.