Vraag

Ruzie vanwege uitwisseling

  • 2 December 2018
  • 4 reacties
  • 141 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey! Ik ben een meisje van 15 jaar en bij ons op school heb je ieder jaar de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan, zo kun je bijvoorbeeld op uitwisseling of gewoon een uitstapje met een groep voor een paar dagen. Zelf houd ik niet zo van reizen of op vakantie gaan en ik wilde dus nooit echt meedoen aan een van deze projecten. Mijn ouders vonden dit echter wel belangrijk want ze willen niet dat ik alleen in mijn eigen bubbel leef. Dus toen ik vorig jaar te horen kreeg dat ik dit jaar de mogelijkheid zou hebben om op uitwisseling te gaan naar Spanje, wilde ik op zich wel gaan. ( Mijn familie van mijn moeders kant komt uit Spanje, dus ik ben al een beetje gewend aan de taal en cultuur)

Je kon kiezen om naar Palencia of Valencia te gaan, maar ik wist maar niet waar ik naartoe wilde. Een van mijn vriendinnen had zich opgegeven om naar Palencia te gaan en de ander naar Valencia, waar ik me dus ook voor op zou geven, zou er iemand in mijn groep zitten waar ik vertrouwd mee was. Maar ik kon niet kiezen en schreef me dus niet in, ik weet niet precies of dat ook de echte reden is dat ik het niet heb gedaan, maar ik heb het niet gedaan. Ik hoopte gewoon dat mijn ouders me zouden geloven als ik na een paar weken zou zeggen dat ik was uitgeloot, ik wilde namelijk niks zeggen omdat ik mijn ouders niet teleur wilde stellen.

Maar ze kwamen er toch achter en ze waren héél erg boos. Ze vroegen wat de rede was dat ik me niet had ingeschreven en toen ik vertelde dat ik niet kon kiezen en gewoon geen zin meer had zeiden ze dat dat niet de echte rede was en als ik niet binnen 3 dagen de echte rede had gegeven, ze me alsnog in zouden schrijven. Dus dat deden ze, ze mailden de leraar die over de uitwisseling dat ik was vergeten me in te schrijven en stond dus alsnog op de lijst.
Een paar dagen daarna kwam ik die leraar tegen en vroeg hem om me uit te schrijven, wat hij deed.

Toen er eenmaal werd uitgeloot werden alle kinderen op de lijst verwacht in een lokaal en aangezien er maar 2 mensen te veel waren zijn zij er zelf uitgestapt en hoefde er niet daadwerkelijk geloot te worden. Ik vertelde mijn ouders dus dat ik was uitgeloot en dat geloofden ze ook nog. Maar de volgende dag vond mijn vader het toch vreemd dat ik geen email of iets dergelijks had gekregen om te bevestigen dat ik was uitgeloot en mailde die leraar weer. Hij heeft met mijn vader gebeld en hem dus verteld dat ik van de lijst was afgehaald. Mijn ouders waren dus weer boos op me (gelukkig niet zo erg als de vorige keer) en zeiden dat ik diezelfde week nog met de desbetreffende leraar moest gaan praten en dat ik of naar een Europaconferentie in Duitsland moest met kinderen uit een jaar hoger of met VMBO 4 (zelf zit ik op VWO 4) op uitwisseling naar Bilbao moest.

Ik ging dus op gesprek met die leraar en hij vroeg me waarom ik niet op uitwisseling wilde. Hij dacht dat ik niet durfde omdat ik niemand kende, maar ik vertelde hem dat dat niet het probleem was en hij geloofde me. Hij zei dat hij nog tegen mijn vader had gezegd dat hij niet boos op me moest worden en dat hij het zelf knap van me vond dat ik me van de lijst af had laten halen. Hij had zelf ook al bedacht dat ik liever naar Duitsland dan naar Bilbao wilde en zei dat hij ging kijken wat hij kon doen, maar dat nog niets rond was. Ook zei hij dat hij best met mijn ouders en mij aan tafel wilde gaan zitten om hierover te gaan praten.

Het is nu 3 weken sinds dat gesprek en ik heb nog steeds niks van die leraar gehoord. Hij geeft mij geen les meer, dus het is niet zo dat ik hem op wekelijkse basis zie. Mijn ouders vertrouw ik ook niet echt, nou ja, vertrouwen. Er is gewoon een soort spanning thuis denk ik. Ik heb geen zin om met vreemden naar het buitenland te gaan. Mijn ouders zijn te koppig om nog naar iemand anders te luisteren en ik durf er zelf ook niet meer over te praten. Ik weet dat ik fout zat, maar mag ik dan niet zelf kiezen wat ik wil doen? Weet iemand wat ik nu moet doen?

Alvast bedankt!
Anoniempje

4 reacties

Reputatie 3
Badge +3
Heey,

Ik zelf vind dat je zelf de keuze mag maken of je wel of niet ergens naartoe ga. Ik kon vorig jaar stage lopen in het buitenland en me ouders pushte me ook echt omdat te doen.

Het leek me ene kant best wel leuk om zoiets te doen, maar ik ben best wel verlegen dus ik zou niet met andere op een kamer willen. Toen uiteindelijk bleek dat ik wel met mensen op een kamer moest wou ik er niet meer naartoe. Daarnaast is me Engels vreselijk slecht dus.

Ik durfde zelf niet tegen me ouders of die lerares te zeggen dat ik niet meer mee wou. Dus ik zorgde ervoor dat ik niet mee kon door tegen iedereen te zeggen dat ik al een appartement had gevonden. ( op zo'n site dan hé) en als resultaat dat ik geen plek had en dus niet hoefde te gaan.

In ieder geval vind ik dat je zelf de keuze moet maken of je wel of niet naar het buitenland toe wil. Wil je dat niet dan geef je dat duidelijk aan bij je ouders en als dat niet helpt dan zou je die leraar een mail kunnen sturen met daarin of hij samen met jou en je ouders erover willen praten.

Over die zogenaamde bubbel hoef je je weinig zorgen om te maken daar groei je uiteindelijk zelf wel uit.

^
Faster
Hey!
Slim bedacht, ik denk alleen niet dat ik nog zoiets kan aflikken, bovendien zot die leraar er nu ook bovenop, nou ja, ik heb al een tijd niks meer van hem gehoord...

Daar zat ik al over te denken, en dat zou ik morgen ook kunnen doen tijdens dat gesprekje, maar mijn ouders zijn zo koppig. Als we dan met die leraar zouden gaan praten zouden ze doen alsof ze het begrijpen en zodra we de deur uit lopen zeggen ze toch: 'Ja, leuk geprobeerd, maar je gaat gewoon naar het buitenland. Dat krijg je als je tegen ons liegt.'
Over die zogenaamde bubbel hoef je je weinig zorgen om te maken daar groei je uiteindelijk zelf wel uit.

Dat denk ik ook.

Groetjes, Anoniempje
Reputatie 3
Badge +3
Dat is wel lullig dan. Het lijkt net of je ouders je weg willen hebben?

Maar als je bijvoorbeeld naar Duitsland moet, wordt je daar ook voor geloot of kan iedereen daar gewoon mee?

Want als dat ook met loten gaat, dan kan je misschien aan die leraar vragen of hij jou niet wilt selecteren. En dat er dan voorzorgd dat je uitgeloot bent. En dus niet naar het buitenland hoeft?

Je ouders zouden toch moeten snappen dat je zelf wel kan bepalen wat je wel of niet wilt.

^
Faster
Hey!

Dat is wel lullig dan. Het lijkt net of je ouders je weg willen hebben?

Bijna wel hè?

Maar als je bijvoorbeeld naar Duitsland moet, wordt je daar ook voor geloot of kan iedereen daar gewoon mee?

Want als dat ook met loten gaat, dan kan je misschien aan die leraar vragen of hij jou niet wilt selecteren. En dat er dan voorzorgd dat je uitgeloot bent. En dus niet naar het buitenland hoeft?


Ik weet het niet, maar ik denk dat als ik überhaupt mee mag (leeftijd) ik er sowieso in zit. Tenzij die leraar me wilt helpen, maar ik denk niet dat hij zo ver zal gaan.

Groetjes, Anoniempje

Reageer