Skip to main content

Ruzie tussen vader en zijn vriendin

• July 12, 2025
  • 7 reacties
  • 111 Bekeken

Jullepuul
Forum|alt.badge.img

Hey, ik heb de laatste tijd wel last van het geschreeuw en de discussies tussen mijn vader en zijn 20 jaar oudere vriendin. Mijn ouders zijn zo'n anderhalf jaar geleden gescheiden en daarna hebben ze beide vrij snel een nieuwe vriend(in) gevonden. Ik heb ook twee jongere broertjes (8 en 13) en een zusje van 7. Ik ben bang dat zij ook betrokken (gaan) raken in de ruzies enzo, mijn moeder heeft geen ruzie met haar vriend en daar gaat alles dan ook wel goed maar als we om het weekend bij mijn vader zijn is het vaak een stuk minder gezellig. Zij vindt hem gewoon een last en het maakt haar dan ook weinig uit wat ik en mijn broertjes en zusje doen. Mijn vaders vriendin rookt ook heel erg veel en ze komt over als een asociale bitch. Ik ben zelf maar 14 jaar oud en ik vind het gewoon heel vervelend. Hierdoor ontstaat er ook gewoon super veel frustratie in mijn leven en ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen want naast dit speelt er ook nog te veel en het is gewoon te lastig allemaal. Heeft iemand dus misschien wat tips? Ik wil namelijk niet dat mijn vader er echt uit wordt geschopt want dat betekent dat wij hem niet kunnen zien voor een tijd en dat vind ik zielig voor m'n broertjes en zusje. Verder moet ik ook nog het lef krijgen om aan mijn moeder te vragen of ik in therapie mag en dat soort dingen die kunnen helpen. Hopelijk kunnen jullie mij toch wat tips geven over wat te doen in deze situatie en misschien ook over het therapie gebeuren. 

xxx - J

7 reacties

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 12, 2025

Hoi, Ach ik heb echt met je te doen 😘 ik zou ook willen dat ik nu een heel wijze raad voor je had en hopelijk komt dat ook nog. Tot dat moment wil ik je met liefde aanraden om contact te maken met de Kindertelefoon. 0800 0432  of chatten kan ook . Kijk bovenaan deze pagina maar hoe dat moet. Ik hoop dat je meer reacties krijgt en dat je hulp en steun krijgt. 1 ding misschien nog, een vertrouwenspersoon op je school zou ook kunnen of in een wijkcentrum in je buurt. Maar begin maar eens met de Kindertelefoon!  Veel sterkte en heel goed dat je dit vraagt hier!  Groetjes liefs Tartan X 

P.S. als je dringend wilt praten is er ook nog de Luisterlijn https://www.deluisterlijn.nl/ ook jongeren mogen daar naartoe bellen volgens mij. Ik hoop dat de moderator mij corrigeert als dat niet klopt 😊

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • July 12, 2025

Hoi ​@Tartan15 ,

Ik heb het even opgezocht, en dit is te vinden op de website van de Luisterlijn:

De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties.

Vanuit het buitenland is het niet mogelijk om te bellen of te chatten met onze diensten. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is de Kindertelefoon er voor jou of kijk op Jongeren Hulp Online.  

Ik zou dus toch adviseren om de Kindertelefoon te bellen, de Luisterlijn is in principe niet bedoeld voor jongeren onder de 18 jaar.

Groetjes,

Anna (De Kindertelefoon)

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • July 12, 2025

@Anna_KT  super, Dankuwel! 

Groetjes Tartan 🙂

• Net nieuw
  • July 17, 2025

Hoiii ​ ​@Jullepuul ,

Wat naar om te horen… Ik zat helaas in een beetje zo zelfde soort situatie. Ook heel ingewikkeld met mijn vader en toen nog zijn vriendin. Ook m’n zusje zat ertussen en ik maakte ook alle ruzies mee in het weekend. 
Ik weet niet of ik je echt advies kan geven maar ik dacht vroeger altijd dat het niks met me deed. Nu heb ik toevallig vandaag een sessie trauma therapie gehad en ik merk dat ik er veel meer mee zit dan verwacht. En hoe langer ik wacht (heb nu inmiddels als zeven jaar gewacht) hoe meer het in m’n systeem gaat zitten.

Dus het is lastig maar ik zal toch proberen om misschien te vragen om met iemand te gaan praten, een psycholoog bijvoorbeeld. Of iemand in de omgeving. 

Heeeeel veel sterkte 

xxx

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 6, 2025

Heyy wat lastig, en hoe gaat het nu?

Jullepuul
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 12, 2025

Heyyy ​@Nikkii_  en ​@Wolf

het gaat al een stuk beter met mij en vandaag heeft mijn moeder naar de huisarts gebeld en een afspraak gemaakt zodat ik komende maandag even met een praktijkondersteuner kan praten en die gaat dan volgens mij kijken hoe dat dan verder gaat. De thuissituatie bij m'n vader is een soort van verbeterd en ik voel me al zo veel beter nu ik ook nieuwe vrienden heb gevonden. Er zijn nog steeds dagen waarop ik me echt niet goed voel maar dat is ook al erg verminderd. Heel erg bedankt voor het reageren op deze topic ook, het betekent veel voor me =)

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

Ah wat fijn om te lezen dat het al zo veel beter gaat! 😄 Het klinkt echt alsof er langzaam meer rust en positiviteit in je leven komt, en dat je nieuwe vrienden en de afspraak bij de praktijkondersteuner je echt steun geven.

Het is helemaal oké dat er nog dagen zijn dat je je niet goed voelt, dat hoort erbij, maar het belangrijkste is dat het al veel minder vaak gebeurt. Super dat je zo open durft te zijn over hoe je je voelt en dat je stappen zet om je beter te voelen. 💛 Blijf kleine stapjes nemen, dat helpt echt!

xx liefs Wolf 🐺