Skip to main content

Ruzie thuis omdat ik vape en rook.

• January 12, 2026
  • 3 reacties
  • 85 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoii,

Ik ben dus laatst betrapt door mijn moeder met vape en roken. Ze vond mijn vape in mijn kamer en de pakjes onder mijn matras. Ze werd boos wat natuurlijk een normale reactie is. Maar nu heeft ze m'n hele bankpas leeg getrokken en sta ik op 0, ik kan hierdoor niks en beide ouders willen mij ook geen geld meer geven. Ik weet niet tot wanneer dit doorgaat maar ben er echt klaar mee. Ik mocht al helemaal niks van hun en nu krijg ik ook al geen geld meer. Ik ben het zat om als een 10 jarige behandeld te worden ik ben 15 niet en zij kijken gewoon zomaar in mijn kamer. Een paar jaar geleden vonden ze ook al mijn brieven en werden ze boos op mij terwijl zij de genen zijn die zomaar op mijn kamer kijken en mijn privacy schenden. Ik denk er misschien aan om voortaan bij vrienden te blijven want ik vertrouw mijn eigen ouders en familie niet. Nu verwachten ze ook van MIJ dat ik er nu mee eens ben dat hun alles voor mij mogen gaan bepalen terwijl ik maar moet toekijken hoe hun mijn leven nu verder mogen gaan bepalen. Ik denk er misschien aan om weg te rennen maar mijn dak is te hoog en breek misschien iets. Ze schreeuwen tegen mij dat ik me moet gaan gedragen als een normale tiener en dat ik goed mijn cijfers ga ophalen maar ja… Gaat een beetje moeilijk als de enige vormen van stress verminderen opeens weg zijn. Sporten helpt ook maar ja, ik kan ook niet 7 dagen in de week gaan voetballen dat gaan mijn knieën niet uithouden.

Officieel moet ik nog 3 jaar totdat ik weg mag uit dit huis. Maar ja, waar ga ik dan heen?

Hopelijk hebben jullie tips of whatever.

Fijne dag nog.

{N}

3 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • January 13, 2026

Hey! Ik ben het met je eens dat dit niet redelijk is. Natuurlijk is dat roken en vapen ook niet goed zoals je zelf ook wel vind maar voor de rest is het idd wel te streng wat ze doen. Dat ze teleurgesteld zijn hoeft niet met zo'n soort te zware 'straf' te worden uitgedrukt lijkt mij. Ik vind dat je het heel goed verwoord en uitlegt. Kun je een goed moment pakken thuis om dit ook aan hun zo te vertellen? Met dan de belofte dat je niet meer zal roken of dat soort dingen bijvoorbeeld. En dat dan ook nakomen ( is gezonder en ze worden dan trots), en vapen ofzo is echt niet de enige manier om te ontstressen hoor 😉 als ik het mag zeggen 😊 wat dacht je van een mooi stuk fietsen/mountainbiken of wielrennen of fitness, vechtsport (doe ik ook). Dat helpt echt geweldig! Misschien kun je voor jezelf een plan maken wat je zou willen doen en dat dan bespreken met je ouders. En gewoon eerlijk zeggen dat je gestrest bent, dat is niks raars hoor. En dat ze aan je eigen spullen komen zoals brieven dat is wel echt fout, dat horen ze niet te doen..en dat zou je dan ook kunnen vertellen. En krijg je er emoties bij, helemaal niet erg! Laat ze maar zien en merken wat je voelt, je bent hun eigen kind ! 🥰 Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes, het moet lukken!  Liefs, Tover xxx

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 13, 2026

Hai,

Dat klinkt wel kut ja. Maar ik begrijp wel heel goed dat je ouders er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je niet meer rookt. Het beste advies wat ik heb is het er toch met je ouders over hebben en uitleggen dat je dus die stress ervaart en het daarom deed. Misschien begrijpen ze het dan beter en kunnen ze je dan ook beter begeleiden bij het stoppen. Veel succes in elk geval.

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • January 14, 2026

Ik ga geen kritiek geven omdat je rookt want ik doe het zelf ook . Dat je ouders het niet leuk vinden snap ik , ze willen je beschermen , ik was ook heel bang om betrapt te worden toen ik er stiekem mee begon maar bij mij viel het nogal mee toen het gebeurde . De preek volgde natuurlijk maar er was geen straf en ik mocht het onder enkele voorwaarden  blijven doen . Jouw straf is wel héél zwaar maar ga je daardoor nu stoppen met roken ? Ik denk dat iemand die echt wil roken het toch doet , zo’n straffen helpen zelden denk ik . Probeer er eens rustig over te praten met je ouders , is het beste denk ik .