Vraag

ruzie over eten

  • 16 January 2021
  • 3 reacties
  • 88 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi iedereen 

Ik ben al een paar jaar vegetarisch (wel vis) ik moet van mijn ouders vis eten helaas . Maar sinds een aantal maanden wil ik veganistisch worden . Dit houdt in  dat ik geen dierlijke producten eet . Dus geen honing , zuivel , vis , vlees , eieren enz. Maar het probleem is dat dit niet mag van mijn ouders . Alleen ik ben vegetarisch rest eet vlees. Ik begin ook steeds meer eieren enz met schuldgevoel te eten . Het voelt niet meer goed . Dus heeft iemand tips ? 
mijn ouders vinden een veganistische leefstijl ongezond 

ik ben er van overtuigd dat het gezond is zolang je goed oplet wat je eet en eventueel pillen bij slikt .

heeft iemand anders dezelfde situatie? En of tips ? 
ik ben 14.5 jaar oud (jongen)

groetjes . 


3 reacties

Ik vind dit nogal dubbel.

Aan de ene kant is het natuurlijk een eigen keuze die je mag maken, je ouders mogen je niet dwingen iets wel of niet te eten. En het is natuurlijk heel respectabel van je om zo 'gezond' te willen leven, voor jezelf en de rest van de aarde. 

Aan de andere kant is het wel zo dat jij je ouders niet kan dwingen dezelfde eetgewoonten over te nemen. Ook kan ik begrijpen dat het extra gedoe is: het kost natuurlijk meer om extra boodschappen te halen omdat jij 'zonodig' veganistisch wilt zijn.

Ik zie eigenlijk maar twee oplossingen: 

1. Of je ouders gaan meer eten in de stijl die jij wilt of jij accepteert dat je nou eenmaal in een gezin woont, je ouders bepalen, en dat jij mag bepalen zodra je op jezelf woont. 

2. Je koopt en kookt je eigen eten.

Hey!

Ik vind het alleszins heel knap en heel fijn dat je veganist wilt worden! Ikzelf ben ook een vegetariër die zoveel mogelijk veganistisch probeert te eten, dus alle support hier :wink: .

Ik begrijp dat deze situatie met je ouders lastig is voor je! Je kunt hen uiteraard niet dwingen bepaalde te doen of te laten, en het zou fijn zijn moesten zij dit wederzijds praktiseren. Het zal vooral een beetje een kwestie zijn van tegemoet komen in het midden, wat is haalbaar om tot een goed akkoord te komen? 

Een voorbeeld kan zijn dat je mee-eet/vegetarisch eet bij verwerkte producten (een taart, ovenschotel,...) en wel je eigen product krijgt bij losse dingen (zij een worst en jij een veganistisch alternatief,...).  Bij sommige producten kun je het heft in eigen handen nemen. Je kunt bijvoorbeeld soja-yoghurt voor jou gaan kopen. 

Om je ouders te overtuigen van het feit dat het echt gezond is kun je artikelen en video’s gaan zoeken. Het is bewezen dat een veganistische levensstijl de kans op diabetes (type II), hartziekten en dergelijke vermindert, mits je wel, belangrijk, voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, door vervangproducten of door supplementen. Het kan ook aan te raden zijn dit af en toe te laten testen bij de huisarts, al is dat uiteraard geen verplichting.

Misschien kun je je ouders voorstellen om het eens één maand te testen en het daarna te evalueren, hoe het gegaan is? 

Succes!

Groetjes

Lot

 

 

Hoi 

bedankt voor jullie antwoorden 

ik denk dat ik inderdaad moet accepteren wat we eten en als ik 18 ben zelf bepalen . Maar toch bedankt !

gr

Reageer