Vraag

Ruzie met ouders over respect hebben naar hun toe

  • 9 August 2019
  • 5 reacties
  • 125 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
We staan nog op de camping, maar dat weerhoudt mijn ouders er niet van om constant boos te worden om het minste of geringste. Ik slaap in een apart tentje om confrontatie te vermijden, maar toch weten ze elke keer weer iets te vinden waardoor ze boos op me kunnen worden. Zo riepen ze vanmorgen iets vanuit de camper wat ik dus niet verstond, en daardoor vonden ze me disrespectvol.

´Je luistert ook nooit naar mij!´ riep mijn moeder. Ze kwam naar mijn tent toe en ritste hem open. Ze greep me bij mijn arm en sleurde me mee naar buiten in een hemd en onderbroek omdat ik de dag daarvoor een kledingstuk in de camper had laten liggen wat ze daar niet wilden hebben. Ik zei dat ik haar gewoon niet had verstaan, maar daardoor werd mijn vader weer boos: 'Dat zou ik ook zeggen, ja!' snauwde hij. Ik was helemaal in de war omdat ik oprecht niet wist wat ik nou weer fout had gedaan.

Vervolgens krijgen we met ons drieën een hele discussie over of ik disrespectvol ben of niet. Mijn moeder meent van wel, en daarom mijn vader ook. Ik ben echter van mening dat het disrespectvol is om een hele woedeaanval te krijgen omdat iemand je niet verstaat. Mijn moeder haar argument is dat zij moeder is en ik een "klein kind". Daarom mag zij doen en laten wat ze wil tegenover mij. Is dat zo? Gaat dat bij andere mensen thuis ook zo? Mogen jouw ouders ook van alles tegen jou doen en zeggen omdat ze volwassen zijn?

5 reacties

Hey,

Nee, ze mogen die dingen niet doen, omdat ze ouder zijn. Dit lijkt een beetje op kindermishandeling. Ze worden boos op je, terwijl je er weinig aan kunt doen. Neem contact op met Veilig Thuis. Je wordt niet meteen naar een pleeggezin gebracht, hoor, want ze kunnen je ook op andere manieren helpen.

Groetjes,

Geen_Naam
Ik krijg steeds meer het idee dat het mijn ouders domweg niet kan schelen hoe het met mij gaat. Toen ik heel erg gepest werd maakten ze zich wel druk …

… of ik alle klusjes wel op tijd af zou krijgen.

Als mijn vader ooit mijn hoofd inslaat (waar ik soms oprecht bang voor ben) zou mijn moeder me nog een schop na geven omdat ik met mijn bloed de vloer vies maak. Zou ze het erg vinden? Vast later wel, maar op het moment zelf denkt ze alleen maar aan het feit dat ze later schoon moet gaan maken.
Ik krijg steeds meer het idee dat het mijn ouders domweg niet kan schelen hoe het met mij gaat. Toen ik heel erg gepest werd maakten ze zich wel druk …

… of ik alle klusjes wel op tijd af zou krijgen.

Als mijn vader ooit mijn hoofd inslaat (waar ik soms oprecht bang voor ben) zou mijn moeder me nog een schop na geven omdat ik met mijn bloed de vloer vies maak. Zou ze het erg vinden? Vast later wel, maar op het moment zelf denkt ze alleen maar aan het feit dat ze later schoon moet gaan maken.

Dat is mishandeling!

Praat erover met Veilig Thuis of met andere familie.
Goedenavond,

Wat stom dat jouw ouders zo tegen jou doen!

''Daarom mag zij doen en laten wat ze wil tegenover mij. Is dat zo?''
Nee, dat klopt natuurlijk niet! Je hebt natuurlijk ook rechten. Wel mag zij jou aanspreken op slecht gedrag als dat klopt. Als dat niet zo is, kan je dat altijd uitleggen. Ik heb gelezen dat dat hier dat niet het geval was en dat ze er eigenlijk niets aan doen. Dat is geen goed voorbeeld. Ik begrijp dat jouw ouders niet veel deden toen jij gepest werd. Het is niet leuk om in een ruzie te zitten met andere ouders. Maar eigenlijk horen ze wel gewoon iets te doen. Uit onderzoek blijkt ook dat leraren te weinig doen aan pesten met verschillende redenen.

''Gaat dat bij andere mensen thuis ook zo?''
Ja, jammer genoeg gaat het waarschijnlijk ook zo bij anderen die pech hebben. Natuurlijk hebben we het hier over een klein percentage. Bij mensen waar dit wel zo gaat kunnen zich natuurlijk altijd melden bij Veilig Thuis (Tip van Geen_Naam ) of het bespreken met vrienden, andere familieleden. Misschien kan een psycholoog helpen. Neem een kijkje op YouTube, daar zal je ook veel informatie vinden over allerlei struggles. Natuurlijk kan je je ook melden bij een vertrouwenspersoon op school of jouw mentor!

''Mogen jouw ouders ook van alles tegen jou doen en zeggen omdat ze volwassen zijn? ''
Ik ga hier liever niet in op mijn eigen ouders, maar bij de meeste ouders zou dat niet mogen. De rest staat bij jouw eerste vraag 🙂.

''We staan nog op de camping, maar dat weerhoudt mijn ouders er niet van om constant boos te worden om het minste of geringste. Ik slaap in een apart tentje om confrontatie te vermijden, maar toch weten ze elke keer weer iets te vinden waardoor ze boos op me kunnen worden.''
Wat rot dat je helemaal alleen in een tentje moet slapen. Wel knap dat je zelf naar een ander tentje bent gegaan om een confrontatie te vermijden! Dat is een goede stap om ruzies te vermijden tijdens de vakantie.
Wel is het stom van ze dat ze steeds weer een manier vinden om jou boos te maken. Misschien doen ze het niet expres, maar hebben ze gewoon een slechte bui. Waarschijnlijk heb jij ook een slechte bui, dat samen is een slechte combinatie.

''Zo riepen ze vanmorgen iets vanuit de camper wat ik dus niet verstond, en daardoor vonden ze me disrespectvol.''
Als zij denken dat jij het wel kon verstaan, kunnen ze boos worden. Het is dan wel disrespectvol om dat te doen, negeren is nooit juist. Op paar uitzonderingen na. Maar bij jou was dat helemaal niet het geval! Ik zou het op een rustige manier nog een keer uitleggen aan ze. Gewoon een keertje naar jouw vader of moeder toelopen en zeggen dat je even met ze wil praten. Ze kunnen jou op deze manier jou beter begrijpen.

''´Je luistert ook nooit naar mij!´ riep mijn moeder. Ze kwam naar mijn tent toe en ritste hem open. Ze greep me bij mijn arm en sleurde me mee naar buiten in een hemd en onderbroek omdat ik de dag daarvoor een kledingstuk in de camper had laten liggen wat ze daar niet wilden hebben. Ik zei dat ik haar gewoon niet had verstaan, maar daardoor werd mijn vader weer boos: 'Dat zou ik ook zeggen, ja!' snauwde hij. Ik was helemaal in de war omdat ik oprecht niet wist wat ik nou weer fout had gedaan.''
Dit is een overdreven actie, ik vind het erg rot voor je. Ik moet jammer genoeg gaan en daarom het bericht afsluiten. Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.
Ik ben een beetje laat, maar we zijn intussen weer thuis. Ik heb het er met mijn ouders over gehad, maar ze zien oprecht niet in wat ze fout doen. Over de straf die ze nu aan het uitvoeren zijn zal ik nog een aparte topic starten omdat ik wil weten of dit normaal is of niet.

Ik heb er zelf voor gekozen om in een tentje te gaan slapen, en ik heb dat tentje ook zelf betaald. Maar het voelt soms inderdaad alsof ik "verbannen" ben naar een tentje. Een paar dagen geleden waaide het namelijk heel hard waar wij waren, maar ik mocht niet in de camper komen. Ik had er namelijk voor gekozen om buiten te slapen.

Reageer