Vraag

Ruzie met ouders over respect, drank en drugs

  • 5 January 2019
  • 5 reacties
  • 508 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo mensen die dit lezen,
Ik heb ruzie met m'n ouders door domme dingen die ik heb gedaan deze (kerstvakantie). Ik zal jullie eerst ff mijn situatie uitleggen: ik kom uit een familie waar geld geen rol speeld, ik heb een vader van 63 die denkt dat die alles weet en altijd gelijk heeft. En een moeder van 50 die eigenlijk constant tegen een burnout aanzit. Je kan het wel raden het kan doordeweeks nog al gezellig zijn met dag 1e uurtje per dag dat ik ze zie/spreek bij het avond eten. Mijn ouders zijn allebei vroeg volwassen geworden op hun 17e hadden ze full time jobs en woonde me pa op zich zelf. Ik heb 2 half zussen van 31 en 36van me pa, waarvan 1 echt een complete loser is met 2 bedrijven die ze heeft verkloot en constant liegt. En de ander is weer super succes vol met 1 kind en man en goed bedrijf en veel geld en geluk enz. Ik ben niet heel verschillend van me vader (wel van me moeder) en dat is dus juist wat botst mijn vader is koppig ik ook, nu heb ik afgelopen week ruzie met me vader gehad op zo'n niveau dat die zelfs terug naar NL is gevlogen vanaf oostenrijk omdat die last van z'n hart kreeg. Nu moet ik zeggen dat ik ook wel iets stoms had gedaan ik had al (net als gewoonlijk maar net iets erger) ruzie met me pa, toen op 2e kerstdag was ik wezen apres skien en kwam ik best wel aangeschoten thuis dat vond pa niet leuk en we kregen weer een ruzie en deze keer (door de drank) had ik er geen rem op ik heb me pa de complete waarheid verteld over wat over hem denk en van hem vind, ik ben het er mee eens dat het niet slim was. Hij was op dat moment zo boos dat die naar NL wilde met het vliegtuig, maar inplaats van dat die zijn tas pakte, pakte hij die van mij waar nog 1 gram hash inzat.... ik snap nu ook wel dat ik een straf krijg maar ik heb een straf gekregen die serieus onredelijk en zelfs onmensenlijk is. Hij heeft het op papier gezet en ik zal het hier onder plakken maar ik wil jullie mening/hulp wat moet ik doen? En vinden jullie deze straf ook te bizar?
De brief:
Actieplan (mijn naam) 1 januari 2019 t/m 1 juli 2019 Algemene afspraken: (Mijn naam) is geen nacht alleen en gaat ook niet alleen uit. Alleen naar feestjes met ons, (zus en zwager), Oma, (tante en oom. Andere leuke dingen doen wij samen. Invulling met elkaar. Wij (of evt. iemand anders)zijn voor werk/school en na werk/school thuis. Geen verschil in afspraken in het weekend of door de weeks. Deze zomer geen vakantie alleen met vrienden, wel met ons. Wij kijken met elkaar wat wij gaan doen. Alleen alcohol als het door ons wordt aangeboden, er is altijd 0% bier in huis. De flatscreen TV en Xbox blijven als jij je aan de afspraken houd op je kamer. De telefoon wordt om 22.00 uur bij ons ingeleverd. Je gaat in therapie. Nader afspraken worden gemaakt. Vragen bij Papa. Controle: Kamerdeur kan niet op slot. Onverwachte controle urine op drugs Maandelijkse controle telefoon gebruik Structurele huishoudelijke taken: Dagelijks kamer opruimen volgens foto’s Elke zaterdag vuile was in de bijkeuken, schone was direct in je kast Dagelijks vaatwasser in- en uitruimen 1 x per week koken ( eerst met mama, daarna alleen) Voorkomende klussen in en om het huis op verzoek Vrienden: Echte vrienden (3 beste vrienden die net zo verpest zijn als ik ) kunnen komen, maar geen drank/drugs – in overleg Geen contact met ‘drugsvrienden’: bekende namen zijn (mensen die ik wel ken en soms mee chill maar voorderest niet veel mee temaken heb...) etc. Twijfel gevallen hockeyteam: (heel mijn hockeyteam is net als ik) Geld: Bankpassen blijven in beheer mij ons Mama houd kasboek bij en geeft je contant geld als je iets nodig hebt Je hebt 100 euro zakgeld per maand en dan blijft zo Salaris blijft ook in beheer van Mama Mama stort geld op je betaalrekening voor zaken die daar betaald moeten worden Afspraken betalen bij hockeyclubs vanaf nieuwe veldseizoen Sportschool: Wij halen en brengen je 4 x per week naar de sportschool. Je krijgt 2 uur de tijd voor sporten. Nader af te spreken. Indien nodig doen wij nog toegangspas controle. Rijlessen: Wij vinden het belangrijk dat je je rijbewijs haalt en hebben besloten dat zo lang jij je aan de afspraken houd wij de reislessen en examen betalen. Als je het haalt maken wij aanvullende afspraken. Afspraken over school vanaf 17/2 en 1/7: 1 x per week wordt huiswerkdoorgenomen en planning gemaakt Huiswerk maak je in de tussenruimte en niet in je kamer 1 x per week wordt je rooster doorgenomen Wij maken afspraak met school over voortgang Bij twijfel gaat papa je halen en brengen Evaluatieperiode en aanvullende afspraken Periode 1: nu en 20/1’19 Afspraken werken bij (stage bedrijf) t/m 15/2: Je gaan met (collega) of zelf naar (stage bedrijf) en weer naar huis. Periode 2: Vakantieperiode Pa en Ma 20/1 – 29/1: Op 20/1 gaat mama met oma mee naar een concert tussen 15.00 - 18.00 uur. Wij maken afspraken maar jij tijdens die periode bent met (tante of zus) Op 23/1, 24/1, 28/1 en 29/1 ben je na je werk bij (zus) Op 25/1, 26/1 en 27/1 ben je met Oma in ons huis. Periode 3: 30/1 t/m 20/2 Wij moeten nog afspraken maken over 30/1 en 31/1 omdat mama dan avond vergadering heeft. Schoolafspraken zie boven. Periode 4: 21/2 t/m 3/3 - Vakantie Fieberbrunn Niet alleen stappen, skiën met familie en de afspraken zoals bij algemeen. Periode 5: 4/3 t/m 19/4 - school Te bespreken punten: 18 jaar en strandwacht werken Periode 6: 20/4 t/m 5/5 – vakantie periode Periode 7: 6/5 – 1/6 Periode 8: 2/6 – 1/7

Ik hoop dat iemand de moeite heeft genomen om het te lezen en me misschien kan helpen...

5 reacties

Hey!

Om eerlijk te zijn vind ik de afsprakenlijst een beetje vaag, maar hopelijk heb ik er wat van begrepen.

Oké, jij bent 17? Je doet aan drank en drugs, net zoals je vrienden. Je vader is pissig geworden omdat je dronken thuiskwam en ging al helemaal uit zijn dak toen hij een zakje met hasj in je tas ontdekte.

Daarom heeft hij strenge regels gemaakt om jou op het rechte pad te krijgen. Jij bent het niet eens met deze regels.
Welke regels dan precies? Zou je hieronder bijvoorbeeld erbij willen zetten wat je redelijk vindt en wat niet?
Er zijn nogal wat onderwerpen waarover hij regels heeft gemaakt zoals vrienden, elektronicagebruik, klusjes, werk, rijbewijs, therapie, vakantie, schoolwerk, uitgaan, drank- en drugsgebruik en sporten.
Ik snap dat je het vervelend vindt dat je vader probeert elk deel van je leven te bepalen, je bent immers een puber en wilt vrijheid. Hopelijk begrijp je ook dat sommige dingen, zoals klusjes binnen huis en drank- en drugsgebruik er zeg maar gewoon bij horen.

Ik zou je aanraden om wanneer jullie allemaal samen zijn (je vader, moeder en jijzelf) er rustig over te praten. Vraag hem waarom hij per regel het zo heeft opgesteld, hier kun jij dan rustig op reageren en zo kunnen jullie samen misschien compromissen sluiten. Als je ouders niet willen luisteren kun je met de kindertelefoon praten, zij weten misschien wat je kunt doen.

Hopelijk was dat een beetje nuttig advies.

Groetjes, Anoniempje
Hey,

ik weet dat het volgende bericht niet heel aardig kan overkomen, maar ja.

Het volgende half jaar gaat zwaar zijn en dat is vervelend voor je. De straf is wel een beetje overdreven. Je moet het gewoon accepteren en als je een paar maanden goed gedraagt kan je het misschien verminderen.

Zelf als ik dit bericht zo lees lijkt het mij dat je een prima leven hebt en dat het volgende halfjaar voor je een tegenslag zal zijn. Maar als het erop aan komt heb je het veel beter dan heel wat andere kinderen, als je ziet met wat voor problemen andere en ik zitten. Het komende halfjaar is voor jou een straf, maar het ziet er veel leuker uit dan het komend halfjaar van mij en ik denk ook wel van een heleboel andere.

Het is ook gewoon een beetje je eigen schuld, dan had je het niet moeten doen. Je moet het gewoon accepteren. De eerste paar maanden zullen zwaar voor je zijn. Maar het went en voor dat je het weet is er de zomervakantie. Probeer die dan niet te verpesten.


Succes!
Hi Pjottertje2001,

wel grappig om te lezen dat wat jij als straf krijgt aan klusjes, mijn twin en ik sws altijd al (moeten) doen.

Twin en ik moeten niet alleen onze was in de wasmand gooien, maar ook die van onze oudere en jongere broer. En dan sorteren op wit en gekleurd en dan wassen en ook in de droger stoppen. Daarna zelf onze onderbroeken en sokken enzo sorteren en op stapeltjes doen en in de kast leggen.
Dingen die gestreken moeten worden moeten we dan in de strijkkamer leggen en meestal doet de werkster of de strijkhulp dan strijken. Als we eerder iets aan willen, moeten we het zelf strijken of onze zus heel lief vragen.

Verder moeten we de afwasmachines elke dag inruimen en uitruimen. Wij zetten het dan gesorteerd op het aanrecht en ons jongere broertje zet het in de kast. Eén keer in de week koken we voor iedereen (9, als iedereen thuis is) of helpen we op z’n minst met koken en voorbereiden.

Verder moeten we elke week ons bed verschonen en kamer opruimen, stofzuigen en een keertje met zo’n doek aan een stok (weet nu ff niet hoe dat heet) de vloer schoonvegen. Het liefst sws geen troep maken natuurlijk.

Verder het zwembad stofzuigen en onze (van twin en mij en ons jongere broertje) badkamer schoonhouden. Iig natte handdoeken en gebruikte onderbroeken enzo opruimen voordat de werkster komt. Die doet dan het echte schoonmaken van de tegeltjes, wastafels, wc’s, bad enzo. Wij moeten het dan verder bijhouden tot ze weer komt.

In de tuin moeten we in het najaar helpen bladeren te harken en voor de rest van het jaar grasmaaien en helpen dooie bloemetjes uit de bloembakken te halen. De rest doet de tuinman en papa en mama.

In de zomer helpen we vaak bij papa op de zaak met allerlei klusjes.

Onze oudere broer doet trouwens meestal grasmaaien voor ons, omdat wij zijn onderbroeken en andere was doen en opruimen.

Soms wassen we mama’s en/of papa’s auto, maar dat hoeft niet zo vaak. Soms doet een andere broer of onze zus dat of ze gaan naar de carwash.

Ik ben vast nog wel iets vergeten, maar ja, van die dingen doen wij dus al elke dag/week zeg maar.
Oh ja, soms ook nog ff boodschappen halen als we uit school zijn of iets naar opa en oma brengen of daar klusjes doen.

Wij vinden het niet erg om te doen en als je het een beetje bijhoudt is het niet zo veel werk. Wij combineren sommige dingen ook, bv. als we de vloer moeten doen, vegen we gwn alle kleren bij elkaar en dan gelijk in de wasmand en de wasmachine aanzetten voor school en als we dan uit school komen alles in de droger. Maar soms doet iemand die eerder thuis is dat al voor ons.

We mogen wel naar vrienden, maar papa en mama willen altijd weten waar we zijn en ze kunnen ons ook volgen als ze dat willen (dat heeft ook een andere reden, het is niet dat ze ons niet vertrouwen). In principe moeten we om 22.30-23.00 uur thuis zijn, tenzij we bij een bekende thuis zijn en ze dat weten of als er een oudere broer of onze zus bij is, dan mogen we iets later thuis komen.

We mogen geen alcohol, sigaretten en drugs, dus NIX (willen we zelf ook niet, want we zijn sporters). We moeten verstandig met ons geld omgaan en kunnen niet zomaar een heleboel geld uitgeven. We hebben wel een eigen bankpasje. Als we echt iets willen, kunnen we het vragen en dan mag het vaak wel.

Onze slaapkamerdeur is ook nooit op slot. Als onze deur openstaat wil dat zeggen dat iedereen ook binnen mag komen. Als we de deur dicht hebben, dan moete ze eerst kloppen, nou ja, dat hebben we soort van afgesproken. Soms ben je net ff bezig met jongensdingen enzo en dan wil je niet gestoord worden, toch? Komen jouw ouders dan gwn je kamer binnen zonder kloppen? Hoe en wanneer doe jij dat soort dingen dan?

Papa en mama betalen onze sporten en nog een heleboel andere dingen, zoals kleren. Ze halen en brengen ons naar ons vriendje en die mag dan ook weer bij ons komen slapen en wij daar. Wij mogen altijd andere kinderen mee naar huis nemen en die mogen dan ook blijven eten, als we het maar op tijd zeggen (vanwege het eten, anders hebben we niet genoeg gehaktballen bijvoorbeeld haha).

Dus ja, we mogen van alles, maar er zijn ook regels en tegenprestaties als je het zo wilt noemen.

Alleen staat er bij ons niks op papier.

Ik vraag me wel af, waarom het bij jou dan allemaal op papier moet staan.
Is dat, omdat ze jou eerder al hebben gevraagd om dingen in huis te doen ofzo en heb je dat dan niet gedaan?

Ik bedoel, ik kan het dan wel snappen dat als je zegt dat je het gaat doen en je doet het niet als ze het jou vragen, dat ze dan denken, dan maar een contract met jouw handtekening.

Ik weet niet of het dan wel helpt, maar ja, misschien is het dan duidelijker voor je, wat hun regels zijn en ook wat de gevolgen zijn als je je niet aan de regels houdt.

Soms hebben we ook wel eens een keertje geen zin of geen tijd en dan helpen onze broers en zus ons wel eens met onze taken of doet mama het zelf ofzo. Als we het druk hebben met school dan snapt ze dat ook wel.

Ik denk dat als jij met jouw ouders gwn afspraken kan maken en je er aan houdt, dat zo’n contract niet echt nodig is. Maar het is wel duidelijk wat ze wel en niet willen.

Ik denk dat ze het beste met je voor hebben en niet willen dat je verslaafd raakt ofzo. Hebben ze je al eerder betrapt op hasj of pillen of drinken?

Ik bedoel, ze willen toch niet voor niks dat je dan in een potje plast om op drugs te controleren?

Als je slecht wilt kun je die controle makkelijk omzeilen. Ik zou bv. mijn jongere broertje kunnen vragen of hij even in mijn potje plast en dat dan geven, maar ja, daar schiet je niks mee op, want dat is bedriegen en dat komt toch een keertje uit.

Ik vind het trouwens wel weinig dat jullie elkaar maar één uurtje per dag zien. Bij ons is papa enkele avonden per week ’s avonds wel aan het werk in de zaak (dus niet elke dag), maar ’s morgens voor school zien we hem altijd en ’s middags als we uit school komen is ie vaak ook wel even thuis voor ons en ongeveer de helft van de dagen met avondeten en soms doen we leuke dingen met hem in het weekend.

Als ik jou was zou ik vanaf nu je afspraken nakomen en dan komt het vertrouwen ook wel weer terug.

Groetjes,
M&M’s
Badge

wow dat is echt vervelend voor je. 

en ik denken dat mijn straf erg is. Toen mijn ouders achter sh it waren gekomen mocht ik nog maar 1 uur per dag op me telefoon en ik moest aan ze laten zien met wie ik praatte en waarover. Als ik jou was zou ik met ze gaan praten. ja dat dus

Tip: gaan niet schreeuwen of boos worden dan krijg je sws niks wat je wilt

Badge

ik bedoel met je ouders praten, sorry had het niet nog een x goed doorgelezen toen ik het stuurde

Reageer