Vraag

Ruzie met mijn zusje

  • 30 December 2023
  • 4 reacties
  • 67 Bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb steeds vaker dat ik ruzie krijg met mijn zusje. Ze is 10 en begint te puberen, en daar heb ik veel last van, omdat ik als oudste een beetje orde moet houden als mijn ouders weg zijn.

Ik was net aan het tekenen, we waren met mijn nichtje, mijn zusje en ik. Mijn nichtje en zusje waren buiten aan het spelen, toen mijn zusje naar binnen kwam, naar de wc ging en toen op de bank ging zitten met haar telefoon. We mogen niet op schermpjes zonder het te vragen, dus zei ik dat ze na dat level naar mijn nichtje moest gaan, en dat we niet op de telefoon mochten. Ze zei:"En jij bent de baas niet van mij, en misschien mocht het wel." Ze ging helemaal boos doen, en toen ging ze doen alsof ik niet bestond. "Ik dacht dat ik wat hoorde, zalwel de wind zijn." Ik pakte haar telefoon af, en waarschuwde dat als ze zo doorging, ik mijn geduld zou verliezen en haar zou aanvallen. Ik heb al heel lang niemand aangevallen, maar na 4x waarschuwen, stopte ze niet. Ik heb haar op het luchtbed in onze kamer gegooit. Ik draaide me om, maar ik wist dat ze mij zou aanvallen en heb haar weer op het matje geduwd zodra ze me aanviel. 

Ze ging over op zielig doen, en ze is huilend naar mijn nichtje toe, die iets jonger is dan ik. Mijn nichtje is een soort engel. Ze heeft mijn zusje gekalmeerd. 

Ik voel me vreselijk schuldig dat ik zo bazig deed en haar aanviel, maar ik heb moeite met sorry zeggen. Ook vind ik het ook haar schuld.

Kan iemand helpen? Is het helemaal schuld? Of heeft ze ook een aandeel?

In ieder geval, bedankt voor het lezen.

 

Liefs,

         M.


4 reacties

Hoi lieve @Natureflower ,

Wat lastig. Het is zeker niet jou schuld, maar ik zou haar ook iets maar haar gang laten gaan, het is niet jouw verantwoordelijkheid dat ze niet te lang op haar telefoon zit. Of moet je van je ouders daarop letten?

Reputatie 7
Badge +11

Ik deed het meer voor haar. Ze heeft, net als ik, ouderlijk toezicht. Mijn ouders kijken daar best vaak naar, dus ze zouden boos op haar kunnen worden.

Maar het is weer goedgekomen gelukkig. Ik heb wel nog tips nodig voor als het nog een keer gebeurt. 

Bedankt voor je reactie!

 

Liefs,

       M.

Fijn:)

Miss kan je de volgende keer dat ook letterlijk tegen haar zeggen? Dat ze er niet te lang op moet zitten, omdat anders jullie ouders dat zien en misschien boos worden?

Als ze dan nog niet naar je luistert houd het op denk ik. Dan neemt ze zelf het risico.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, het is goed dat je je verantwoordelijk wilt voelen voor haar, maar aan de andere kant is het ook haar keuze, en als ze dan een keer figuurlijk haar neus stoot bij je ouders, dan kan dat gebeuren en leert ze er ook weer van. Maar het is juist lief van jou dat je eigenlijk haar wilt beschermen. En dan reageert ze zo en wordt jij boos uit machteloosheid  omdat ze anders reageert dan je zou verwachten.  Ik denk dat je de volgende keer het bij de waarschuwing kunt laten en dan merkt ze vanzelf dat je gelijk had. Maar je hebt het goed bedoeld en gezorgd dat ze het hopelijk wel begrepen heeft.  Fijn dat het verder goed afliep :) Je hebt het hart op de juiste plaats en dit soort dingen gebeuren.  Zoals @Jesse08  terecht zegt, het is haar eigen risico, zeker nadat je al had gewaarschuwd ;)

Groetjes liefs Tartan X

P.S, weer geweldige tekeningen van je !!

Reageer