Skip to main content
Vraag

ruzie gezin 2.0

• February 25, 2026
  • 4 reacties
  • 51 Bekeken

Anneli
Forum|alt.badge.img+1

Hey, daar ben ik weer. Helaas.

Even een situatieschets, ik heb een broer van 17 die aan het puberen is, een broertje van 7 en een moeder en vader. Alleen bijna elke avond is het ruzie tussen mij borer en mijn moeder/vader/mij. Mijn broer zegt vaak gemene dingen en kwetst me. Hij weet het, en boeit het niet als ik wil dat hij stopt.

Afgelopen avond was het weer zo ver. Dit is een situatieschets, en het gaat niet alleen om deze avond, maar zo zien de avonden er minimaal 1 keer per week uit.

We wouden spinaziepannenkoeken eten, en m'n moeder was op de kookplaat bezig met bakken. De kookplaat crashte, en we moeten lang wachten voordat we konden eten. Mijn broer had continue commentaar en zei vervelende dingen, en m'n moeder huilde bijna. Ik zei dat hij moest ophouden voor de zoveelste keer, en toen werd m'n vader weer eens boos en riep dta we stil moesten zijn. Utieindleijk hrbben we met ruzie gegeten en ik heb me opgesloten op m'n kamer. Deze ruzie zorgt dat ik meΒ  depressief voel en alleen en is al tijdje gaande, ik durfde niks te doen. Dit is m'n eerste stap.

Mijn moederΒ  heeft nog last van haar burnout van tijdje geleden, ze is er bijna vanaf en is een nieuwe studie begonnen. M'n vader werkt behalve weekend overdag en m'n broer is vaak thuis voor studie.Β 

Ook alsΒ  ik dingen doe met m'n broer is hij heel egoΓ―stisch en zegt vaak dingen om me te kleineren. Hij luisterd nooit naar me. En iedereen in het gezin is druk bezig met werk, school, m'n broertje

Β 

Wat moet ik doen? Help

4 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@AnneliΒ ,

Wat een lastige en vervelende situatie zegπŸ˜• kun je er wel met je moeder/ beide ouders over praten en aangeven wat het met je doet? Je zou bijvoorbeeld het ook via een brief kunnen doen en die geven/ voorlezen.Β  Het is niet fijn dat dit gebeurt natuurlijk dus ik hoop dat het opgelost kan worden door er samen over te praten.Β  Hopelijk kun je hier iets mee en gaat het snel beter thuis. β™₯️

LiefsΒ 

Anneli
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • February 26, 2026

​@BoterbloempjeeΒ  Hey, bedankt voor je reactie! Helaas heb ik dit al vaak geprobeerd en ze zeggen alleen: wij vinden het ook vervelend. Als je ook gezellig doet wordt de sfeer beter.

Maar ik ben het probleem niet

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@AnneliΒ ,

Wat rot dat ze zo reageren, wat zeggen of hoe reageren je ouders als je verteld dat jij niet het probleem bent? Dat ze dat zeggen is niet terecht.Β  😞 πŸ’œ

LiefsΒ 

Anneli
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • February 28, 2026

Hoi ​@BoterbloempjeeΒ 

Meestal eindigt het gesprek na dat ik ook m'n best meot doen.Β