Skip to main content
Vraag

Rokende moeder

  • 28 May 2024
  • 1 reactie
  • 67 Bekeken

Ik beloof je, dit is echt heftig. Als je een geheim al jaren weet die je moeder je geheim houdt, gaat dit je enorm dwars zitten. Mijn moeder heeft altijd al gezegd dat ik en mijn zusje niet mogen roken. En dat terwijl ze het zelf doet…

 

Ik leg in het blauwe gedeelte uit wat er allemaal gebeurd is. Heb je geen zin om het hele verhaal te lezen, kun je gerust het zwarte gedeelte lezen en het blauwe skippen.

 

Het begon allemaal op vakantie. Ik was ongeveer 9 en mijn zusje 7. Ik en mijn zusje moesten naar bed gaan. We hadden een gedeelde kamer. Mijn zusje lag bij het raam en ik in het bed ernaast. Mijn zusje was eigenlijk niet echt in staat om te slapen en keek uit het raam. Opeens zei ze tegen mij dat onze moeder aan het roken was. Ze zei dat ik moesten komen kijken. Ik zelf was heel erg moe en had geen zin om mn bed uit te komen. Maar ik wist dat als ik niet ging, dat mijn zusje nog verder ging zeuren dat ik moest komen, dus ik ging toch naar mijn zusje. Ik kroop op het bed en keek uit het raam. Ik zag niks, omdat het erg donker was. Mijn zusje fluisterde: ‘Zie je het?’. Eerst vertelde ik dat ik het niet zag, maar toen ging mijn zusje wijzen, terwijl ik wou gaan slapen, dus ik zei maar gewoon dat ik het had gezien, maar slapen kon ik niet meer, want de gedachte dat mijn moeder rookt, jaagde mijn slaap al weg.

 

Niet veel later vonden mijn zusje en ik in een laatje een pakje sigaretten. We vroegen onze moeder wat het was en zij zei dat het oude sigaretten waren. Maar wat doen die daar dan nog…?

 

Vorig jaar kwam mijn vader kwam terug van zijn vakantie met zijn werk en had daar wat gratis spullen aangeboden gekregen. Hij had ook wat opvallends mee. Namelijk twee pakjes, die bestonden uit 10 doosjes met sigaretten meegenomen met daarop enorm heftige gevolgen van roken erop afgebeeld. Waarschijnlijk heeft mijn moeder sowieso de helft al opgemaakt. Ik irriteer me eraan en heb soms nog de neiging om mijn vader te vragen waar de doosjes NU ZIJN, maar dat durf ik gewoon niet.

 

Ondertussen zagen ik en mijn zusje mijn moeder steeds vaker roken, maar mijn moeder weet van niks. Op een dag ging ik op kamp met scouting. Heel leuk, maar ik had een uur om mijn hike-tas in te pakken, te douchen en kamer op te ruimen. Toen ik terug kwam, was mijn moeder erg boos, omdat ik geen scouting kleding had ingepakt. Dit was omdat ik niet wist waar het lag. Ik had al in mijn moeders slaapkamer en badkamer gekeken, maar zag haar niet. Toen ging ik naar beneden en drie keer raden wie er weer een sigaretje aanstook… Mijn moeder! Ik werd gelijk misselijk, maar besloot naar boven naar mijn vader te gaan en hem te vragen of hij wist waar mijn scoutingkleding lag. Hij zei dat ik dat aan mama moest vragen. Ik loog en zei dat ik haar overal al had gezocht en dat ik haar niet kon vinden. Toen had ik uiteindelijk maar wat kleding uit mijn kast gepakt die nog een beetje goed was om vies te worden. Toen ik terug kwam, was mijn moeder boos omdat ik haar niet had gevraagd waar mijn scouting kleding lag. Ik loog weer dat ik haar niet kon vinden. Maar mijn moeder is de hardste leugenaar, want die zei dat ze OP HAAR KAMER WAS, TERWIJL ZE LETTERLIJK BUITEN, IN DE TUIN, VOOR DE DEUR AAN HET ROKEN WAS! Ik vertelde toen wel de waarheid, dat dat de eerste plek was waar ik had gekeken. Toen werd ze boos en ze stuurde me naar mijn kamer.

 

Op mijn kamer stond mijn laptop. Ik was gefrustreerd en begon met Copilot te praten. Copilot antwoordde mijn vragen. duidelijk Ik kwam erachter dat rook inademen voor de tweede keer, even schadelijk is als de eerste keer. Dus als je aan het roken bent. Ik besefte me dat mijn moeder al bijna dood was gegaan aan baarmoederkanker. Ik weet nog dat ze zei dat het kwam door seks, maar dat het zich beter in haar lichaam kon ontwikkelen doordat ze rookte. Opeens bedacht ik dat mijn moeder dus mij, mijn zusje en al mijn andere familieleden eerder kan laten sterven met haar sigaretten. Toen drong er mijn één woord in mij op: ‘Moordenaar.’. Copilot vertelde mij ook dat ik met mijn moeder erover moet praten en een oplossing met haar moest verzinnen. Maar wat moet ik dan zeggen? Ik weet dat je rookt? Mijn moeder gaat me vermoorden als ik dat zeg!

 

Ik werd kwaad en begon me steeds vaker te irriteren aan mijn moeder. Ongeveer 3 weken geleden zag ik toen ik woedend beneden kwam omdat ik boos was, mijn moeder gauw iets wegstoppen onder een bloempotje dat altijd al op de kop stond. Vaak ben ik op schooldagen, op mijn katten na, want die overnachten op de eerste etage, als eerste beneden. Toen ik mijn katten naar buiten liet, keek ik gauw onder het bloempotje. En drie keer raden wat daar lag…? Een klein bakje dat omgetoverd was als asbakje waar je gerookte sigaretten in stopt. Ik pakte mijn telefoon en filmde het. Omdat ik bang was dat mijn moeder het zou vinden in mijn fotogalerij, had ik het gedeeld naar dagboek (want ik hoop dat ze daar nooit in kijkt) en had het verwijderd uit mijn fotogalerij. Vlak voordat ik naar school ging die dag, liet ik het mijn zusje heel gauw zien en zei ondertussen, omdat mijn vader in de keuken stond en anders complete stilte hoorde. Toen het filmpje afgespeeld was knikte mijn zusje alsof ze het al wist. Maar nu vraag ik me af of ze nog meer weet wat ik niet weet.

 

Ikzelf wil dit niet langer geheim houden. Maar ik durf niemand het te vertellen. Zelfs MIJN VRIENDINNEN niet. Heeft iemand advies?

 

-XOXO- een gestreste en geïrriteerde MyJu11 

1 reactie

@MyJu11 

Dit is best heftig. Als je bij je moeder in de buurt bent, ruik je dan ook rook?

Als ik jou was zou ik het eerst misschien tegen he mentor zeggen? Of heb je misschien een vertrouwenspersoon?

Dan kan diegene je helpen. 

Wat wil je dat ik als advies geef? Waar wil je hulp mee?

Liefs @NoahLovesYou 

Reageer