Vraag

Relatie met moeder

  • 18 October 2018
  • 5 reacties
  • 359 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi, ik ben nieuw op dit forum en wil graag mijn verhaal kwijt :)

Ik ben 18 jaar oud, ik woon nog bij mijn ouders en heb een zusje die 15 jaar is.
Het begon al vroeg dat wij lichamelijk/geestelijk worden mishandeld door mijn moeder. Vroeger sloeg ze om de kleinste dingen en schreeuwde ze de gemeenste dingen. naar mijn zusje (gelukkig) niet zoveel als naar mij.

Ik zit nu op het mbo 4 (2e jaar), hiervoor heb ik mavo gedaan (afgemaakt) en door gestroomd naar de havo. Dit is helaas niet goed gegaan en moest ik naar het mbo. Alleen hebben mijn ouders mij sinds de middelbare school altijd verteld dat ik op een te laag niveau zit, ik niet mijn best doe, al mijn vrienden voorlopen en ik als enige achterblijf, of ik me niet schaam dat ik als enige een laag niveau heb (meeste vriendinnen van mij zitten op de uni of hbo). het is vooral mijn moeder die mij hiermee erg treitert, ik huil s'avonds vaak nadat ze mij heeft afgekraakt. Ze wilt ook niet meer dat ik naar verjaardagen ga van vriendinnen, omdat ik mij ''moet focussen''. het gaat op het mbo erg goed, makkelijk zelfs. Alleen hebben ze het idee dat ik totaal niks aan school doe, ze denken dat ik allemaal films kijk, whatsapp etc. iniedergeval van alles behalve leren. Terwijl ik zo vaak in de bibliotheek te vinden ben, zelfs als ik ze dat vertel geloven ze niet dat ik daar daadwerkelijk ben.
Ik heb het gevoel dat mijn ouders totaal niet weten wie ik ben als persoon en hoe ik in elkaar zit. Dit zit mij vooral erg dwars omdat ze altijd het verkeerde idee over mij hebben. Ik denk dat ik gefaald heb op de havo omdat ik zoveel stress ervaar door mijn moeder, ze wouden persé dat ik minimaal de havo haalde. maar nu wordt ik elke dag afgekraakt door mijn moeder, elke dag wordt ik vergeleken met anderen, elke dag wil ik eigenlijk zo laat mogelijk thuis zijn vanuit school.. om minder bij haar in de buurt te zijn. ik heb geprobeerd mij er over heen te zetten omdat ze toch mijn moeder blijft maar ik kan het niet. Mijn moeder denkt zelfs dat ik naar de huisarts moet om medicatie te krijgen voor mijn slechte prestaties op school, dit gaat mij wel erg ver. mijn moeder is trouwens een erg dominant persoon die alles op haar manier wilt, ik kan ook onmogelijk voor mijzelf opkomen tegenover ze omdat ik dan de mond wordt gesnoerd. Ik voel mij zo onbegrepen in dit huis en ik kan niet wachten tot dat ik hier weg ben..

heeft iemand in een vergelijkbare situatie gezeten? en hoe heb je dit opgelost? wat voor tips heb je voor mij?

Alvast bedankt 😊

5 reacties

Hey,

Wat een vervelende situatie zeg!
Ik kan heel goed begrijpen dat jij je niet prettig hierbij voelt.

Je hoeft je echt niet te schamen voor het feit dat je op het MBO zit, dit is toch ook gewoon prima?
Wellicht dat je na het MBO nog kan doorstromen naar het HBO als je dat graag wilt.

Het is natuurlijk moeilijk om zo het gedrag van je moeder aan te passen, heb je hier al over gepraat met bijvoorbeeld een goede vriendin of je coach/mentor? Praten lucht altijd op!
quote verwijderd, KT
Hey
Sorry volgends mij ging er wat fout, toen ik wilde reageren^^.

Ik heb hier niet echt ervaring mee, maar het sprak me wel heel erg aan en ik vond dat ik je dit echt moest zeggen.
Mbo 4 dat is al echt heel goed, ga door tot welk niveau je maar aan kan, maar doe het voor je zelf!! Ik vind ‘t echt rot voor je hé, want dit verdien jij niet. Moet je na gaan dat ik je niet eens persoonlijk ken, probeer alstjeblieft alle negatieve dingen die je moeder je zegt te negeren, al is het moeilijk. Je bent 18, naast die vervelende opmerkingen etc kan je moeder je vrij weinig maken. Wauw ik besef nu dat ik echt slecht ben in advies geven.. Ik heb niet zo goed/verkeerd uit gelegd wat ik je wilde zeggen, ik hoop dat je me een beetje begrijpt.. ❤️
Heyy,
wat een super rotte situatie! Misschien is het verstandig om er een keer met iemand over te praten, want je moeder mag je niet mishandelen, niet lichamelijk maar ook niet geestelijk! Ze heeft in geen enkele situatie het recht om je pijn te doen. En dat je het MBO 4 doet, is gewoon goed. Als je zou willen, kun je doorleren, maar dat is nergens voor nodig! Heb vertrouwen in jezelf, je doet het super!!
hee, dank jullie wel voor jullie reacties, doet me goed 🤗
naar het HBO door stromen is zeker iets wat ik wil. ik heb besloten het met mijn vrienden te delen (thanks Niek) en dat voelt fijn die steun. En ga ik na school naar een koffietentje of wat leuks doen met vriendinnen.

Nogmaals bedankt dat jullie zo lief zijn en het begrijpen 🙂

Reageer