Skip to main content
Vraag

Puist lepel, is dit normaal?

• June 23, 2025
  • 2 reacties
  • 23 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoiii guys k ben er weer,

oke dus ik heb best wel veel uitslag en acne enzo en heel veel van mijn vrienden zeggen dat ik mijn puistjes moet uitknijpen maar dat heb ik dus nooit geleerd. Ik weet niet of het helemaal normaal is maar wat ik normaal gesproken doe is dat mijn moeder een soort van mijn puistjes van mijn huid afschept met een lepel wanneer ze rijp zijn zodat ik er minder last van heb. Met rijp zijn bedoeld mijn moeder volgens mij wanneer die echt heel groot is en dat het pus er al een beetje uitloopt. Maarja anyway wat mijn moeder dan doet met dat pus dat er uitkomt is dat ze dat in een bakje stopt met J’s jeugd. Maar moet ik dus beginnen met mijn puistjes uitknijpen want mijn vrienden vinden het allemaal een beetje raar.

XXX Jefavohomo

2 reacties

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Puistjes hoort bij de puberteit, je komt er niet zo makkelijk vanaf. Niet teveel aanzitten en wachten tot ze rijp zijn inderdaad!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Jaartje_Schaartje!

Wat je moeder doet klinkt best bijzonder en niet echt wat je normaal hoort over puistjes verzorgen. Het is eigenlijk heel belangrijk om puistjes zo min mogelijk aan te raken of uit te knijpen, ook al zeggen je vrienden dat dat moet. Puistjes uitknijpen kan de huid namelijk meer irriteren en littekens veroorzaken, en soms kan het ervoor zorgen dat de ontsteking juist erger wordt of dat er nieuwe puistjes ontstaan.

Het beste wat je kunt doen is je huid goed schoonhouden met een milde gezichtsreiniger, en als je echt last hebt van veel puistjes, is het slim om naar een huisarts of een huidarts te gaan. Die kunnen je misschien een goede crème of behandeling geven die helpt zonder dat je je huid kapot maakt.

Die “lepel-methode” van je moeder klinkt niet zo hygienisch en kan de puistjes misschien zelfs erger maken. Het is dus echt beter om dat niet te doen, hoe verleidelijk ook.

Kortom: puistjes uitknijpen wordt meestal afgeraden, vooral als je het niet goed geleerd hebt of het op een schone manier doet. Gewoon rustig blijven, goed wassen en als het erg is, hulp zoeken bij een dokter.

Succes ermee, en vergeet niet dat veel mensen puistjes hebben en dat het niet het einde van de wereld is!

xx liefs Wolf 🐺