Skip to main content

Hey, ik ben 16 jaar en woon samen met mijn jongere zus  (12) bij ons mama. Mijn ouders zijn gescheiden, en ik zie mijn papa enkel in de weekends (om de 2 weken). Sinds mijn mama een nieuwe vriend heeft is ze enorm veranderd..

Vroeger had ik een heel goede band met haar en kon ik haar alles vertellen maar sinds enkele maanden geleden is dat allemaal veranderd en voelt het alsof ze haar vriend boven ons plaatst. Er is nooit eten in huis, mijn mama slaapt hele dagen door, als ze naar haar vriend is moeten we onze plannen afzeggen en meegaan,.. Het klinkt allemaal niet zo erg maar het maakt me mentaal echt kapot. 

 

Ook roept ze vaak op ons, dingen zoals dat ze ons beu is en dat we kutkinderen zijn. 2 weken geleden waren we weer bij haar vriend, en had hij ook op ons geroepen. Wij moesten volgens hem sorry zeggen voor ons gedrag, omdat we geen goedemorgen hadden gezegd. Hij zei ook dat ons mama alles doet voor ons en dat we 0 respect hebben.  Mijn zusje en ik steunen elkaar wel echt enorm en praten er ook over met onze papa. Ik kan niet wachten tot we weer naar ons papa gaan, daar voelen we ons wel goed. 

 

Sorry als het slecht uitgelegd is, ik moest het gewoon ergens kwijt. 

Hee wat een stomme situatie zeg! Heel rot voor je! 

Ik reageer direct nog even uitgebreider


Hier komt mijn uitgebreide reactie: 

 

Allereerst wil ik zeggen niets is jouw fout, en jij verdient dit niet. Hoe je moeder en je vriend van je moeder tegen jou doen is niet normaal! 

Wel super jammer dat je mama zó is veranderd, zou niet mogen eigelijk.. Is het een mogelijkheid om er met je mama over te praten of niet echt? 

Wel super goed dat je erover praat met je papa hé!!  Blijf dat vooral doen! En fijn dat je een steun hebt aan je jongere zus! 

Kan je met je papa bespreken dat je meer naar daar wil? Hij weet toch al waarom dus dat moet je al niet meer uitleggen. 

Er bestaat ook een online hulplijn genaamd 1712 over verwaarlozing, kindermishandeling en seksueel misbruik, die kunnen je echt helpen daarmee! Je kan ook altijd naar veilig thuis gaan en als je je echt onveilig voelt kan je de politie bellen maar ik snap ook dat dat een grote stap is. 

Weet dat ik je geloof en je serieus neem x 

 

Liefs, 

Anoniem789 


Hey, 

Wat een nare situatie, ik herken mezelf in een groot deel van je verhaal.

mijn moeder veranderde ook toen ze met haar nieuwe vriend kreeg. Maar geluk is het nu wel gezakt. 
Maar jou verhaal is wel een stuk erger.

Ik zou er het met je moeder over hebben. Dit klinkt makkelijker dan dat het is, dat begrijp ik zelf ook maar ik denk dat dit de makelijkste oplossing is. 
Als ik jou was zou ik een gesprek met haar beginnen zonder dat je zusje of de vriend van je moeder er bij is. Zodat het zo rustig mogelijk blijft. Ik zou haar in het gesprek niet met alle maal dingen verwijten want dat heeft geen zin maar ik zal gewoon rustig vertellen hoe je je voelt. 
 

als er na dat gesprek niks veranderd kan je het met je vader over hebben of hij 100% voogdij over jullie wil hebben. ( dat beteken dat hij volledige ouderschap heeft)  en dan kan je eventueel daar wonen tot dat je moeder weer normaal doet. 
 

weet dat het niet jou schuld is of die van je zusje. 
men heeeeeel veel succes!


Hoi, ik denk dat het voor jou heel goed zou zijn om eens met de Kindertelefoon te bellen over je situatie! Volgens mij heb je op jouw leeftijd namelijk een flinke inbreng over bij wie je mag wonen of verblijven na een scheiding. Maar dan loop ik misschien erg op dingen vooruit hoor!  Kom je uit Vlaanderen dan is dit je optie:  https://awel.be/babbel . Of de Kindertelefoon dus: https://www.kindertelefoon.nl/bellen 

En er is inderdaad de goede tip en mogelijkheid die @Anoniem789  ook noemt,  in Vlaanderen.  Het zou je zeker kunnen helpen om in ieder geval contact op te nemen en je te laten adviseren! Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je hier iets mee kunt! 

Groetjes liefs Tartan X 

 


Reageer