Overspannen vader

  • 29 October 2019
  • 2 reacties
  • 94 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi, 

mijn naam is ilse en ik ben 16 jaar. Ik zit met een probleem. Zoals al duidelijk word in de titel is mijn vader overspannen. Hij ziet dit zelf niet in, maar voor de rest van het gezin is het overduidelijk. Hij werkt erg veel. Hij gaat s’ochtends om half 8 weg en komt s’avonds om 6 uur thuis. Hij praat alleen maar over werk en hoe ellendig het is. Ik vind dit erg vervelend voor hem, maar tegelijkertijd zou ik het fijn vinden als die kan afschakelen en ook écht een keer thuis zijn. Hij is dan misschien wel fysiek thuis, maar de laatste keer dat die écht thuis was is lang geleden. Hij is er gewoon niet voor ons (mijn moeder, broer en mij). Hij vraagt nooit hoe het met ons gaat, helpt niet mee in het huishouden en is erg afwezig. Ook is hij vaak geprikkeld. Ik hoef maar kleine dingen te doen en hij zegt dat ik maar eens mijn grote mond moet houden. Stom voorbeeld, ik zag op een avond erg moe was. Ik vroeg aan hem of ie moe was en vervolgens zij hij boos dat ik mijn grote mond moest houden en op moest “flikkeren” naar boven. Ik zit altijd graag beneden om toch nog een beetje “contact” te hebben. Hij word vaak boos om dit soort kleine, vaak ook grappig bedoelde opmerkingen/dingen. Mijn moeder merkt het ook en ergert zich hier ook vaak aan. Ze heeft namelijk veel stress met het huishouden (werkt niet meer door verband met chronische ziekte) en vraagt vaak of mijn vader hiermee kan helpen. Vervolgens reageert die dan vaak met de reactie dat ze zich aanstelt en hij het veel zwaarder heeft. Herkent iemand dit en heeft iemand misschien tips? Hij is gewoon zo geprikkeld en ik zou willen dat mijn vader echt weer thuis zou komen. Vraagt hoe mijn dag was, met plezier naar de televisie kijken, weer samen grapjes maken en niet steeds discussies en ruzies moeten voeren om stomme kleine dingen.


2 reacties

Hoi ilse,

 

het gaat waarschijn niet zo goed op zijn werk en ik kan begrijpen dat het stress veroorzaakt,

ik zou er proberen er mee over te praten en hem meshien trakteren samen met je moeder om even te onspannen,

 

groet olivier (15)

 

ik praat graag er over door maar moet nu slapen 

Gn

Hoi Olivier,

Werk is inderdaad zwaar voor hem. Hij heeft al veel meegemaakt op het gebied van werk. (Meerdere leren werkeloos geweest). Mijn moeder heeft hem toevallig past geleden nog getrakteerd op een dagje Spa en ze zijn samen op vakantie naar Duitsland geweest. Ik merk zeker dat mijn vader na zo’n ontspanningsdagje ontspannender en minder geprikkeld is. Het vervelende is dat dat weer snel weg is. Praten probeer ik vaak, maar vaak zegt hij dat ik me er niet mee moet bemoeien want ik heb er niks mee te maken. 

 

Snap dat je moet slapen trouwens. Ik ook want ik heb morgen toetsweek 😅😬. Bedankt voor de feedback though. Ik waardeer het enorm en kan het zeker nog een keer proberen 👍🏻

Reageer