Vraag

Ouders zijn moslim, ik ben dat niet. wat moet ik doen

  • 19 March 2021
  • 3 reacties
  • 187 Bekeken

Badge

Hey,

Zoals jullie misschien al in de titel zien ben ik geen moslim en mijn ouders wel. Ik zat er al een tijdje over na te denken om ergens naar advies te vragen. Door gebeurtenissen heb ik uiteindelijk besloten om dat te doen. Oh en ik ben 14 jaar oud.

Mijn moeder kwam vandaag naar me toe en zei dat ik tijdens de Ramadan zal moeten gaan bidden. Ik zei dat ik niet wist hoe, en dat ik dat eigenlijk niet wou. Toen vroeg ze wat ik haar precies probeerde te vertellen en zei dat als ik probeer te zeggen dat ik geen moslim en niet in Allah geloof dat ik klappen zou krijgen voor motivatie. Ik zei toen niks meer.

 

Mijn moeder is niet eens het eerste in huis. Mijn vader wordt laatste tijd steeds bozer op kleine dingen, als ik hem vertel dat ik geen moslim ben dan zouden die klappen van mijn moeder op... ik weet het niet eens. Zo erg is het. Ik ben bang. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil het liefst uit huis weg van hier. Als ze al erg vinden dat ik geen moslim ben wat zouden ze doen als ze er achter komen dat ik pansexueel ben. Ja, nee ze zeggen dat mensen die niet heterosexueel zijn mentaal niet goed zijn.

 

Wat moet ik dan? Ik wil uit het huis kan dat? Waar moet ik dan heen? Alle advies die je kunt geven is op prijs gesteld ik ben echt bang en moe dat ik niet mezelf kan zijn.


3 reacties

Badge

Hii

Wat naar zeg! Niemand zou ooit iemand anders moeten dwingen om iets tegen hun zin in te doen, al helemaal als het je eigen kind is. Je bent bang voor wat je ouders toe in staat zijn, al helemaal omdat je panseksueel bent.
Heeft jouw school misschien een vertrouwenspersoon? Zulke mensen zullen je zeker helpen en vertellen niets door.  En anders stap je een keer op je mentor af. Het is in ieder geval slim om naar een volwassen persoon te stappen die je vertrouwt. Daarmee kan je over je situatie praten en samen een oplossing vinden. Als het echt te heftig wordt bij je thuis, zou je ook kunnen bespreken over uit het huis gaan en ergens anders wonen. Bij een lieve vriendin, of in een pleeggezin, dat zie je dan wel..
Ik hoop dat je uit deze nare situatie komt, en kan zijn wie je wilt zijn!

Ik sluit me aan bij Anna, zorg dat je hier niet alleen mee rond loopt. Ik vind dat niemand zijn geloof op zijn/haar kinderen mag forceren. Als jij niet in Allah gelooft, snap ik dat dat even moeilijk is voor je ouders, omdat zij denken dat je dan niet in de hemel komt. Zij willen wat zij denken dat het beste is voor jou, maar ze snappen dus niet dat er voor jou geen hemel is, geen god en geen allah. Aangezien je zegt dat je bang bent voor je ouders, omdat je bang bent dat ze je zouden slaan, raad ik je echt aan om hier met iemand over te praten. Je hebt op je school vast wel één toffe docent waar je goed mee kan praten. Zoek diegene op en leg het uit. Misschien kan diegene dan helpen om aan jouw ouders uit te leggen dat je geen moslim bent, en dat dat jouw eigen keus is.  Als het echt te gevaarlijk wordt thuis, omdat je ouders je niet accepteren (als atheist en als panseksueel), dan zijn er nog veel andere fijne plekken waar je kan wonen.

Als je 18 bent kan trouwens niemand jou dwingen om nog met je ouders om te gaan. Als zij jou pijn doen hebben ze geen recht op jouw liefde. Ik hoop dat je iemand opzoekt, en zo uit deze nare situatie kan komen! Ik geloof in je, en het komt echt goed. Als jouw ouders je namelijk niet accepteren, zijn er gelukkig heel veel mensen in Nederland (en heel veel andere landen) die klaar staan voor je. En je bent altijd veilig en geaccepteerd in de LGBT+ community.

Heel veel succes en sterkte!

 

 

Badge

Hey! Ik zit in een soortgelijke situatie, ik kan je vertellen wat een vertrouwenspersoon kan doen voor je. En hoe veilig thuis misschien een optie is.

Ik ben zelf transgender in een moslim gezin, ik heb zelf ook afstand genomen van het geloof.

Ik kreeg een vertrouwenspersoon op school, je kunt je mentor hier gewoon voor vragen, meestal is het een leraar die je zelf kan aanwijzen. Vertrouwenspersonen hebben geen meldplicht en kunnen daarom zwijgen tegen je ouders, als je niet in levensgevaar bent natuurlijk (b.v.b zelfmoordgedachtes, hevige alcohol of drugsgebruik)

Nadat ik mijn verhaal had verteld heeft mijn vertrouwenspersoon samen met mij een melding gedaan bij veilig thuis, hiervoor is mijn toestemming eerst gevraagd.

Van veilig thuis kun je advies krijgen en wat ze doen is jouw situatie bespreken en uiteindelijk kijken wat het beste is, soms kan dit lopen tot uit huis plaatsing, veilig thuis zal jouw wensen voor de situatie ook in behandeling nemen. Natuurlijk wordt er ook naar jou geluisterd.

Een verband met veilig thuis is ook heel geschikt als je later in contact komt met de politie, je wordt meteen serieus genomen.

Ikzelf ben niet uit huis geplaatst, maar dat komt alleen omdat mijn ouders voor gender therapie hebben getekend, zonder veilig thuis was dit nooit gebeurd.

Contact met veilig thuis achtervolgd je zeker niet je hele leven, het is een hulpmiddel om je uit een dreigende situatie te krijgen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

-Max (hij/hem)

 

Reageer