Skip to main content

ouders vertellen over sex

• May 4, 2025
  • 5 reacties
  • 202 Bekeken

Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee

Hoi ik heb dus al een aantal keer sex gehad en denk ook wel dat me ouders dit weten toch ben ik bang voor hun reactie want ik ben pas 14 en me vriendin 17 tot nu toe hebben we het geheim gehouden maar dat word steeds moeilijker hoe zou ik dit aanpakken 

5 reacties

• May 19, 2025

Geheimen hebben is ook niet alles… Als het ooit toevallig ter sprake komt zou ik toch maar zeggen. (Het leeftijdsverschil is best … veel…)

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 19, 2025

Heey,

Het leeftijdsverschil tussen jou (14) en je vriendin (17) kan het soms lastig maken om over zulke dingen te praten, omdat je mss op verschillende manieren tegen de situatie aankijkt of reageert. Het is heel begrijpelijk dat je het spannend vindt om het aan je ouders te vertellen, vooral omdat je jonger bent en mss nog niet zo veel ervaring hebt met zulke gesprekken.

Mss helpt het om eerst met iemand te praten die je vertrouwt en die je kan steunen, zodat je sterker in je schoenen staat wanneer je het aan je ouders vertelt. Het belangrijkste is dat je het op een moment doet dat voor jou goed voelt, en dat je weet dat er mensen zijn die je willen helpen.

Succes, Ellen xx

• May 19, 2025

Het zou ook kunnen dat ze het al lang doorhebben of aanvoelen en er ineens zelf over beginnen

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • July 22, 2025

Artikel 1 van de Algemene Wet Gelijke Behandeling verbiedt het om te discrimineren puur op basis van leeftijd.

Ik vind het zelf ook een verkeerd iets; dat een getal alleen leidend is in afwegingen als deze. Er bestaat namelijk ook iets als emotionele ontwikkeling en zeker bij kinderen en adolescenten kan dit sterk uiteenlopen. Er zijn op dit forum veel mensen van mijn leeftijd die nogal uiteenlopen qua ontwikkeling, zowel cognitief als emotioneel.

Ik vind dat je de mens moet zien, en op basis daarvan een oordeel kunt vellen of twee mensen bij elkaar horen. Drie jaar leeftijdsverschil kan veel zijn als je jong bent, maar kan ook totaal ondergeschikt zijn als je meer kijkt naar wie jullie zijn en wat jullie ontwikkeling is en of jullie een oprechte band met elkaar hebben waarbij jullie emotioneel aan elkaar gewaagd zijn. Wees niet bang voor een leeftijdsverschil als jullie voelen dat jullie bij elkaar horen, is mijn advies. 💞

Mag ik je vragen: waarom wil je het je ouders vertellen? En wat voor relatie/verhouding heb je met je ouders? Zijn dit betrokken ouders waar je al snel terecht kunt met je emoties en zaken die je tijdens je adolescentie mee te maken krijgt? Of zijn het ietwat meer afstandelijke ouders die inderdaad bijvoorbeeld meer naar objectieve zaken als leeftijd kijken en ongeacht de persoon oordelen of een relatie al dan niet geschikt is? Als dat laatste van toepassing is, zou ik er persoonlijk niet voor kiezen dit met mijn ouders te delen.

Je kunt ook denken: een vriendin van 17 biedt mij de kans me sneller te ontwikkelen dan een veel jongere vriendin, en misschien duurt de relatie niet zo heel lang maar heb ik daardoor wel meer bagage en ervaring om toekomstige relaties succesvoller te maken. Je jeugd is toch vooral een wereld van dingen uitproberen en leren van die ervaing, zodat je later als je 20+ bent je goed uitgerust en met veel levenservaring de volwassen wereld kunt betreden. Zo denk ik er over in elk geval.

Liefs, xxVera 💋

• July 24, 2025

@Mma  je ouders hoeven toch niet alles te weten