Vraag

Ouders te streng en stalken me

  • 14 February 2023
  • 1 reactie
  • 71 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Nu ik ouder word, wordt alles duidelijker.

Mijn moeder wilde nooit echt duidelijk zeggen waarom mijn ouders uit elkaar gingen. Ik vroeg het pas aan mijn vaders kant van de familie, en die zeiden dat mijn moeder een controlfreak is (ze zeiden het niet echt precies zo maar daar komt het wel op neer). Ze gingen uit elkaar toen ik vijf of zes was en ik ben nu 14. Ik zie omgerekend 1 dag per week.

Daarna kwam een narcistische vent, Q voor ong. 4 jaar. hij heeft nu een contactverbod, die hij al 1 keer had overtreden, mijn moeder was toen een jaartje of twee single en toen kwam W.   

We klikten al slecht vanaf het begin. Ze ontmoetten elkaar al een tijdje, maar ik leerde hem pas kennen toen het serieus werd. Een paar maanden later werd mijn moeder zwanger, van W!!! Dat ging echt veel te snel voor mij. Toen gingen ze snel samenwonen en trouwen (daarna?!) Maar W werkt ook altijd tot laat, dus ik zie hem gelukkig alleen maar 's avonds. Voordat we in ons huidige huis gingen wonen, gingen we in het huis van W wonen. We zijn allebei wel redelijk koppig, maar hij is echt slecht met kinderen, en schreeuwde gewoon tegen mij.

Dus nu wonen we al twee jaar in ons huidige huis, met mijn zusje van twaalf (ook van mijn vader) en mijn halfzusje van 2 (van W.), mijn moeder en W die slecht is met kinderen en altijd chagrijnig van zijn lange werkdagen. Hij loopt alleen maar chagrijnig en boos te doen, zeggen wat we fout doen en welke klusjes we nog moeten doen. Hij schreeuwt niet meer, maar geeft over elk klein dingetje een hele preek en gebruikt als dreigement van: moet ik weer gaan schreeuwen?!?. Hij gebruikt ook de dingen die ik zei tegen me, omdat het ‘een makkelijk voorbeeld is’.

Dus hij zorgde er voor dat mijn moeder weer extra streng is. Ik moet van hem tijdens het avondeten per se met twee benen recht naast elkaar zitten, veel klusjes, vroeg naar bed, ik mag nooit tv kijken, enzovoort. En nu stalken ze me nog ook.

Ze hebben family link geïnstalleerd, met veel te weinig schermtijd, maar ze bekijken ook mijn locatie, batterijpercentage, wat ik doe op mijn telefoon, enzovoort. Maar dat is nog niet eens alles waar ze me mee stalken. Ze kunnen alles zien wat ik opzoek, mijn browsegeschiedenis (ook die van mijn laptop), omdat ik op de Wi-Fi zit. En ze bekijken het ook gewoon. Ik blader nu op gast op mijn laptop, want anders zien ze ook dat ik geen schoolwerk doe. Ik mag alleen beneden schermen hebben, want dan kunnen ze af en toe kijken wat ik aan het doen ben. Gisteren pakte mijn moeder zomaar mijn telefoon af en ging kijken wat ik allemaal open had staan!!! Ik heb alleen een uur en een kwartier schermtijd, maar dat is ook alles, ook geen tv. Ik moet ook om negen uur op bed liggen met het licht uit, en als het later is krijg ik weer een preek en moet ik de volgende dag nog vroeger. Het voelt echt alsof ik de hele dag maar dingen voor school doe en voor W. en mijn moeder.

Er valt ook niet echt met ze te praten om minder streng te zijn, dus heeft iemand tips?

 


1 reactie

Reputatie 7
Badge +15

tjeetje, dat is erg vervelend… 

misschien een idee om het er eens met alleen (!) je moeder over te hebben, bijv. dat je vindt dat je (te) weinig schermtijd krijgt… en dat je het niet fijn vindt dat je stief vader zo tegen je schreeuwt… ect. 

 

wat je wel moet onthouden is dat (bijna) elk kind van jou leeftijd vindt dat zijn/haar ouders veeeel te streng zijn, de gemiddelde bedtijd van iemand van jou leeftijd is bijv. ook 2100/2130 u. 

 

ik zou zeggen, bespreek het dus, heel veel suc6! 

Mij_Niet_Gezeien 

Reageer