Skip to main content

Ouders ruzie maar zijn al 15.5 jaar samen

• August 13, 2025
  • 2 reacties
  • 38 Bekeken

Mijn ouders hebben heftige ruzie (echte reden hou ik liever prive) sinds maandag 11 augustus 2025 hebben ze ruzie om een onderwerp mn moeder vindt het vreemdgaan maar mn vadr niet.. ik ben boos op mn vadr want in die 15 jaar dat ze samen zijn hebben ze zeker elk jaar 4 heftige ruzies en ik zit er altijd tussen in. mn zusje is 3 jaar jonger en heeft die ruzies gelukkig niet echt meegemaakt. ik heb nu een broertje van 10 maanden en ik wil niet dat hij hetzelfde meemaakt als mij. maar het liefst wil ik ook niet dat z uit elkaar gaan. dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren want mn moeder kan niet met de gedachten leven dat dr man '’vreemdgaat'’ hij heeft ook problemen met drank en mn moeder heeft gezegd zodra ze drank ruikt of hm drank ziet drinken is het sowieso klaar en belt ze de politie voor mn vadr.  ik vind dit zelf een lastige situatie ik doe er namelijk alles aan om mijn broertj, zusje en moeder te beschermen. ik ben elke nacht ook alert en word wakker van de kleinste geluiden.. dit heeft denk ik gewoon met trauma te maken en ik hoop dat ik hier van af kom. mijn taak is nu mn broertje,zusje en moeder beschermen. ( het is niet fysieke ruzie maar vooral mentaal mn moeder haar hart is ook erg laag dus ik wil niet dat haar hart er opeens mee stopt) wat zouden jullie doen?

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 14, 2025

Hoi ​@lololol2,

Je zit in een hele zware situatie en draagt veel verantwoordelijkheid die eigenlijk te groot is voor jou alleen. Het is heel sterk dat je je broertje, zusje en moeder wilt beschermen, maar vergeet niet dat jij zelf ook steun nodig hebt. Dat je altijd alert bent, slecht slaapt en bang bent voor wat er kan gebeuren, zijn reacties die vaak komen door langdurige stress en trauma.

Probeer een volwassene buiten het gezin te zoeken die je vertrouwt, zoals een familielid, leraar, mentor of schoolmaatschappelijk werker, en vertel wat er speelt zodat zij weten dat jij steun nodig hebt. Houd het gesprek met je moeder open, maar probeer niet de rol van “redder” op je te nemen voor alles. de ruzies zijn niet jouw schuld en het is niet jouw taak om alles in de gaten te houden.

Zorg dat je momenten vindt om tot rust te komen, bijvoorbeeld door tijd door te brengen bij vrienden, buiten te wandelen of even alleen te zijn met muziek. Praat over je gevoelens met iemand die je vertrouwt of bel anoniem met De Kindertelefoon (0800-0432, gratis, elke dag van 11:00 tot 21:00) om je verhaal kwijt te kunnen. Onthoud dat de problemen tussen je ouders iets tussen hen zijn, en dat jij niet verantwoordelijk bent voor hun keuzes of gedrag.

xx liefs Wolf 🐺

JanneB
Forum|alt.badge.img+4
  • De Kindertelefoon
  • August 14, 2025

Hoi ​@lololol2

Zoals ​@Wolf al benoemt zit je in een moeilijke situatie en draag je veel verantwoordelijkheid. We kunnen ons voorstellen dat je zoekende bent wat je nu het beste kan doen. Om je situatie te bespreken en te kijken wat je kan doen kan je inderdaad elke dag De Kindertelefoon bellen (0800-0432) of met ons chatten. Ook kan je contact op nemen met Veilig Thuis (0800-2000) om je verhaal te doen en advies te krijgen. 

Veel sterkte!

Groetjes, JanneB van De Kindertelefoon