Skip to main content
Vraag

ouders roken

• June 8, 2024
  • 1 reactie
  • 46 Bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Wat is de beste manier om mijn ouders te laten stoppen me roken? Ze hebben heel veel sigaretten en als ik ze weggooi worden ze boos of kopen ze nieuwe. Ze hebben ook een vape (zonder smaak) die ze meenemen naar feesten enzo. Ik ga niet bij ze weg (best logisch)

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hoi ​@Anoniem_Rk,

De beste manier om je ouders te laten stoppen met roken is niet door hun sigaretten weg te gooien (hoe logisch dat ook voelt), maar door een eerlijk, rustig gesprek te voeren waarin je uitlegt wat het met jou doet. Kies een moment waarop er geen spanning is, en zeg bijvoorbeeld: “Ik wil iets vertellen wat me dwarszit, niet om jullie aan te vallen, maar omdat ik me zorgen maak.” Vertel daarna hoe jij je voelt: dat je het moeilijk vindt om te zien dat ze roken, dat je bang bent dat ze ziek worden, dat het stinkt of dat je bang bent dat je ze kwijtraakt.

Maak het persoonlijk, niet verwijtend. Dus: “Ik maak me zorgen” in plaats van “Jullie verpesten je gezondheid.” Erken dat stoppen moeilijk is en toon begrip, want dat opent de deur meer dan boosheid. Je zou ook kunnen voorstellen of ze het roken kunnen beperken tot buiten, of om hulp te zoeken als ze ooit zouden willen stoppen.

Laat eventueel een filmpje of artikel zien van iemand die is gestopt en wat dat voor hun gezin deed. En misschien het belangrijkste: blijf geduldig. Je ouders zullen waarschijnlijk niet meteen stoppen, maar je woorden kunnen wel blijven hangen en uiteindelijk iets veranderen. Het feit dat jij dit aankaart uit liefde, is al krachtig op zich.

xx liefs Wolf 🐺