Vraag

ouders hoge verwachtingen

  • 1 March 2020
  • 1 reactie
  • 89 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heehoi! De laatste tijd is het erg vervelend thuis, mijn ouders zijn erg streng en verwachten dat ik perfect ben. Ik moet in het huishouden eigenlijk alles doen (koken, boodschappen doen, stofzuigen enz.) ik vind het niet erg om hierbij te helpen, maar ik moet het iedere dag helemaal zelf doen. Ook hebben mijn ouders heel veel regels gemaakt thuis, waardoor ik me iedere keer moet aanpassen en nooit mezelf kan zijn thuis. Als ik die regels overtreed of iets (volgens hen) niet goed doe krijg ik gelijk straf, en dan ook niet een beetje. Mijn ouders verwachten ook erg veel van mij, bijvoorbeeld van school en ze gaan ook heel vaak in gesprek voor extra uitdaging, wat ik helemaal niet wil. Ik kan eigenlijk nergens tegenin gaan, want als ik brutaal doe worden ze echt heel boos en gaan ze schreeuwen tegen mij en word ik vaak heel hard vastgepakt en met geweld de hoek in geduwd/geschopt/geslagen, waar ik vervolgens nog een uur moet staan, dit doen ze ook gewoon met familie en vrienden erbij, terwijl ik in de hoek stamaken mijn ouders ook grapjes en stomme opmerkingen over mij, wat heel vervelend is om te horen. Door deze situatie voel ik me erg rot en ontwijk ik mijn ouders al best 


1 reactie

Hoi

 

Wat een nare situatie bij je thuis. Niet fijn dat je zo op je hoede moet zijn, en dat je bij een overtreding gekwetst en vernederd wordt. 

 

Aangezien je ouders geen gehoor lijken te geven aan wat jij inbrengt in een gesprek, lijkt het me verstandig om je thuissituatie met iemand te bespreken. Dat kan met een vriend(in), familielid, huisarts, leraar of vertrouwenspersoon op school.

 

Als je je zorgen met iemand gedeeld hebt, valt er vast een grote last van je schouders. Daarbij zou degene die je in vertrouwen neemt je advies kunnen geven, en je zo nodig kunnen troosten. Moest je er voor kiezen om een vriend(in) of familielid in vertrouwen te nemen, zou je kunnen regelen dat je op moeilijke momenten bij hen terecht kan, zodat je even pauze kan nemen van de situatie thuis. 

 

Organisaties als de Kindertelefoon en Veilig Thuis zijn er om je te adviseren in dit soort situaties. Je kan vrijblijvend om tips vragen, of eenvoudigweg je hart luchten. Dat voelt vast goed. Het was alvast verstandig van je om dit topic aan te maken. 

 

Gr. Kenshin

Reageer