Hoi,
Ik zit momenteel in een lastige thuissituatie en ik wil hier graag veranderig in.
Mijn lastige thuissituatie komt doordat mijn ouders nu al ongeveer drie jaar lang om de zoveel maanden heftige ruzie met elkaar hebben. Een ruzie tussen mijn ouders gaat als volgt: Mijn vader en moeder schreeuwen tegen elkaar, dit escaleert gauw in dingen naar elkaar gooien en met deuren slaan. Mijn vader gaat zich heel rot gedragen tegen mijn zusje en ik en bedrijgt ons ook vaak met fysiek geweld. Omdat mijn vader de macht heeft over alle geldzaken/inkomen thuis, bedreigt hij ook mijn moeder door te zeggen dat hij weggaat met al ons geld en er voor gaat zorgen dat we financiële achterstanden gaan opbouwen. Mijn moeder wordt erg emotioneel onstabiel en huilt veel.
Zo’n situatie is trouwens al een keer voorgekomen. Mijn vader verliet na een heftige ruzie met mijn moeder het huis voor vier maanden met al het geld in zijn zakken en dat zorgde ervoor dat mijn moeder niet de maandelijkse huur, gwl en boodschappen kon betalen. Hierdoor moesten mijn zusje en ik zorgen dat we haar konden bijstaan met wat wij verdienden met onze bijbaantjes. In die vier maanden heb ik mijn schoolwerk moeten verwaarlozen om genoeg te kunnen werken.
Na elk zo’n ruzie zeggen mijn ouders dat ze willen scheiden omdat ze vinden dat het niet langer zo door kan gaan. Dit is opzich niet zo’n probleem; scheiden is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, toch? Het ding met mijn ouders is dat ze telkens na zo’n heftige ruzie het weer “goedmaken” met elkaar aan mij en mijn zusje beloven om nooit meer te ruzieën. Ik moet zeggen dat een grote reden waarom mijn moeder het steeds met mijn vader wil goedmaken is omdat hij ons financiëel zwaar onder druk zet waardoor ze uiteindelijk geen andere keuze meer heeft.
Maar mijn zusje en ik kunnen niet meer zo leven en we willen een uitweg vinden. We weten alleen niet hoe. Ik kan niet uit huis omdat ik er geen geld voor heb en ik wil mijn zusje ook niet alleen thuis laten. In deze situatie kan ik me ook niet focussen op mijn schoolwerk.
Weet iemand wat we kunnen doen?
Groetjes,
Meike