Skip to main content

Hoi,

Ik zit momenteel in een lastige thuissituatie en ik wil hier graag veranderig in.

Mijn lastige thuissituatie komt doordat mijn ouders nu al ongeveer drie jaar lang om de zoveel maanden heftige ruzie met elkaar hebben. Een ruzie tussen mijn ouders gaat als volgt: Mijn vader en moeder schreeuwen tegen elkaar, dit escaleert gauw in dingen naar elkaar gooien en met deuren slaan. Mijn vader gaat zich heel rot gedragen tegen mijn zusje en ik en bedrijgt ons ook vaak met fysiek geweld. Omdat mijn vader de macht heeft over alle geldzaken/inkomen thuis, bedreigt hij ook mijn moeder door te zeggen dat hij weggaat met al ons geld en er voor gaat zorgen dat we financiële achterstanden gaan opbouwen. Mijn moeder wordt erg emotioneel onstabiel en huilt veel.

Zo’n situatie is trouwens al een keer voorgekomen. Mijn vader verliet na een heftige ruzie met mijn moeder het huis voor vier maanden met al het geld in zijn zakken en dat zorgde ervoor dat mijn moeder niet de maandelijkse huur, gwl en boodschappen kon betalen. Hierdoor moesten mijn zusje en ik zorgen dat we haar konden bijstaan met wat wij verdienden met onze bijbaantjes. In die vier maanden heb ik mijn schoolwerk moeten verwaarlozen om genoeg te kunnen werken.

Na elk zo’n ruzie zeggen mijn ouders dat ze willen scheiden omdat ze vinden dat het niet langer zo door kan gaan. Dit is opzich niet zo’n probleem; scheiden is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld, toch? Het ding met mijn ouders is dat ze telkens na zo’n heftige ruzie het weer “goedmaken” met elkaar aan mij en mijn zusje beloven om nooit meer te ruzieën. Ik moet zeggen dat een grote reden waarom mijn moeder het steeds met mijn vader wil goedmaken is omdat hij ons financiëel zwaar onder druk zet waardoor ze uiteindelijk geen andere keuze meer heeft.

Maar mijn zusje en ik kunnen niet meer zo leven en we willen een uitweg vinden. We weten alleen niet hoe. Ik kan niet uit huis omdat ik er geen geld voor heb en ik wil mijn zusje ook niet alleen thuis laten. In deze situatie kan ik me ook niet focussen op mijn schoolwerk.

Weet iemand wat we kunnen doen?

Groetjes,

Meike

Heyy

Dat lijkt me inderdaad geen prettige situatie voor jullie..

Als je het prettig vind kan je iedere dag tussen 11:00 en 21:00 bellen of chatten met de kindertelefoon. Daar kunnen ze je denk ik goed helpen en bieden ze je een goed luisterend oor.

Je kan als het rustig is met je ouders gaan praten als je dat wilt.. Vertel dan eerlijk aan ze hoe jij en je zusje dit allemaal ervaren.. Als je niet met je ouders wilt praten kan je natuurlijk ook altijd met andere mensen praten. Bijvoorbeeld met je mentor, je huisarts, een ander familielid of een vertrouwenspersoon. Praten is lastig, maar het lucht op en dan kunnen mensen in jouw omgeving je helpen en steunen om hier mee om te gaan en om een oplossing te vinden . Als je het eng vind om te praten kan je ook een brief schrijven aan iemand en op de brief alles opschrijven wat jij denkt en voelt. Dat is misschien wat makkelijker.

Als je je onveilig voelt thuis kan je ook contact opnemen met veiligthuis.

En als je meer vragen hebt of meer wilt delen ben je ook altijd welkom op het forum! Wij zijn er ook voor jou! 

Groetjes van mij!

Reageer