Skip to main content

Ouders en alleen reizen

• March 11, 2025
  • 2 reacties
  • 49 Bekeken

karamellolly
Forum|alt.badge.img

hai, dit is de eerste keer dat ik de forum gebruik dus hopelijk komt het goed uit, ik ben momenteel 17 en zit in mn examenjaar. Vorig jaar ontmoette ik een uitwisselingsstudent waar ik nu een langeaftandsrelatie mee heb, en we hebben elkaar sinds december net gezien, wat ons allebei zwaar impact wel levert. Ik ben van plan om, het liefst alleen te reizen naar Italië (dus waar hij woont) in Juni na de centraal examens, en dan tot ongeveer eind juni terug te komen. Alleen mijn ouders zijn al echt extreem streng,  ik mocht niet eens bij een slaapfeest bij hem of bij iemand ooit in het algemeen.. Het overtuigen kan waarschijnlijk echt nooit, maar mn band met mijn ouders is nooit echt zo goed geweest, ik wil ook het liefst zelfstandig zijn na de eindexamens en verhuizen. Ik zou nu moeten boeken als ik zou willen gaan naar hem, maar dat kan niet zonder toestemming of dergelijke, en zonder toestemming levert alleen mer gedoe. Mijn ouders weten waarschijnlijk dat wij een relatie hebben, maar ik heb het nooit verteld, waarschijnlijk is het toch opmerkbaar genoeg voor hen geweest. 

2 reacties

• March 11, 2025

Klinkt wel cool

Hopelijk mag het van je ouders. Al snap ik ook wel dat ze bezorgd kunnen zijn omdat je nog jong bent

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@karamellolly! Wat lastig dat je zo’n grote stap wilt maken en dat je ouders daar zo streng in zijn. Het is heel begrijpelijk dat je je eigen keuzes wil maken en je relatie wil onderhouden, zeker als jullie elkaar zo lang niet hebben gezien. Het is ook superknap dat je zelfstandig wilt zijn en nadenkt over je toekomst.

Misschien kun je proberen het gesprek met je ouders rustig en eerlijk aan te gaan. Leg uit hoe belangrijk deze reis voor je is, hoe je goed hebt nagedacht over de veiligheid en organisatie, en dat je verantwoordelijkheid neemt. Je zou kunnen voorstellen om ze bijvoorbeeld een vliegticket te laten zien, details over waar je slaapt, hoe je bereikbaar bent, en afspraken over contactmomenten tijdens je verblijf. Zo kunnen ze zien dat je serieus bent en goed hebt nagedacht.

Als dat niet lukt, kun je misschien hulp vragen van iemand die je ouders vertrouwen, bijvoorbeeld een familielid, mentor of vertrouwenspersoon op school, die met hen kan praten. En blijf vooral nadenken over je eigen plannen voor zelfstandigheid, dat is superbelangrijk.

xx liefs Wolf 🐺