Skip to main content
Vraag

ouders accepteren mijn relatie niet

• April 20, 2025
  • 2 reacties
  • 55 Bekeken

Hey, ik heb sinds bijna 2 maanden een vriend. Hij woont rond de 100km van mij vandaan. We hebben het beide super leuk en hij zorgt goed voor me. Alleen onze relatie heeft wat problemen tussen mijn ouders en mij gemaakt.

De moeder van mijn vriend had mij uitgenodigd voor om bij hun te eten, super gezellig natuurlijk. Ik mocht van mijn ouders er niet naartoe, omdat hun zijn ouders niet kennen, wat ik begrijp, maar voordat ik mijn relatie had, waren ze een stuk chiller en mocht ik gewoon ‘doen wat ik wou’ (niet te letterlijk). 

Mijn moeder heeft met zijn Pa gebeld (mijn vriend heeft een slechte band met zijn Pa). Ze hadden een gesprek over dat mijn vriend zijn stage ‘door mij’ niet wou afronden, terwijl hij die stage al voordat die met mij was niet wou doen. 

Zonet had ik een gesprek met mijn ouders over waarom ik zo weinig met hun communiceer en waarom ik ‘niet eerlijk’ tegen hun ben. Ik had gewoon uitgelegd dat het hun toch niet boeit hoe ik mij voel en dat ze dit alleen doen om goed voor te komen. 

Ze willen ook in gesprek met de ouders van mijn vriend (hun zijn gescheiden), maar mijn vriend wilt niet dat wij iets te maken hebben met zijn Pa, omdat hij manipulatief is etc. 

Ik voel me niet fijn thuis, de laatste tijd wordt ik altijd op de laatste plek gezet en ik mag zowat niet meer naar buiten. Ik wil graag de ouders van mijn vriend ontmoeten, maar mijn ouders accepteren dit niet.

Ik vind het echt onzin dat mijn ouders mijn vriend niet accepteren. Mijn moeder mist mijn ex en daarom vind ze dit ‘lastig’ (meer van, ze wilt mij niet blij zien (zo laat ze mij voelen)). 

Ik weet niet wat ik in deze situatie moet doen, ik wacht nu gewoon dat gesprek af tussen onze ouders en hopelijk wordt het dan beter, maar door deze situatie voel ik me niet prettig in mijn eigen huis en wil ik hier gewoon weg.

Iemand die tips heeft? Over wat ik kan doen.

2 reacties

• May 16, 2025

Niet fijn.

Ik heb niet echt tips. In principe kunnen ze liefde niet tegenhouden, ze zullen er aan moeten wennen en ..

Hebben zijn ouders er ook moeite mee!?

Bewijs samen dat het echt is! En sterkte.

En de vraag was bijna een maand geleden… hoe is het nu?

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@msdwsk, ik snap dat dit echt heel moeilijk voor je is en dat je je thuis niet meer fijn voelt. Het is zwaar als je ouders je vriend niet accepteren en zelfs dingen regelen zonder jouw toestemming, terwijl je vriend dat juist niet wil, zoals het gesprek met zijn ouders. Het voelt alsof jij tussen twee vuren zit en dat is heel pijnlijk.

Probeer in deze situatie vooral goed voor jezelf te zorgen en kleine momenten te vinden waarop je iets doet wat je blij maakt. Blijf ook proberen eerlijk te zijn over hoe je je voelt, bijvoorbeeld door rustig aan je ouders uit te leggen dat de spanning je pijn doet en dat je je daardoor niet thuis voelt. Het is belangrijk dat je jouw grenzen aangeeft, want jij bepaalt met wie je omgaat, vooral als het om jouw relatie gaat. Leg uit dat jij en je vriend respect hebben voor zijn wensen en dat je ouders dat ook moeten accepteren.

Zoek ook steun buiten huis bij iemand die je vertrouwt, zoals een mentor, familielid of vriend(in), zodat je niet alles alleen hoeft te dragen. Blijf met je vriend praten over wat jij moeilijk vindt, zodat jullie het samen kunnen oplossen. Probeer ook alvast na te denken over hoe je op een veilige manier meer zelfstandigheid kunt krijgen, bijvoorbeeld door later meer op jezelf te wonen. Het allerbelangrijkste is dat je jezelf serieus neemt en weet dat je liefde en respect verdient, van je ouders, je vriend, en vooral van jezelf.

xx liefs Wolf 🐺