Vraag

Opa overleden


Reputatie 7
Badge +6

Hallo allemaal,

Ik kreeg net een bericht dat mijn lievelings opa is overleden! Wat moet ik nu?


12 reacties

Hey lieve jongen. Wat erg. Gecondoleerd ik denk aan je en veel sterkte hiermee. Geef je verdriet de ruimte en  een knuffel van mij ! 

Sanny xxxxx

Reputatie 4
Badge +1

Hey

Wat erg voor je. Gecondoleerd. En huil het maar lekker uit. Denk aan de leuke en goede momenten samen. Je kunt het!

 

Legoman

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi beste lieve @TheMusicDude   dat is echt heel naar en verdrietig nieuws :( heel heel veel sterkte en als je huilt is dat zo logisch en ik wens je heel veel goeds ! Ik denk aan je.

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 5
Badge +1

Hoi lieve @TheMusicDude 

Heel veel sterkte!!! Probeer aan leuke dingen te denken of/en ga lekker met je oma op pad. Die heeft er vast ook veel verdriet van dus helpen jullie elkaar door elkaar bezig te houden.

Jij kunt dit!

Grtz,

Noah

Reputatie 7
Badge +14

Heyy lieve @TheMusicDude

Wat naar voor je! Gecondoleerd en heel veel sterkte. Je kan lekker uit huilen of de herinneringen van je opa opschrijven in een schrift. Weet dat hij nu op een betere plek is. Ik denk aan je! :)

xx Eenmeisje004 

Reputatie 7
Badge +6

Dankjulliewel allemaal voor de steun!

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoe gaat het nu met jou ? 

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +19

Heel vervelend ik leef met je mee. Sorry dat ik het nu pas lees.

Wilhelmavemela.

Reputatie 7
Badge +14

hoi @TheMusicDude ,

 

gecondoleerd met het verlies van je opa.

Eerst wil en kun je het niet geloven en dan is het toch echt zo, zo verdrietig.

Maak er het beste van. Dat klinkt natuurlijk heel gek, maar binnenkort is er waarschijnlijk het laatste afscheid en neem  ook afscheid op een manier zoals jij dat wilt doen.

Ik weet dat kinderen soms nog een tekening maken of een briefje schrijven en die dan meegeven aan hun opa. Ik weet niet of dat iets voor jou is en sommige kinderen willen dat dan zelf bij opa leggen, maar anderen willen wel iets meegeven, maar hebben liever dat papa of mama dat aan opa mee geeft.

Je kunt ook een leuke foto van jou en opa uitkiezen, eentje waar jij goede herinneringen aan hebt. Natuurlijk mogen er ook anderen op staan. Aan jou de keuze. Misschien vind je het dan ook fijn om zelf diezelfde foto ook te hebben. Dus zorg voor een extra afdruk voordat je de enige foto aan opa geeft. Je kunt die foto bijvoorbeeld in je kamer te zetten. Op die manier heb jij zeker weten iets wat opa ook bij zich heeft. Dat kan steun geven en als je een foto van een mooie herinnering hebt gekozen ga je automatisch ook weer terugdenken aan opa, aan alle leuke dingen die jullie deden.

Er zijn ook kinderen die bijvoorbeeld een knuffeltje mee geven of een klavertje vier voor geluk op de plek waar jij denkt dat opa naartoe gaat.

De kans is groot dat jij zelf iets kunt bedenken of al hebt bedacht. Jouw keuze is de beste.

Een brief schrijven kan ook, je kunt het over leuke herinneringen hebben, maar ook kun je schrijven over hoe verdrietig je nu bent en alles wat er nu door je hoofd gaat en waar je nu nog geen antwoord hebt.

Zelf ben ik er van overtuigd dat opa jou daarmee gaat helpen op een manier die alleen jij begrijpt en voelt.

Het gemis zal blijven, maar daarnaast pak je beetje bij beetje ook weer het leven op. Je gaat weer naar school en sport, maar ook zal er altijd een plekje voor opa zijn.

Op de meest gekke momenten (als je het zelf niet verwacht) kan je soms ineens weer aan opa denken en heel verdrietig zijn. Verdriet mag er zijn en accepteer het ook, laat het toe. Haal herinneringen op aan opa en misschien is dat in het begin nog heel moeilijk, maar door herinneringen op te halen blijft opa toch bij je.

 

Veel sterkte en kies iets wat jij wilt doen voor hem.

 

Ik bedenk me net ineens dat een ‘music dude’, zoals jij bent, misschien wel samen met je opa een lievelingsliedje hebt of een favo artiest of groep of een liedje dat veel voor jou betekent en dat je voor opa wilt afspelen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kun je vragen of dat nummer afgespeeld kan worden bij zijn afscheid.

Kunnen er dingen niet bij het afscheid, misschien omdat dat al geweest is, dan kun je het altijd nog zelf alleen (of met anderen) voor opa doen. Thuis of op een plek die jij fijn vindt.

Ik weet niet of opa een plekje op de begraafplaats krijgt. Als jij het fijn vindt kun je daar ook jouw afscheid houden met jouw muziek en briefjes of knuffels. Het is ook een plek waar je altijd even dicht bij opa kunt zijn en hopelijk voel je dan de kracht om verder te gaan, zoals opa ook gewild zou hebben.

Het kan ook dat je voor jezelf een andere plek bedenkt en dat is ook goed.

Voor mij is de begraafplaats iig een fijne plek waar ik meer contact voel en ik ongestoord alles kan delen.

 

Ik zou je nu wel even vast willen houden om je te steunen….niks zeggen, maar alleen voelen en denken aan jouw opa

 

Liefs,

 

Gr. MickeyMouse

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@Julian12  het gaat wel weer een beetje met me, @MickeyMouse dankjewel voor de tips, ik ga wel kijken wat ik doe

Hey lieve jongen. Nog een knuf van mij 😘

Sanny xxxx

Gecondoleerd. 

Ik heb niet echt tips meer want er zijn al zoveel goede tips gegeven. Maar neem vooral de tijd, iedereen snapt het als jij iets nog even niet kan omdat je nog verdriet hebt. Maar het is ook belangrijk om gewoon door te gaan met je leven, dus ga ook vooral weer naar school en sporten enzo voor afleiding.

Reageer