Vraag

op jezelf wonen vanaf 16

  • 5 February 2023
  • 3 reacties
  • 69 Bekeken

Badge

Hallo mensen, mijn vraag is of ik als 16 jarige op mezelf kan wonen. Mijn ouders zijn de afgelopen 9 jaar gescheiden geweest, ze hebben een vechtscheiding waar ik en mijn broer nu al jaren tussen in zitten. Mijn broer is nu 18 dus hij heeft er veel minder last van maar ik zit er op dit moment nog vast.
 

Ik zit zo’n ¾ van de tijd bij mijn moeder, met wie ik het niet goed kan vinden. Ze heeft een narcistische persoonlijkheid en kan er niet goed tegen dat ik nu een eigen leven heb en niet gewoon een verlenging van haar ben. Ook heeft ze vaker gedreigd met het afpakken van mijn geld ( normale rekening en spaarrekening). Want ze weet dat het enige dat mij nog aan haar vastmaakt financiël is.

Nu ben ik er dus na de zoveelste keer klaar mee. Deze situatie verpest niet alleen mij mentale gezondheid ( waar zij niet in gelooft) maar ook mijn cijfers en sociale relaties. 
 

Iets wat ik veel hoor is dat je mentaal niet volwassen genoeg bent als 16 jarige om alleen te wonen maar mijn therapeut kan daarop zeggen dat ik dat wel ben. 
 

ik ben vaker alleen thuis geweest voor langere tijden en geloof dat ik het zeker wel zou redden. Nu is de vraag gewoon is dit mogelijk? Ook omdat kamers huren moeilijk gaat worden omdat veel mensen geen 16 jarige als huisgenoot willen. Ik heb zelf een baan naast mijn school en ik verwacht dat ik ene groot deel van de alimentatie krijg van mijn vaders als ik uit huis zou gaan.


3 reacties

Reputatie 1
Badge

Hey,

Is het een optie om bij familie te verblijven /goede kennissen? (Voor een tijdje) zo ben je dan nog niet definitief op je zelf, en nog niet het gezeik van of als 16 jarige je op jezelf kan wonen enzo 

Reputatie 4
Badge +1

Hai 

Een vriendin van mij had dit ook  toen ze 18 werd heeft ze dit aangegeven bij een instantie en die hebbrn haar geholpen met een huisje vinden. Miss kan je dit ook proberen ik weet alleen de naam van de instantie niet dus dat zou je zelf ff moeten googlen.

 

Heel veel suc6!

Hola Jenna,

Wat een taaie situatie. Vervelend dat dit ook invloed heeft op je cijfers en sociale contacten. Het klinkt inderdaad wijs om voor jezelf te kiezen door eventueel te kijken naar uit huis wonen. Als ik je bericht goed begrepen heb, dan lees ik dat je al in behandeling bent bij een therapeut. Je zou eventueel met je therapeut hierover in gesprek kunnen gaan. Die weten vaak ook veel beter wat de mogelijkheden zijn. Het zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn om begeleid te gaan wonen.

Waar ben je de andere ¼ van de tijd? Heb je het daar wel naar je zin? Je zou eventueel ook kunnen kijken of je wat vaker ergens anders kan verblijven, dus bijvoorbeeld bij familie of bij vrienden. 

 

Reageer