onprettige thuissituatie en narsictische moeder?

  • 8 September 2020
  • 3 reacties
  • 154 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heei lieve mensen, dit is de eerste keer dat ik hier ben.  Ik twijfelde lang of ik dit wilde delen, maar toch heb ik besloten om het te doen. Het zou super lief zijn als iemand dit hele verhaal leest & wat advies geeft <3 IK WEET DAT DIT ZOOO EEN LANG VERHAAL IS MAAR IEMAND ALSJEBLIEFT HELP ME 💛

het gaat zoals jullie lazen over thuis, ik ben een meisje van bijna 16 en heb 2 zusjes van 9 en 11. Ik woon dus samen met hun en met mn ouders. Vroeger ben ik lang enigskind geweest en ging alles goed thuis, maar ongeveer toen Mn eerste zusje werd geboren veranderde me moeder in mijn ogen. Ze werd veel strenger en kreeg narcistische trekjes, ik wist toen natuurlijk niet dat het narcisme kon zijn, maar daar ben ik pas achter gekomen. Toen werd ook Mn tweede zusje geboren. Toen was het voor mij niet meer leuk thuis, Mn moeder behandelde me niet goed en me vader deed of zei er eigenlijk niks van. Ik zal een voorbeeld noemen: ik kon ‘s avonds vaak niet slapen en riep Mn ouders, als ze kwamen en ik bleef maar door roepen werd me moeder zo boos dat ze me kwam slaan, soms echt hard.  Als ik zondag ochtend riep omdat ik uit mijn bed wilde, moest ik als straf de hele zondag in mijn kamer blijven, de deur werd op slot gedaan. Zoals ook ‘s avonds, daarom riep ik als ik me ouders nodig had, ik kon niet naar beneden lopen. Zo zijn er jaren voorbij gegaan en ik besefte nooit dat dat eignlijkcniet oke je. Nu ben ik bijna 16 en ik zet me heel erg af van wat er nu thuis speelt.  Duik zit vaak op mijn slaapkamer. Wat er NU thuis speelt is lastig uit te leggen, maar mijn moeder is wel al wat minder dat ze me zusjes slaat, minder dan bij mij, veel minder eigenlij k dan bij mij. Dat van vroeger heeft wel wat bij mij achtergelaten tuurlijk, maar ik ben oke, want mijn oma heeft mij ook grotendeels opgevoed, ik was vroeger heel vaak bij haar en daardoor ben ik wie ik ben eigenlijk. Maar wat er nu thuis is: mijn moeder wilt dat alles volgens haar manier gaat en ze knuffelt of kust mij, me zusjes en me vader nooit, toont nooit echt interesse, vraagt nooit hoe het gaat, support ons nooit echt en zegt nooit dat ze van ons houd ofzo. Als we gaan slapen geef ik haar een kus en trekt ze soms ook een beetje haar gezicht weg, ik blijf het toch maar doen, het is toch normaal? Ze levert veel kritiek op mijn vader, wat hij verkeerd doet, dat hij thuis te weinig klusjes doet en dat hij teveel werkt. Maar hij heeft nou eenmaal een drukke baan. Als me vader dan iets probeert te doen, zeurt me moeder dat het niet goed is gedaan. Bij moederdaghadden we cadeau’s gekocht, een oplader voor het telefoon bijvoorbeeld, het was perongeluk de verkeerde en toen zei ze ‘nou hier heb ik niks aan, die past niet’. Ze wilt ook altijd mooie dingen voor in huis kopen en merkkleding voor ons. Met ons bedoel ik mij en me zusjes, en me vader ook soms. Als ik mijn haar in een staart heb bijvoorbeeld of in iets nieuws wat ik normaal nog niet gedragen heb zegg ze ‘zo loop je voor aap dat is echt niet mooi’ en ik mag niet bepale wat voor kleding ik draag maar zij bepaald dat, als ik zelf kleding ga kopen en het toch draag legt of gooit ze het weg. Want ze denkt dat ik voor gek loopt ofzo, in bijvoorbeeld mom jeans, die ik zelf super leuk vind maar zij niet. Ik hoop dat je nu een beetje een beginnend hebt van de situatie. Nu dit, de manier hoe zij (en me vader) opvoeden heeft veel impact op me zusjes nu vooral. Ik merk ook dat ze gedrag vertonen dat een goed opgevoed kind niet zal doen. Me jongste zusje is echt heeel eigenwijs en heeft nooit gehoord van geduld etc.  Mij oudste zusje schreeuwt heel snel als ze boos is of als iets een beetje niet naar dr zin gaat. Dat ziet ze waarschijnlijk als normaal, omdat me ouders ook heel snel tegen hun schreeuwen als ze iets fout doen. Me zusjes hadden ook eens €50 uit me moeder haar portomonee gestolen en snoep en lekker eten gekocht ervan. Dit is toch niet normaal als kind denk  ik? Als me moeder niet thuis is en me vader voor ons moet zorgen gaat het ook echt helemaal fout, me vader lan ofzo geen orde houden en schreeuwt snel en word snel boos als iets fout gaat. Me jongste zusje luisterd ook echt niet naar me vader alleen. Ze is heel eigenwijs enzo, m vader word dan boos en sleurt haar op haar kamer en zij gaat dan weer daar schreeuwen dat ze eruit wilt en bonkt op de deuren en muren van haar kamer.  Door mijn oma kan ik mezelf nog wel redden, maar ze is pas overleden. Niet geheel onverwachts want ze was ziek(geen Corona) maar het kwam alsnog als een klap op Mn leven, rouwen doe ik dus nog wel. Maar we hebben het er eigk nooit over joe het thuis gaat, met elkaar. Soms met me vader heb ik het erover maar me moeder manipuleert hem geloof ik echt ofzo, gewoon op zo’n narsisctische Manier, want me vader  denkt vgm dat hij niks is en vind zichzelf niet veel waard, dat laat die aanpraten door me moeder. Ik vind dit zo een lastige situatie en ja ik ben echt niet altijd oke, ik ben ook echt een lange tijd depressief gewerst en wilde ECHT weg van huis en eigenlijk zelfs weg van het leven. Nu ben ik niet meer depressief, dat komt door bepaalde vrienden die mij gewoon echt een goed gevoel geven. Daar leg ik gewoon me focus op i.p.v. op thuis. Maar soms weet ik het alsnog even allemaal niet meer en wil ik toch weg hier. Ik ben ook bang voor me zusjes toekomst.. wat moet ik doen?  

en als toevoeging, mijn moeder vind het heeel raar, absurd zelfs dat ik ‘altijd’ in mijn slaapkamer zit. want als ik thuis ben zit ik idd eigenlijk bijna altijd boven, behalve bij het eten enzo. maar ik dacht dat dat heel normaal was voor mensen van mijn leeftijd. en buiten om dat vind ik het ook heel fijn om alleen te zijn en gewoon mijn eigen ding te kunnen doen. dat geeft me toch nog een gevoel van onafhankelijkheid en oh wat zou ik dat graag willen zijn. omdat nu alles precies zo moet zoals mijn moeder het wil, voel ik geen vrijheid en ze wilt niet naar me luisteren als ik haar dat probeer uit te leggen...

 

sorry voor alle typ/spelfouten, want hierin typen werkt niet zo handig haha!

maar ik hoop op iemands advies! (niet standaard advies dat ik met me moeder moet praten want echt het werkt niet, en ik ga dit verhaal misschien binnenkort ook aan mijn mentor vertellen) alvast heel erg bedankt🧡

 


3 reacties

*het is niet dat mijn moeder altijd zo doet, ze kan ook aardig zijn, of in ieder geval gewoon zoals de doorsnede moeder. wat mij ook opvalt is dat ze extra aardig en overdreven onschuldig doet als andere mensen bij ons thuis zijn of er andere mensen bij zijn. dan doet ze alsof ze de leukste moeder is en het bij ons thuis helemaal prima gaat..

Reputatie 2
Badge

Beste mbanoniem,

 

Wat fijn dat je zelf wel de moed hebt om dit verhaal te vertellen. Zelf ben ik een jongen van 12 jaar, maar wat ik zou doen is alles vertellen aan vertouwingspersonen zodat zij je verder kunnen helpen. Als het uiteindelijk echt niet gaat moet je 112 bellen en het hele verhaal nog eens uitleggen.

ik hoop dat je er iets aan hebt

xxx tris

Hey, Ik snap je situatie erg goed. Ik zat zelf ook in iets vergelijkbaars. Voor nu moet je je even geen zorgen maken om de anderen in je familie en kijken naar wat je zelf nodig hebt en wil. Met je moeder praten heeft zo te horen geen zin, dat ken ik ook, maar met iemand anders praten is het beste wat je kan doen. Het maakt niet veel uit wie, zolang jij je er maar fijn bij voelt. Ik weet niet wie je mentor is en of je al met hem gepraat hebt? Je kan namelijk inderdaad met je mentor praten, maar ook met een ander vertrouwenspersoon van school, je huisarts, een vriend(in), een andere docent, een sport trainer ofz, van alles. Kies iemand waar jij je het fijnste bij voelt. Als je aan deze persoon de situatie uitlegt zal hij/zij je er graag bij helpen. Dit hoort namelijk niet. Het kan zijn dat je moeder het niet express doet, maar dat betekend net zo goed dat ze hulp nodig heeft, omdat je als ouder(s) je kinderen en partner niet zo mag behandelen. Bovendien heb jij een fijn en veilig thuis nodig.

 

Je kan daarnaast bij de kindertelefoon je verhaal kwijt en zoeken naar een oplossing of bij Veilig Thuis in gesprek gaan en of je verhaal vertellen of een melding maken en echt in gesprek gaan en een oplossing en hulp vinden. Wat jij fijn vind. Je kan ze bellen of met ze chatten en ze zullen je begeleiden in wat je kan doen. Het kan wel best eng zijn dit te doen, dus zou je misschien eerst met die persoon die je vertrouwd kunnen praten, zodat deze je ook kan steunen en helpen hiermee.

 

Maar onthoudt dat het wel echt belangrijk is dat je iets doet. Ook als het nu niet zo erg lijkt, want je kan er later wel echt last van krijgen als dat nu nog meeviel. Je verdient beter, wat iemand ook zegt. Succes ermee. 
 

groetjes

Reageer