Vraag

oma ernstige aandoening?

  • 23 October 2018
  • 10 reacties
  • 71 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
hoi

Mijn oma is al meer dan een half jaar heel erg benouwd

van de week is er bij me oma 2 dingen gekonstateert.

1. hardfalen
2. iets met de logen

Mijn vraag is....
zou er iemand misschien kunnen uit leggen wat hardvalen is... en hoe dat gaat verlopen?

ik weet 1 ding al het is een best ernstige aan doening...

groetjes
bella 💙

10 reacties

Heyy,
wat vervelend dat je oma dit heeft. Bij hartfalen werkt je hart minder goed en wordt er niet genoeg bloed rondgepompt. Je hartdood ontspant en trekt zich samen, om je bloed rond te pompen, bij hartfalen gaat er iets mis waardoor er minder bloed wordt rondgepompt. Er zijn medicijnen om achteruitgang tegen te gaan, maar je kunt helaas niet voorkomen dat de persoon toch achteruit gaat.
Liefs,
Sleepygirl
hoi sleepygirl
aller eerst bedankt voor je reactie

ff voor mijn duidelijkheid

haar hard pompt minder goed dan die van een ander. en dat gaat ook steeds moeizamer.
stopt haar hard dan ook op een gegeven moment?
weet je ook toevallig dat haar benouwdheid daar door kan komen?

ken jij iemand die dat heeft of heeft gehad?
Hey,
wat je zegt klopt helemaal! Hartfalen zelf laten je hart niet stoppen (in principe), wel is het gevaarlijk als de persoon ineens extreem benauwd is en piepend ademhaalt(dan wordt aangeraden om 112 bellen. Waarschijnlijk zit er dan opgehoopt vocht in de longen Benauwdheid/ kortademigheid, vermoeidheid en het vasthouden van vocht zijn de bekendste symptomen van hartfalen. Die benauwdheid past dus goed in het plaatje.

Hartproblemen zitten in de familie, ik ken verschillende mensen met hartfalen.
het klopt wat je net uit legte. ze piept inderdaad. zij piept eigenlijk de heletijd. ze woond in een verzorgings tehuis. zij bellen nooit 112. zij laten de huisarts komen en dan krijgt ze de zoveelste pretnison of zo iets en dat helpt dan 2 dagen. en dan piept ze weer enorm.


aan de ene kant denk ik ook dat het best logisch dat ze iets heeft gekregen. ze woord volgende maand 89 jaar. dat is best oud vind ik zelf
@Bellablue , ze is inderdaad al best oud. Hartfalen komen al helemaal op een oude leeftijd vaker voor. Ze weten in het verzorgingstehuis vast wat ze doen!
ik weet ook wel dat ze het goed doen...
maar mijn oma zegd ook als ik zo met die benouwdheid moet leven dat ze er niet meer wilt zijn. maar ik wil dat niet in het moeilijkste periode van mijn leven was ze er voor mij. als mijn broer boos was rende ik het huis uit en kon ik daar blijven tot we gebeld werden dat het thuis rustig was. ik mis die momenten gewoon maar dan wil ik haar niet ook missen.

sorry moest dit even vertellen. misschien was het een beetje off topic.

groetjes
Bella💙
@Bellablue , dat snap ik heel goed lieverd! Als je ooit met iemand wil praten ben ik er voor je.
sleepygirl super lief van je dat je er voor me wilt zijn 💙

mag ik misschien weten wie in van jou familie dit heeft? als je het niet wil vertellen snap ik het
@Bellablue mijn vader, oom een tante hebben alle drie hartfalen. Maar heel veel andere familieleden hebben andere hartproblemen xx
Hey

Ik ben vandaag bij me oma langs geweest.
Ik kwam binnen en ik hoorde dat ze piepte harder dan normaal. Ze zij ook dat ze het benouwder is dan normaal. Ze zij ook dat ze de hele tijd misselijk was. Dat ze minder at en ze at al weinig. Toen kwam er een verpleegster binnen. Die zij dat ze weinig at en dronk. Dat ze niet naar haar therapieën is geweest. En dat ze deze week weer 2 extra medicijnen heeft gekregen ook meer pufjes voor de benauwdheid. Ze was echt heel kort adement. En ze had heel weinig energie.

Reageer