Skip to main content
Vraag

Nooit op vakantie

• April 27, 2025
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi!

mijn droom is om op vakantie te gaan. Dit kan ik nooit doen met mijn familie en dat vind ik heel jammer. We hebben er niet genoeg geld voor. Als het meivakantie is of zomervakantie heb ik nooit iets te vertellen aan de klas en dit vind ik heel jammer. We doen met school altijd opdrachten met wat je in de vakantie hebt gedaan en ik heb dan gewoon niks om te vertellen. Ik kan nooit met vrienden afspreken omdat ze altijd lang op vakantie gaan..

Dus ik heb een vraag,
is er een soort goedkope vakantie iets wat gezinnen die het niet heel breed hebben kunnen krijgen ik heb hier weleens van gehoord maar ik heb ook al gezocht voor opties van gratis vakanties voor gezinnen met een laag inkomen maar wij komen hiervoor niet in aanmerking

en als dat er wel is is het dan raar om dat naar min ouders te sturen? Ik weet dan niet hoe ik het hun moet vertellen 

ik weet dat ze ook heel graag een keer op vakantie willen 

weet iemand misschien iets ?

4 reacties

• April 28, 2025

Hi,

Er bestaat in Nederland de Stadspas voor gezinnen die niet veel geld hebben. De Stadspas biedt gratis of goedkope activiteiten aan die je in de vakantie kunt doen.

Je zou ook naar buurlanden kunnen gaan zoals Frankrijk, via een georganiseerde tour, want die zijn misschien wat minder duur dan dat je het zelf moet regelen.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • April 28, 2025

Je hebt in Frankrijk gemeentelijke campings waar je voor weinig geld je tentje kunt zetten.  Je kunt boodschappen doen in de plaatselijke winkels en bij de bakker en dan ben je voor je eten niet duurder uit dan thuis.

ik weet niet hoe oud jij bent maar als je 16 bent of ouder kun je als begeleider mee met reizen voor kinderen (sportkampen of zo); in ruil voor wat oppaswerk heb je dan wel een gratis reis en misschien ook nog wat zakgeld.

Scoutinggroepen gaan ook vaak op kamp naar het buitenland en soms verdienen ze het geld daarvoor met klusjes - is dat misschien iets voor jou?  Is heel gezellig, die scouting.  

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 8, 2025

Hoi ​@hoianoniem123! Wat vervelend dat je niet mee kunt op vakantie met je familie en dat je je daardoor soms buitengesloten voelt, vooral op school. Dat is echt niet leuk. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden voor goedkope of gesubsidieerde vakanties voor gezinnen met minder geld, zoals bijvoorbeeld vakanties via organisaties zoals Vakantieparticipatie of Stichting Jarige Job die soms ook dagjes uit of korte trips regelen.

Of gemeentelijke regelingen of fondsen voor gezinnen met een laag inkomen (bijvoorbeeld via het Wmo-loket). Soms bieden ook kerken, sportclubs of buurtorganisaties ook betaalbare of gratis activiteiten aan in vakanties.

Het is helemaal niet raar om hierover met je ouders te praten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je iets hebt gevonden wat misschien leuk en betaalbaar is, en dat je het fijn zou vinden om samen te kijken of dat mogelijk is. Misschien vinden ze het juist fijn dat jij dit bespreekt, en kunnen jullie samen een plan maken.

xx liefs Wolf 🐺

• August 15, 2025

@hoianoniem123  Misschien kun je aan een vriend/vriendin je situatie uitleggen en vragen of je een keer met hun mee mag. En wat eerder gezegd is dat jou gemeente misschien ook mogelijkheden heeft en als je niks op de site kan vinden laat dan je ouders naar de gemeente bellen. Suc6