Vraag

Niks mogen en ruzie

  • 8 May 2018
  • 1 reactie
  • 124 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyhoi, ik ben een jongen van 16 en zit met een probleem. Mijn ouders zijn vaak heel aardig en zorgen goed voor mij maar toch voelt het altijd alsof ik vrij weinig van ze mag. Als ik naar een feestje van vrienden wil wordt dit vastberaden afgeslagen door mijn ouders. Hierdoor voel ik me vreselijk buitengesloten.
Diezelfde avond krijg je snaps binnen van dat feestje en voel ik me nog slechter. Ik ben ook begonnen met het af en toe negeren van mijn ouders omdat ik er zo gek van wordt. Ik voel me ook steeds meer op mijn gemak met dingen doen die niet mogen of af en toe weglopen.
Wat moet ik hiermee aan?

1 reactie

Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Je ouders beschermen je nog (te) veel. Je zal waarschijnlijk enig kind of de oudste van het stel zijn. Ze behandelen je een beetje alsof iemand die 14 jaar oud is, qua vrijheid. Dit is overig niet gek. Je hebt pech dat je niet een oudere broer/zus hebt. Dan was het bij jou met allemaal wat losser geweest.

Een ouder zijn is lastig. Ze moeten alles voor de eerste keer uitvinden, net zoals jij. Ik begrijp heel goed dat je er gek van wordt en misschien daarom ook juist tegen de regels in gaat.

Het beste zou zijn er rustig met je ouders over te praten. Laat ze weten dat je 16 bent en echt wel wat meer zelfstandig kan en ook moet worden. Je moet het een beetje zelf beginnen uit te vogelen en ja je zal weleens op je bek gaan, maar dat hoort erbij.
Als dat er allemaal niet in wil, kun je ook aangeven dat al je vrienden en vriendinnen wel naar onschuldige feestjes mogen en veel vrijer zijn.
Niks is een garantie tot verandering, maar het is goed er een dialoog over te hebben. Dan weten je ouders waar je mee zit en zullen ze vast wel wat losser worden.

Mocht het allemaal niet werken, zeg je volgende keer dat je bij x thuis hebt afgesproken om te gamen of zo iets. Niemand zal je dan weerhouden om naar een feestje te gaan. Als je te maken hebt met een strenge bedtijd gaat dit niet lukken. Dan zul je wel moeten aangeven dat je naar een feestje gaat en dan moeten vragen of je een keer wat later thuis mag komen.

Reageer