niet zelfstandig genoeg door ouders

  • 8 August 2020
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoii. Oke ik ga proberen mijn ‘probleem’ zo goed mogelijk uit te leggen haha. Ik ben een meisje, 13 jaar maar waar ik mee zit is dat mijn ouders mij niks alleen laten doen…. SERIEUS NIKS. Ze denken volgens mij dat ik niet zelf ijskoffie kan maken, dan gaat het altijd zo: ik zeg gewoon dat ik ijskoffie ga maken en dan gaat mijn moeder gelijk opstaan en zeggen Nee wacht dat doe ik wel. …  alsof ik het niet zelf kan! Dit is natuurlijk een klein voorbeeld maar ik kan er nog 1000opnoemen. Vriendinnen van mij koken soms al zelf en maken zelf lunch om mee naar school te nemen maar mijn ouders laten me dat nooit doen. Is het normaal dat je ouders nog je brood smeren als je 13 bent? Of hoor je dat zelf te doen?  Ook als ik weg ga naar school, gaat mijn moeder zich er helemaal mee bemoeien of ik mijn tas al heb in gepakt of niet en als ik weg ga zegt ze 100keer dat ik mijn fiets licht aan moet doen. Ik mag niet in het donker fietsen, terwijl mijn vriendinnen dat wel mogen. Mijn vriendin stelde een keer voor om samen in de vakantie alleen een hotel te boeken, en haar moeder vond dit goed. Ik had gezegd dat mijn ouders dat niet goed vinden maar nu wilt ze bijvoorbeeld een dagje met de trein naar een andere stad om te gaan shoppen. Ook dit vinden mijn ouders niet goed. Ik ben ook nog nooit alleen met de bus/trein geweest. Ik kan nog wel 1000voorbeelden opnoemen maar ik denk wel dat jullie het begrijpen. Het is niet dat mijn ouders streng zijn, dat totaal niet. Maar ik vind het irriTant dat ze denken dat ik die dingen niet zelf kan. Hebben jullie dit ook? Mogen jullie deze dingen al? Is dit normaal of zijn mijn ouders te overbezorgd? Wat kan in het beste doen?  Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen?? Dat zou mij enorm helpen! Bedankt!!


3 reacties

Badge

hii 

ik ben een meisje van 13.mijn ouders zijn altijd best makkelijk geweest dus ik mag wel zelf koken in het donker fietsen enzovoort.

Maar heb je het er al eens over gehad met je ouders? dat je het ook wel zelf kan en stel ze vinden dat niet goed dan laat je dat ze zien. Stel je voor je moeder is aan het koken ofzo kan je haar misschien helpen dan laat je zien dat het je ook alleen lukt! ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb groetjes mij

Badge

Hey,

Ten eerste (sorry voor de kut reactie) Het is volkomen normaal dat je moeder dit doet..

Want ze wil je graag beschermen.

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad, 

• Als ik jou was zou ik het gaan BEWIJZEN dat je het kan.

Als je ouders naar beneden komen, en je hebt al je eten al gepakt, of ze komen thuis en er is al gekookt..

 

Dat soort dingen.

 

Als ze meer vertrouwen in jou heeft, gaat ze je ook meer “vrijheid” geven

 

Veel suc6

• Apollo :3

Ik snap inderdaad heel goed dat je ouders je willen beschermen (ze slaan daar misschien een beetje in door, maar ja, nog altijd beter dan ouders die het geen reet kan schelen wat je doet). Wat die huishoudelijke dingetjes betreft, kan je gewoon aangeven dat je oud genoeg bent om dit zelf te doen/te gaan leren. Leg uit dat je geen klein kind meer bent en dat je gerust dingen zelfstandig kan.

Dit zal voor protectionistische ouders even wennen zijn (vooral als jij het oudste kind bent) maar dat zullen ze dan maar moeten accepteren. Ze kunnen niet je hele leven je handje vasthouden.

 

Groetjess

Reageer