Skip to main content

Niet religieus zijn in een religieus huishouden.

• December 22, 2025
  • 1 reactie
  • 45 Bekeken

Dus. Ik ben 16 jaar en woon in een redelijk streng e islamitische huishouden. Ik ben zelf niet gelovig, en heb dat al proberen uit te leggen aan mijn moeder. Het schuld gevoel is killing. Ik heb ook een geweldige vriendin die ik al 4 jaar ken waarmee ik samen ben. Mijn ouders haten haar eigenlijk voor geen reden. Mijn punt is dat ik niet weet wat ik mort doen, ik wil tijd spenderen met mijn vriendin en een vrijheid van religie hebben, maar ik heb het gevoel dat dat onmogelijk is zolang ik minderjarig ben. Ik ben tempted om misschien te vragen of ik me ergens anders zou kunnen  vestigen of iets in die richting. Idk. Is er iemand die misschien een beetje hetzelfde meemaakt en tips heeft, of iemand die al een stuk verder is dan ik en me een beetje kan helpen. Alle tips zouden me erg goed doen. Thanks:)

1 reactie

ChotehBeMachshava
Forum|alt.badge.img

Hoi. Ik weet niet goed hoe ik dit moet zeggen, maar ik snap je wel. Ik geloof zelf wel, echt, maar bij ons is het zo streng dat het vaak meer angst is dan iets warms. Altijd het gevoel dat je iets verkeerd doet. Dat schuldgevoel zit diep.

Dat met je vriendin herken ik. Iemand die goed voor je voelt, en toch zeggen ouders meteen: dit mag niet, dit is fout. Dan voel je je alsof je moet kiezen tussen eerlijk zijn en braaf zijn. En wat je ook kiest, het voelt verkeerd.

Zolang je 16 bent zit je vast, daar draai ik niet omheen. Dat is gewoon zo. Ik probeer zelf vooral te doen wat ik kan zonder alles kapot te maken: volhouden, rustig blijven, kleine momenten voor mezelf. Grote stappen maken alles vaak alleen maar gevaarlijker.

Je bent niet slecht omdat je dit wilt vind ik. Ik snap hoe moeilijk dit kan zijn.