Skip to main content

niet moedertaal kunnen

• December 13, 2025
  • 3 reacties
  • 55 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben geboren in nederland en ben Turks, maar ik was nooit Turks aangeleert. Mijn broer kan wel best oke turks maar, mijn zus kan niet heel goed turks maar zeker beter dan mij. Omdat ik niet Turks kan kan ik ook niet praten of goed communiceren met veel van mijn familie en dit zorgt ervoor dat ik ook niet veel weet over mijn familie, namen, wie mijn neven zijn, relaties etc. Iederekeer dat ik wel hun zie gaat het altijd of ik al Turks heb geleert of niet. Mijn moeder vraagt ook aan me af en goe hoezo ik geen Turks kan ookal praat zij Turks thuis, ik snap wel zoon beetje wat ze bedoelt en ik kan een paar steekwoorden maar de zinnen zelf snap ik niet. Ik vraag me dan altijd af, hoezo zij me niet het dan aanleerde?!? Als zij zograag wilt dat ik Turks kan hoezo deed ze dan niks ervoor. Ook sommige van mijn vrienen noemen mij een nep Turk omdat ik geen turks kan en niet veel weet over de cultuur, ik begin er een beetje onzeker van te worden. Ik zou het misschien wel willen leren maar het voelt al zo laat en het is zoon grote taak om een hele nieuwe taal te leren. Ik ben niet eens zo goed in nederlands hoe moet ik nou turks leren hhahah. Maar ja dat was het zo'on beetje. Als je advies hebt of gwn iets wil zeggen over mijn situatie  zou ik het graag willen horen!!!

3 reacties

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • December 13, 2025

Hey je hebt ook apps waarmee je talen kan leren waarmee je maar 5 minuutjes per dag moet oefenen , zoals duolingo. Dan keer je het langzaam zonder heel veel te moeten doen 😊 succes.

Liefs Yusa 😘😘

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • December 13, 2025

Mijn vader is Tsjechisch en heeft altijd Tsjechisch met ons gesproken. Ik ben wel altijd in het Nederlands naar school geweest dus mijn Tsjechisch is niet super goed maar ik snap wel hoe de taal werkt.  Jij hebt ongetwijfeld hetzelfde: jij kent misschien niet zo heel veel woorden maar je snapt wel de grammatica want je bent ermee opgegroeid.  Je moet gewoon heel vaak omgaan met mensen die Turks spreken en je kennis gaat met sprongen vooruit. Dat heb ik ook als ik 2 weken bij mijn grootouders heb gelogeerd: mijn Tsjechisch is dan 2 keer zo goed als daarvoor.  Doen!

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • January 11, 2026

@Coolsteguydiejeooithebtgezien Je kunt op Doulingo oefenen