Skip to main content
Vraag

niet kunnen dragen wat ik wil dragen

• May 25, 2025
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyyy, mensjes. Ik ben een meisje van 14 jaar en ik ben een beetje bezig met mn eigen kledingstijl enzo te ontwikkeling, ik hou heel erg van de 90s streetwear style (baggy broeken, jorts, bandana's, grillz, etc.) ik vind het gwn heel mooi en ik denk ook dat het mij zal staan plus ik kom zelf uit Amerika en daar is die style een beetje onstaant dus daarom vind ik het zelf nog leuker (ik ben geadopteerd door 2 blanke mensen en ik ben zelf donker, sos, nee grapje grapje, soortvan lol) dus ja mn ouders hier in nl snappen mijn cultuur niet zo en vinden daarom dat het maar '’vormeloze hobbezak kleding'’ is en elke keer als ik hun foto's laat zien van die kleding worden er dit soort dingen gezegd; '’kom op joh meissie ff serieus je gaat toch niet in dit rondlopen dan kan ik net zo goed een vuilnis zak voor je kopen en trek je dat aan'’ of '’nou zeg,  je hebt echt een hele mooie lichaamsvorm waarom ga je dat verstoppen onder zulk losse kleding'’ etc etc. Mijn moeder heeft veel liever dat ik jurkjes, croptops en rokjes draag omdat het '’bij mijn lichaam past'’, ja sorry hoor mr dikke lul ik ga niet rokjes enzo dragen omdat mn ma vind dat het bij mn lichaam past terwijl ik me daar helemaal niet fijn bij voel (komt deels door opmerkingen die sommige mensjes op straat maken) dus ja anyways lang verhaal kort, ik heb hulp nodig om mn pa en ma over te halen dat ik gwn lekker zelf mag bepalen wat ik draag. 

XOXO pipi lankous ofzo weet ik veel.

2 reacties

• May 29, 2025

Hallo,

Misschien moet je je ouders vertellen dat je je niet prettig voelt bij de kleding die je moeder voorstelt ook al past die bij je lichaam en dat je je gewoon heel fijn voelt bij die andere kleding vanwege je roots, ook al vinden zij dat niet. Aangezien het adoptieouders zijn zullen ze je waarschijnlijk wel begrijpen.

Laat je weten hou het gegaan is?

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Philly123 ,

Allereerst: wat vet dat je zo bewust bezig bent met je eigen stijl en expressie! De 90s streetwear vibe is niet alleen stijlvol, maar ook krachtig. Het vertelt een verhaal, jouw verhaal. En het is helemaal logisch dat je je daarin thuis voelt, zeker omdat het verbonden is aan jouw achtergrond en cultuur.

Wat je ouders zeggen komt waarschijnlijk voort uit onbegrip en een ander referentiekader. Ze zijn opgegroeid met andere ideeën over “mooie kleding” en vinden het lastig om iets te waarderen dat ze zelf niet kennen of herkennen. Maar dat betekent niet dat ze het niet kunnen leren begrijpen. Wat helpt: praat rustig met ze, leg uit dat dit voor jou niet zomaar een modekeuze is, maar een manier om jezelf te leren kennen en uit te drukken. Dat het je niet alleen zelfvertrouwen geeft, maar je ook helpt om verbinding te voelen met een deel van jezelf dat je nog aan het ontdekken bent. Zeg dat je je in jurkjes en rokjes niet jezelf voelt, en dat je juist in streetwear tot bloei komt.

En als ze weer met opmerkingen komen over je lichaam of "vormloze kleding", kun je ook benoemen dat kleding niet bedoeld is om andere mensen te pleasen, maar om jezelf in te kunnen zijn. Je hóeft je lichaam niet te laten zien om mooi te zijn, je bent mooi wanneer je je goed voelt in wat je draagt.

Misschien kun je zelfs voorstellen om een keer samen naar een modeshow of documentaire over streetwear te kijken, of laat ze zien hoe die stijl ook echt betekenisvol is voor veel mensen wereldwijd. Geef ze tijd. Soms duurt het even voordat ouders snappen dat hun kinderen hun eigen pad bewandelen, maar als je eerlijk blijft, respectvol én duidelijk over wat het voor jou betekent, is de kans groter dat ze het uiteindelijk gaan accepteren.

Dus: hou vol, blijf trouw aan je gevoel en blijf vooral lekker jij. Jij bent de baas over je lijf, je stijl en je identiteit. Niemand anders. 💖

xx liefs Wolf 🐺