Skip to main content

Niet begrepen door mijn ouders rond mijn menstruatie

• January 6, 2026
  • 6 reacties
  • 68 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik ben 13 jaar en ik ben sinds mijn 11e ongesteld.

Ik heb geen menstruatiepijn, maar ik heb wel sterke hormonale stemmingswisselingen.

Die beginnen al dagen vóór mijn menstruatie en stoppen pas dagen ná mijn menstruatie.

Mijn ouders begrijpen dit niet. Ze zeggen dat ik me aanstel en dat het in mijn hoofd zit.

Ze maken opmerkingen over hoe ik kijk en hoe ik loop en zeggen dat ik me normaal moet gedragen.

Ze verwachten dat ik mijn emoties kan stoppen, maar dat lukt mij niet.

Hierdoor krijgen we vaak ruzie. Dat maakt mij boos en verdrietig.

Ik heb geprobeerd het rustig uit te leggen door iets op te schrijven, maar mijn moeder heeft dat papier gescheurd.

Ik voel me niet serieus genomen en machteloos.

Ik wil geen ruzie met mijn ouders, maar ik weet niet meer wat ik moet doen.

Ik wil graag weten of wat ik meemaak normaal is en hoe ik hiermee om kan gaan als mijn ouders niet luisteren.

6 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 6, 2026

Hoi,

Zoals in je vorige paar topics zie ik dat je nog steeds last heb van je menstruatie en humeur en dat je ouders je vervelend behandelen.

Is het misschien een idee om eens veiligthuis.nl te bellen of dat samen met de Kindertelefoon te doen via Kindertelefoon.nl/bellen?

Succes.

Groetjes,

ghast

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • January 6, 2026

Waarom negeer je ouders niet die dagen .

Alleen vind ik het raar dat je moeder zo praat die moet wel weten wat het inhoudt.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • January 7, 2026

hallo ​@justGhast en ​@NN15000 dat is wel een goed idee, alleen ik kan me ouders niet negeren die dagen omdat ze roepen me als ze me nodig hebben.

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • January 7, 2026

ja maar doe dat dan en zeg er verder weinig tegen .

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • January 8, 2026

Hoi ​@NN15000 , dat is een goed idee, van je. Dankjewel.

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 9, 2026

hii

ik heb zelf niet heel veel meer toe te voegen. maar wat ik nog wel wil zeggen is dat je je gedrag niet moet veranderen omdat je ouders het niet begrijpen. je mag je anders voelen tijdens je menstruatie. en voor de rest ben ik het helemaal eens met de anderen.

liefs vie