Skip to main content

Naar mijn moeder of naar mijn vader op belangrijke datum?

• January 22, 2026
  • 0 reacties
  • 23 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo iedereen ik zit met een probleempje. Binnenkort is de mundan sanskaar (spreek uit: moeran sanskaar) van mijn babybroertje. Qua hoe belangrijk het is kan je het vergelijken met een doopfeest. Het is een eenmalig hindoeritueel waarbij de baby als die 4 maanden is wordt kaalgeschoren en 'gezuiverd' wordt. Mijn vader en stiefmoeder willen graag dat ik er bij ben.

Het probleem is alleen: Mijn moeder wilt dit niet. Toen mijn ouders gingen scheiden hadden ze in een convenant afgesproken dat we (mijn zusje en ik) op die datum bij mijn moeder zijn, omdat ze op die dag de diagnose kreeg van stadium 4 kanker. Nu er sinds 2021 geen sporen van kanker meer zijn, gaan we meestal uit eten om de dag te herdenken (Dit jaar ook). Het is nu 8 jaar sinds de diagnose.

Mijn vader zegt dat hij alleen rekening heeft gehouden met de weekenden (om het weekend) wanneer we bij hem zijn en was vergeten van die datum, maar mijn moeder gelooft dit niet. Zij vindt dat mijn vader vaker dingen inpland op haar belangrijke dagen, ook daarom wil ze ons niet sturen.

Sindsdien durf ik geen besluit te nemen, omdat ik vind dat de situatie heel ingewikkeld is geworden. Mijn vader probeert mij en mijn zusje telkens weer te overtuigen om er te komen en heeft ook gevraagd aan ChatGPT of de kinderen in deze situatie naar de mundan gaan of met de moeder meegaan. ChatGPT zegt dat alhoewel mijn moeder gelijk heeft volgens de afspraak, uit het belang van de kinderen naar de mundan moeten gaan en dat mijn vader beter moest opletten op de dagen. 

Mijn ouders krijgen hulp met het communiceren via een instantie. Die instantie gaat nu nadenken over een voorstel. Morgen gaan ze weer overleggen hierover.

Ik heb ook het gevoel dat mijn vader en stiefmoeder mij en mijn zusje proberen te guilt trippen om ons schuldig te laten voelen als wij niet naar de mundan gaan. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ik mijn zusje benadeel en ze zeggen ook bijvoorbeeld dingen als :'Dan zitten jullie maar in het restaurant, terwijl jullie broerrtje kaalgeschoren wordt.  Mijn vader zegt ook dat mijn zusje wel naar de mundan wil gaan, maar dat niet durft te zeggen. Ik denk persoonlijk ook dat mijn zusje een beetje bang is voor mijn moeder, maar dat is voor een andere keer.

Het punt is: ik weet niet wat ik moet doen voor de meest rechtvaardige oplossing en hoe ik in deze situatie een goede broer kan zijn.

Hopelijk kan iemand helpen. Heeeeel erg bedankt alvast😄.

Flippers

( data weggehaald door de Kindertelefoon vanwege anonimiteit )