moeilijke thuissituatie, wie heeft tips?

  • 29 October 2022
  • 4 reacties
  • 137 Bekeken

Badge

Als ik eerlijk moet zijn ga ik niet liegen. Dit hele gebeure bij mij thuis is nu al gaande sinds 2017. Dus sinds ik 10 was of zoiets. Rond die tijd hadden mijn zus en mijn moeder erg veel ruzie (ik weet niet meer waarom maar er was altijd ruzie in huis). Altijd geschreeuw en altijd tranen van mijn zus. Ik had zelf nooit door wat er aan de hand was tot dat drie jaar geleden ik volgens mijn moeder “de pubertijd in ging”. Ik zat tegen die tijd al in de eerste of tweede van de middelbare school en ik was mezelf een beetje aan het ontdekken. En ik denk dat het het eind van de tweede klas was waar alles fout ging tussen mn ouders (en dan vooral mn moeder) en mij. 

In het eind van de tweede klas was ik mezelf een beetje aan het ontdekken, ik kwam erachter dat ik niet alleen op jongens val, toen voelde ik dat ik niet in het juiste lichaam zat en het ging maar door en ik was gewoon aan het experimenteren met mezelf, mijn sexuele  geaardheid en mijn geslacht. (ik ben er nog steeds niet over uit maar ik denk nu gewoon van “ik kijk wel wat er gebeurd en met wie ik samenkom). Maar terug naar mijn verhaal. Ik hoorde altijd maar dat ik zon lief meisje was die nooit over iets zeurde “een droomkind” zeiden mijn ouders vaak. Toen ik mezelf beter leerde kennen is dat deels weg gevallen, ik was klaar met dat mensen maar over mij heen bleven lopen en ik begon voor mezelf op te komen. Veel docenten op school waren blij om dat te zien en ik werd blij daarvan.

Tegen die tijd kwam ook kanker terug bij mij oma. Mijn moeder en mijn oma waren nooit echt close, gezien mijn moeders jeugd. En toen we erachter kwamen dat kanker terug was in mijn moeder haar lichaam zei mijn moeder tegen mijn zussen en ik: “ze kan dood vallen en het kan mij geen ene pleuris schelen.” en wel meer dingen. 

Mijn moeder verbood mij vervolgens om afscheid te nemen van mijn oma, aangezien ik 13 was en mijn zussen 20 en 27 kon ze hun niet tegen houden. Toen de crematie/het allerlaatste afscheid van mijn oma plaatsvond hebben mijn zussen mij stiekem meegenomen naar de crematie en zijn we de hele dag weg gebleven. Toen ze hier later achter kwam was ze super boos maar daar ga ik niet op in. 

Na de crematie hebben ik en mijn zussen + allebei hun vriend en man goed gepraat. Tegen die tijd was mijn moeder al tientallen keren tegen mij uitgevallen en dingen naar mij gegooid en gedreigd mij dingen aan te doen. Het bleek toen dus dat alles wat mijn moeder bij mij doet, ze ook bij mijn zussen heeft gedaan. 

Sinds dien zijn mijn zussen en ik heel erg veel closer geworden en staan ze (veel meer) voor mij klaar, ook hun vriend en man helpen mij nu heel veel en ik weet dat mijn oudste zus haar man alles voor mij zou doen. 

Maar sinds dien is alles ook veel erger geworden.

Als voorbeeld zou ik even het einde van de relatie tussen mijn zus en haar nu exvriend gebruiken als voorbeeld wat mijn moeder allemaal zegt: “ik vermoord hem, als ik hem zie lopen als ik in de auto zit rij ik hem zo hard aan dat hij alle botten in zn lichaam breekt. (dit tegen mijn zus) Als ik hem ooit hier zie pak ik een mes uit de keuken en steek ik hem zo veel keer dat zelfs God hem niet meer kan herkennen.” en dat geschreeuwd. 

Dagelijks hoor ik hoe ze wilde dat ik dood was, wat voor een kut kind ik ben, dat ze wilde dat ik verdwijn uit haar leven. You get what im going at. 

Over de jaren kwam ook de schoolarts langs op school en gaf ik keer op keer aan dat ik me niet fijn voel thuis en dat ik het echt niet meer zie zitten. Keer op keer werd er tegen mij gezegd “Iedereen heeft wel eens ruzie met zijn ouders, dat is normaal.” Reageren daarom kon ik niet omdat ik keer op keer aan het huilen was. Als ik me op school ziek moet melden moet ik eerst toestemming vragen aan de teamleider; ze is echt super aardig maar ik kan de tranen in mijn ogen niet stoppen voor ik het eerste word uit kan spreken. 

Deze problemen zijn nu al zo lang bezig, en ik heb om zo veel hulp gevraagd maar er word niets aan gedaan. Tijdens mentor ouder+leerling gesprekken op school doet mijn moeder poeslief en alsof er niks aan de hand is, en zodra we thuis zijn krijg ik weer een hele lading over me heen met dreigementen en hoe ze wilde dat ik dood ben. 

Ik kan hier uren op door gaan maar ik wil weg hier. Versta me niet verkeerd, ik wil blijven leven, echt waar, ik wil mijn dromen uit laten komen, ik wil genoeg dingen doen. Maar ik ben bang voor mijn eigen leven door mijn moeder. Heel mijn familie denkt het; mijn moeder is een bedreiging voor haar familie. Ik ben oprecht bang voor haar en mijn eigen leven. Ik probeer alles om altijd rustig te blijven en haar uit haar “gevaren” zone te houden maar het lukt niet. Niks wat ik doe is goed. 

Ik ben bang en ik wil weg uit dit huis. Heeft iemand tips hoe ik nog 3 jaar hier kan blijven zonder haar boos te maken of gewoon tips om zo min mogelijk thuis te zijn. Of hoe ik hulp kan vragen op school of ergens anders. 

 

liefs, zoey


4 reacties

Reputatie 2
Badge +1

mhm. goede avond dit is echt kut vr je maar op je 15de uit huis mag nie helaas. anders zal ik het ook doen misschien kan je aan je zus vrahen of je met haar mee mag (als zee uit huis is ) mr uit je meer als je vrageen hebt 

Reputatie 6
Badge +5

Hey! Jouw thuissituatie klinkt echt niet oké! Je moet op zoek naar hulp, want dit is gewoonweg gevaarlijk! Wat als ze je echt een keer iets aandoet?

Ik zou je kunnen aanraden om een keer met iemand op school erover te praten. Misschien een vertrouwenspersoon of een mentor? Ook de aardige teamleider klinkt als een goede optie! Misschien wil je daar wel graag blijven wonen, maar ik weet niet of dat op lange termijn goed is voor je. Als je hier met iemand over in gesprek gaat, kan dit nieuwe inzichten opleveren. Zou je misschien bij een van je zussen kunnen gaan wonen? Of kan je (tijdelijk) bij een vriend(in) wonen? Ik weet niet of die thuissituatie je positie in het leven verbetert.

Je kan natuurlijk ervoor kiezen niet hulp te zoeken en thuis te blijven wonen. In dat geval zou je je zo koest mogelijk moeten houden. Zorg dan ook dat je veel weg bent. Ga na school niet direct naar huis, maar blijf leren op school of bij vrienden. Of zoek een baantje of een sport, gewoon een andere bezigheid waar je druk mee kan zijn. Dit kan, maar ik weet niet of het gezond is om thuis te blijven wonen. In deze levensfase hoor je je juist een beetje af te keren van je ouders, dat is normaal.

 

Dus zoek hulp of maak het goed met je moeder. Dit lijken de opties als het aan mij ligt.

 

Wat je ook kiest, heel veel succes en ik hoop dat het je situatie verbetert!

 

xxx

Reputatie 7
Badge +6

@zzzooeeey 

Hoi,

Jouw thuissituatie klinkt niet goed. Wat goed dat je al hebt geprobeerd om hier hulp bij te krijgen. Moeilijk voor je dat jouw hulpvraag niet goed gehoord of begrepen wordt. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

De Kindertelefoon heeft, als dat nodig is, de mogelijkheid om je in contact te brengen met Fier of met Veilig thuis.  Je kunt daar terecht voor hulp. Je mag daar ook zelf contact mee opnemen. Dat kan ook anoniem, als je wilt kijken wat voor een hulp zij jou zouden kunnen bieden.

https://www.fier.nl/

https://veiligthuis.nl/

 

Sterkte! Groetjes, Mariska (De Kindertelefoon)

Reputatie 7
Badge +15

Hoe gaat het nu?! @zzzooeeey 

 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reageer