Vraag

moeilijke keuze over vader zien

  • 22 April 2022
  • 5 reacties
  • 106 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo

Ik zit voor de moment in een heel moeilijke situatie mijn ouders zijn gescheiden mijn papa drinkt altijd heel veel en rookt veel wiet nu na 6 jaar heb ik de keuze om hem nooit meer te zien of om hem heel af en toe te zien en dit is voor mij een heel moeilijke keuze dus ik zou willen vragen voor hulp want de ene keer is mijn vader kij tof en de andere keer is hij zo dronken dat ik hem moet helpen in bed te stappen zonder om te vallen hij drinkt trouwens vodka,whisky,bier

Dus daarom is het zo een moeilijke keuze snap je hopelijk


5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @JESSE 420 ,

toen ik alleen de titel zag, dacht ik dat het niet zo’n moeilijke keuze zou zijn, maar toen ik je topic las, begreep ik dat het idd een lastige keuze is.

Mag ik vragen of je alleen met je papa daar woont of wonen er nog andere broers of zussen of een vriendin van je vader of iemand anders?

Als jij de enige bent die voor hem moet zorgen als hij dronken is, lijkt me dat echt heel zwaar voor jou. Lukt het dan wel om naar school te gaan en huiswerk te maken en moet je ook het huis schoonhouden dan?

Kun je iets zeggen over hoe de verhouding is tussen ‘leuke papa’ en ‘niet leuke papa’. Is dat bijvoorbeeld 90% leuk en 10% van de tijd niet leuk of omgedraaid of meer 50-50.

Woon je de hele tijd bij je papa of de helft ook bij je mama en/of zou je ook bij iemand anders kunnen wonen als het niet lukt om bij je papa te blijven, omdat hij misschien niet altijd goed voor je kan zorgen. Het lijkt me heel zwaar voor jou.

Drinkt je papa elke dag of soms een paar dagen wel en dan weer een paar dagen niet of overdag niet, maar ’s avonds wel?

Krijg(en) jij en/of je papa hulp van iemand?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar om een goede beslissing te maken moet je volgens mij van alles mee wegen.

Natuurlijk moet het een beslissing zijn waar jij je ook goed bij voelt. Je wilt papa aan de ene kant helpen waar nodig is, maar voor kinderen is dat soms niet te doen als de situatie thuis heel moeilijk is.

Vind je het moeilijk om een beslissing te nemen die het beste voor jou zou zijn op dit moment, omdat je dan het gevoel hebt dat je papa dan in de steek zou laten?

Het mooiste zou zijn dat je papa hulp zou krijgen om minder te drinken of helemaal te stoppen met drinken. Dat er verder een volwassen iemand jullie helpt met praktische dingen, zoals het huishouden en eten enzo. Dan wordt papa geholpen en kun jij je school afmaken (ik gok dat je op school zit).

Heb je er al eens met anderen over gepraat?  Familie of hulpverlening, misschien iemand op school, zoals een mentor of leraar?

Pfoe, lastig, net wat jij ook al zei.

Waarom heb je nu alleen de keuze tussen papa niet meer zien en papa heel af en toe zien?

Kun je niet tijdelijk ergens anders wonen en dat papa hulp krijgt bij het ‘afkicken’ en dat je hem dan af en toe ziet en als het over een tijdje weer beter met hem gaat dat je dan weer vaker bij hem bent en misschien ook wel weer bij hem kan wonen. Als jij dat zou willen natuurlijk.

In Nederland heb je Veilig Thuis, je zou eens een kijkje kunnen nemen op hun website https://veiligthuis.nl

Ik weet niet of er in België ook zoiets is en hoe dat heet, want het klinkt alsof jij Vlaams/Belgisch bent en dan kun je beter op een site uit België kijken. Ik heb op google gezocht en vond een site van Veilig Thuis België: https://fjc-veiligthuis.be/wat-doen-wij/

Misschien kun je eens op hun site kijken voor meer hulp of heb je al contact met hulpverleners?

 

Tussendoor wil ik even aan de @Kindertelefoon vragen of dit een goede site is voor België of dat jullie kunnen helpen met een andere en betere site voor hulp. Verder wil ik vragen of iemand uit België of een ander land dan ook gewoon kan bellen naar jullie telefoonnummer of moet je dan een ander nummer bellen?

 

Verder voor jou Jesse420:

Je kunt ook bellen https://www.kindertelefoon.nl/bellen of chatten https://www.kindertelefoon.nl/chat met de Kindertelefoon en vanuit België weet ik niet of dat telefoonnummer werkt van de NL Kindertelefoon, maar chatten gaat sws wel werken. Hopelijk kunnen zij jou ook helpen.

In België heb je toch ook Awel, ik ga ff zoeken, ok gevonden https://www.awel.be Voor meer info kijk je op de site.

Ik ga er strakjes nog wel eens over denken en misschien nog op internet zoeken om jou beter te kunnen helpen.

Misschien kun jij dan alvast lezen wat ik heb geschreven en als je iets terug wilt schrijven dan lees ik en andere forumleden dat wel weer en dan zien we wel verder. Is dat een plan?

 

Liefs,

Gr. MickeyMouse

Reputatie 1
Badge

Hallo @MickeyMouse  ik ga naar mijn papa om de twee weken in het weekend met mijn zus(zij is 17)mijn papa woont alleen ik woon bij mijn papa heel klein ik kan niet eens rechtopstaan in mijn kamer het is een oud huis mijn papa kuist ook  bijna nooit het is dus heel vuil

En mijn papa drinkt ook elke dag bier of vodka en soms whisky 

S'morgens is mijn papa wel sober dus ik kan wel naar school. Maar de keuze is zo moeilijk om dat de ene keer is hij zo tof en de andere keer is hij dan superzat ik ben al naar psychiater geweest uiteindelijk heb ik dan een brief geschreven dat heeft geholpen voor een week ongeveer (ik ging trouwens vroeger om de week naar papa) ik kan bij mijn moeder blijven wonen zij is kei lief zij rookt niet zij drinkt soms een beetje wijn maar met zo'n fles doet zij een hele week zij is dus nooit zat 

Mijn moeder wilt dat ik beslis of ik nog naar daar wil gaan of niet.

Ook mijn papa zou nooit kunnen afkicken 

Oke dat was alles voor nu toch alvast bedankt voor te antwoorden op mijn vraag groeten jesse420

Reputatie 7
Badge +14

hoi @JESSE 420 ,

 

dankjewel voor je reactie.

Gelukkig dat je bij mama kunt wonen en dat die goed voor jou (en je zus) zorgt en dat je naar school kunt gaan enzo.

Ik begrijp jouw situatie nu beter. Het lijkt me idd niet altijd zo fijn om te logeren bij papa. Als het huis vies is en papa dronken is, kun je niet gewoon leuk samen dingen doen. Je moet elke keer maar afwachten of het leuk is met papa.

Dat mama dan vraagt of je een keuze wilt maken om nog bij papa te gaan logeren kan ik me dan ook wel voorstellen. Zeker als het jou verdrietig maakt elke keer als je bij papa bent geweest. Misschien is het  ‘s morgens nog wel leuk, maar dan later op dezelfde dag niet leuk. Elke keer die teleurstelling is niet fijn.

Ik begrijp dat papa niet echt af kan kicken, omdat hij dat waarschijnlijk wel al geprobeerd heeft en het niet gelukt is. Dat vind ik heel jammer voor jou, maar ook voor jouw papa.

Grote vraag is nu natuurlijk, wat moet je nu doen en waar kies je voor?

Belangrijkste is, denk ik, om je af te vragen wat JIJ wilt en ook te bedenken wat het beste is voor nu.

Dat lijkt me moeilijk kiezen. Ik kan me voorstellen dat je, ondanks alles, toch gewoon van papa houdt en dan vooral als papa sober is. Dan heb je nog de andere kant van papa, die niet zo fijn is.

Is het ook mogelijk om ergens anders voor te kiezen dan nog wel af en toe bij papa logeren en hem helemaal niet meer zien? Bijvoorbeeld dat je hem wel af en toe ziet, maar niet meer bij hem logeert?

Dat je op een morgen, als hij meestal sober is, naar hem toe gaat voor een paar uurtjes en dan leuke dingen met hem kan doen bij hem thuis of dat jullie af en toe afspreken om elkaar bijvoorbeeld in de stad te zien of ergens anders?

Dan kun je toch af en toe bij papa zijn en ziet hij jou ook regelmatig en weet hij ook hoe het met jou gaat, wamt ik denk dat hij, ondanks alles, toch heel veel van jou houdt. Zou je dat iets vinden? En het een kans willen geven? Kijken of papa hier afspraken over wil maken en of het lukt om zich eraan te houden.

Als papa zich er niet aan kan houden en niet komt of toch weer dronken is, kan ik me voorstellen dat je dan teleurgesteld bent, elke keer dat dat gebeurt. Dan kun je altijd nog anders beslissen en wat meer afstand nemen als je je dan beter voelt.

Ik zou zelf wel altijd op één of andere manier nog wel contact proberen te houden, maar ik weet niet hoe het precies voelt om in jouw situatie te zitten. Ik zou mijn papa denk ik dan af en toe toch (video)bellen om even met hem te praten of anders af en toe berichtjes sturen en hopelijk stuurt hij dan antwoord al hij sober is.

Voor zijn verjaardag en Vaderdag en Kerst/Nieuwjaar (en misschien andere dagen die belangrijk voor jullie zijn) zou ik altijd iets sturen of bellen. Je kan natuurlijk ook een echte kaart bij hem in de bus doen. Die kan hij dan bewaren en dan weet hij dat je er altijd voor hem bent ook al zien jullie elkaar misschien minder vaak. Als je er (een tijdje) niet meer komt zou ik af en toe leuke foto's sturen via de app, van jezelf en van dingen die je mee maakt. Maak selfies van jou met papa als jullie het samen leuk hebben, das altijd een mooie herinnering, toch?

Zelf zou ik, denk ik, altijd op één of andere manier contact willen blijven houden, zodat er altijd een mogelijkheid is voor papa om contact met mij op te nemen, want hopelijk lukt het hem om (ooit) minder te drinken en weer meer een leuke papa voor jou te zijn.

Hopelijk heb je iets aan wat is geschreven heb en als je nog iets wilt schrijven of vragen dan lees ik het graag.

 

Liefs,

Gr. MickeyMouse 😀

 

Reputatie 7
Badge +3

 

...

Ik weet niet of er in België ook zoiets is en hoe dat heet, want het klinkt alsof jij Vlaams/Belgisch bent en dan kun je beter op een site uit België kijken. Ik heb op google gezocht en vond een site van Veilig Thuis België: https://fjc-veiligthuis.be/wat-doen-wij/

In België heb je toch ook Awel, ik ga ff zoeken, ok gevonden https://www.awel.be Voor meer info kijk je op de site.

 

Tussendoor wil ik even aan de @Kindertelefoon vragen of dit een goede site is voor België of dat jullie kunnen helpen met een andere en betere site voor hulp. Verder wil ik vragen of iemand uit België of een ander land dan ook gewoon kan bellen naar jullie telefoonnummer of moet je dan een ander nummer bellen?

 

...

 

Liefs,

Gr. MickeyMouse

Hallo,

 

Dit zijn goede sites  om naar te verwijzen voor meer hulp in België. Bellen vanuit België naar Nederland is niet mogelijk. Chatten wel, hoewel we dan minder concrete hulp kunnen aanbieden en adviseren omdat we minder bekend zijn met de mogelijkheden in België. Vaak verwijzen we dan door naar Awel. Gewoon praten over jouw situatie kan natuurlijk

Reputatie 1
Badge

Hey ik ben er weer mijn moeder heeft mij verteld dat ik mijn papa nog wel kan zien als ik dat wil bv.ik ga met papa zwemmen dan vraag ik wanner hij kan en dan zet hij mij s'avonds af bij mama 

Reageer