Vraag

Moeder steelt geld van mij

  • 5 May 2019
  • 3 reacties
  • 851 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een rekening bij een bank, maar ik doe daar bijna niets mee. Daarom kijk ik ook bijna niet op de rekening. Wel weet ik altijd hoeveel er ongeveer op moet staan (iedere maand krijg ik 20 euro). Maar toen ik mijn saldo vandaag eens ging checken (ik ga binnenkort een paar dagen weg met vrienden) was het saldo verbazend laag. Ik vroeg aan mijn moeder hoe dat kwam en ze antwoordde als volgt:

"Het geld groeit me niet op de rug. Wat je koopt moet je betalen. Als je je misdraagt, verdien je geen geld. Het is nog steeds mijn geld.'

Er mist minimaal 6 maanden aan geld (120 euro). Mijn moeder vindt dus dat ze het recht heeft om mijn geld af te nemen als ik eens niet volledig gehoorzaam ben. Ze heeft een keer "getrakteerd" voor een goed rapport (dat zei ze) maar ze heeft het hele dineetje van mijn rekening afgehaald, dus niet eens alleen mijn deel. Ik ben hier best boos om, maar ik zeg er niets van omdat ze me anders nog die resterende 100 euro afneemt.

Is dit normaal gedrag van ouders?

3 reacties

Hey,

Jou ouders hebben volgens mij niet het recht om geld van jou rekening te halen. Ze kunnen het wel zolang je nog geen 18 bent, maar ik vind het niet echt normaal dat ze dat zonder je toestemming doet.

Het geld dat ze elke maand overmaakt is een lastiger geval. Als jullie daar duidelijke afspraken over hebben moet ze zich daar wel aan houden. Maar dat kan je niet echt dwingen ofzo.......

Misschien kan je een baantje zoeken zodat je zelf wat bij verdiend? Dan moet je wel goed in de gaten houden of je moeder het er niet afhaalt 😅 maar waarschijnlijk niet.

Xxjee
Hey!

Goh ja, dit is een lastige omdat je moeder dat in principe wel mag doen.
Als zij het als zakgeld aan jou geeft dat je dus niet zelf hebt verdiend met een baantje, en je bent ook nog minderjarig dan mag ze dat nog gewoon doen.
Ik snap wel heel goed dat je dit enorm vervelend vindt, zeker nu je iets met vrienden gepland had.
Ik heb de indruk dat erover praten met je moeder niet echt helpt.
Je zou kunnen kijken om een eigen rekening bij te maken met een geheime code, waarop je dan het geld dat je al gekregen hebt steeds kunt zetten. Zo staat dat zeg maar in veiligheid.
Ik denk dat het voor de rest vooral met je moeder praten zal zijn. Misschien is het wel zo dat ze nu om één of andere reden effectief minder geld verdient? Dan nog is het niet oké om zoiets achter je rug om te doen, maar een gesprek kan duidelijkheid bieden.

groetjes
Lot
Wat raar. Ik vind het heel vreemd dat je moeder dat doet. Het is ook vreemd dat ze nadrukkelijk zegt dat zij gaat trakteren op een dineetje en vervolgens alles van jouw geld betaalt.

Ik heb zelf ook gelezen dat zakgeld niet geven of "terug nemen" geen goede manier is om kinderen met geld om te leren gaan, zeker niet omdat ze geld neemt als ze het niet met jou eens is. Als je nou echt iets raars doet zou ik het ook niet netjes vinden, maar dan had het een reden. Je hebt een mening en daar mag je wat mij betreft niet voor gestrafd worden.

Reageer